Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Auditul energetic: o formalitate, sau ceva mai mult?


O alta tema dezbatuta cu ocazia conferintei de la Cluj-Napoca a fost aceea referitoare la obligativitatea de a realiza un audit energetic in fiecare an (in cazul unui consum anual de peste 1.000 tone echivalent petrol, adica circa 1.000.000 l de motorina) sau o data la doi ani (pentru un consum anual de 200-1.000 tep).
Asa cum unii dintre dumneavoastra isi aduc aminte, subiectul a fost dezbatut si la conferinta Tranzit de la Bucuresti, de pe 1 aprilie, si in editia din mai a revistei, dar reluarea si explicarea mai pe larg s-au impus din cauza necunoasterii de catre numerosi transportatori a prevederilor OG 22/2008 referitoare la auditul energetic.
 

De data aceasta, in pregatirea dezbaterii am apelat la doi ingineri specializati in eficienta energetica, Andrei Ceclan si Radu Moldovan, reprezentanti ai firmei clujene Servelect, care ne-au explicat faptul ca, desi legea e in vigoare de ceva timp si transportatori nu stiu de ea, deci nu s-au realizat prea multe audituri energetice, nici nu prea au fost amenzi (valoarea acestora se ridica la 7.500-15.000 de lei), deoarece Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE) nu are deocamdata o baza de date cu firme din domeniu, astfel ca inspectorii sai au „vizitat“ pana acum mai ales transportatori ale caror camioane sunt foarte vizibile pe sosele. Dar, pe masura ce se va pune la punct baza de date, se estimeaza ca vor incepe si controalele.
In plus, si asta ar putea fi o veste buna, la nivelul UE se pregateste o directiva care va intra in vigoare in 2-3 ani si va impune realizarea auditului energetic o data la cinci ani.
Si acest subiect a suscitat un interes mare din partea managerilor de transport prezenti in sala, care au vrut in primul rand sa afle raspunsul la cea mai simpla intrebare posibila: de ce sa platim pentru acest audit, cand stim mai bine si cum sa monitorizam consumul de carburant, si ce masuri sa luam pentru scaderea lui? Andrei Ceclan a recunoscut faptul ca transportatorii sunt oricum deja foarte preocupati sa fie cat mai eficienti din punct de vedere energetic, ca au deja solutii de reducere a costurilor, si ca un inginer specializat in eficienta energetica ii poate ajuta mai ales sa rezolve partea oficiala a problemei, caz in care auditul ar putea costa circa 1.000 de euro. Exista insa si clienti care chiar cauta sfatul unui consultant in domeniu pentru a-si reduce vizibil cheltuielile cu motorina si aici, in functie de marimea flotei, auditul poate ajunge sa coste si cateva zeci de mii de euro. Auditul contine distantele parcurse, numarul de calatori transportati sau cantitatile transportate si consumurile specifice exprimate in tep/1.000 km, tep/1.000 de calatori sau tep/1.000 t-km.
Reamintim ca ANRE mai solicita companiilor care detin flote de peste 25 de vehicule sa foloseasca programe de monitorizare si gestiune a consumului si sa transmita anual cateva documente prin care sa raporteze consumurile. Si, pentru ca multe firme de transport au deja aceste evidente si un sistem computerizat de monitorizare automata a consumului de energie, care permite realizarea auditului energetic cu personal propriu, auditul este luat in considerare dupa avizarea lui de catre o persoana fizica sau juridica avand calitatea de auditor energetic autorizat.
Interesant este si faptul ca OG 22/2008 vorbeste si de anumite stimulente financiare si fiscale pentru cei care dovedesc ca au crescut eficienta energetica de la un audit la altul, dar din experienta consultantilor in domeniu reiese ca in practica nu se intalneste niciunul din acestea.

Articole similare

Ad