Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Centima sanitara, declarata ilegala. Spania, in dificultate reala daca trebuie sa returneze banii

Centima sanitara a intrat in vigoare in Spania in 2002 si reprezinta un impozit special pe carburant destinat, in parte, finantarii sistemului public de sanatate – asta deoarece arderea carburantului are efecte asupra sanatatii populatiei. Taxa a fost introdusa treptat in toate regiunile autonome din Spania, cu exceptia Aragonului, Tarii Basce, Riojei si Insulelor Canare si timp de 10 ani spaniolii au plati-o, astfel ca pana in 2013, cand a fost modificata, regiunile au strans 13 miliarde de euro.
 

In 2008, transportatori rutieri catalani au cerut restituirea a aproape 50 de milioane de euro, cat estimasera ca platisera in total pentru aceasta taxa, pe motiv ca centima sanitara contravine directivei europene referitoare la accize. Plangerea a ajuns in fata justitiei spaniole, care a cerut opinia Curtii Europene de Justitie si aceasta din urma a dat dreptate reclamantilor. Iar in februarie 2014 impozitul a fost declarat ilegal, astfel ca Spania risca sa fie obligata sa returneze, in parte, banii.
Tribunalul din Luxemburg estimeaza ca aceasta taxa, a carei valoare este cuprinsa intre 1,2 si 4,8 centime pe litrul de benzina sau motorina, nu serveste neaparat la reducerea costurilor sociale si de mediu legate de consumul de hidrocarburi, mai ales ca ea nu a fost insotita de masuri care sa promoveze energiile alternative, mai putin poluante, si se mai si adauga altor impozite speciale pe carburanti. In plus, Spania a fost acuzata ca a actionat cu rea credinta mentinand o taxa despre care oficialii de la Bruxelles aveau rezerve.
Deocamdata nu se stie cati bani trebuie sa returneze Spania, dar ministerul de finante din aceasta tara incearca sa minimalizeze riscurile si arata ca numai o mica parte din cele 13 miliarde de euro va fi returnata, deoarece taxele platite inainte de 2010 s-au prescris – in cazul plangerilor deja depuse prescrierea nu e insa valabila – si cei care vor sa-si recupereze banii trebuie sa prezinte facturile corespunzatoare achizitiei de carburant, ceea ce sigur ca numai companiile de transport vor putea face. Si, conform estimarilor Fenadismer, una dintre principalele asociatii profesionale ale transportatorilor din Spania, s-ar putea ajunge la 16.000 de euro/vehicul/an. Din cate se stie pana acum, taxa a dus la aparitia unui mare numar de litigii, mai ales din partea societatilor de transport.
In plus, pentru guvernul Spaniei o posibila cerere de rambursare a banilor ar aduce repercusiuni economice grave si ar pune in pericol finantarea sanatatii publice in regiuni, dar si obiectivele de consolidare fiscala. Asta in conditiile in care guvernul este deja in dificultate din cauza PIB redus, iar Institutul National de Statistica a aratat de curand ca in ultimul trimestru din 2013 cresterea economica a fost de 0,.2%, nu de 0,3%, cum se afirmase initial.

Articole similare

Ad