Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Spania a devenit una dintre țările cu cea mai scumpă motorină

Federațiile transportatorilor spanioli FETRANSA și FENADISMER, care, reamintim, au dat în judecată furnizorii de carburant din această țară pentru modul în care au stabilit în ultimii ani prețurile, continuă să se arate îngrijorate atât de scumpirea combustibililor, cât și de întârzierea cu care guvernul transpune în lege ceea ce a promis la final de 2021, inclusiv obligativitatea ca expeditorii să acopere prin creșteri de tarife creșterile de costuri.

Analizând prețurile motorinei înainte de taxe, FETRANSA remarcă faptul că în decembrie 2019, înainte de pandemie deci, media din UE era de 0,603 euro/l, iar în Spania era de 0,663 de euro/l, șase țări fiind înaintea Spaniei din acest punct de vedere. Dar dacă ne uităm la prețurile cu taxe, media în Europa era de 1,337 de euro/l, iar cea din Spania era de 1,226 euro/l, înaintea Spaniei fiind 18 state. Prin urmare, în Spania prețul motorinei înainte de taxe crește vertiginos, iar taxarea este redusă. În decembrie 2021 media prețurilor motorinei înainte de taxe era în UE de 0,621 de euro/l, iar în Spania de 0,733 de euro/l, numai o țară, Suedia, fiind înainte. Iar media prețurilor după introducerea taxelor era de 1,262 de euro/l în UE și de 1,347 de euro/l în Spania, numai cinci țări fiind înaintea ei.

Deci, în timp ce prețul motorinei a avut în UE o traiectorie descendentă, în Spania el a crescut. Media europeană a prețului fără taxe a crescut doar cu 2,98%, în timp ce același indicator în Spania a crescut cu 15,79%. În plus, în Spania accizele au rămas neschimbate, dar în aproape toate țările sarcina fiscală asupra combustibilului a fost redusă, iar rezultatul este că Spania devenit una dintre țările cu cea mai scump motorină. FETRANSA consideră că responsabile pentru această situație sunt companiile furnizoare de combustibil, dar și autoritățile care trebuie să garanteze competiția liberă de pe piață.

La această problemă se adaugă și aceea că transportatorii nu pot transfera în tarife costurile în plus, de aceea este cu atât mai important, consideră FETRANSA, ca guvernul să transpună mai repede în lege ce a convenit cu asociațiile patronale în decembrie, când acestea amenințaseră cu grevă națională, și chiar să introducă măsuri de sancțiune a expeditorilor care pun în pericol lichiditățile și funcționarea firmelor mici de transport prin faptul că nu acceptă creșterea tarifelor.

Articole similare

Ad