Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Motorina și războiul au afectat transportul polonez

Transportul rutier polonez de mărfuri este lovit de o furtună pe 3 fronturi: creșterea prețurilor la carburanți, reforma transportului internațional determinată de Pachetul Mobilitate I și războiul din Ucraina, care determină mii de șoferi ucraineni să se întoarcă acasă.

Asociația poloneză ZMPD, care reunește 3.200 de companii de transport rutier de mărfuri, a denunțat această situație într-o scrisoare trimisă premierului și semnată de președintele său, Jan Buczek. Asociația subliniază că majorarea costurilor a început în ianuarie 2022, odată cu introducerea unor modificări ale legislației fiscale, pe care le descrie ca fiind “neclare și de neînțeles”. Aceasta a continuat în februarie cu aplicarea normelor de remunerare a șoferilor, care măresc sarcina fiscală și contribuțiile la asigurările sociale și au provocat o creștere a costurilor cu personalul de 30%.

Buczek continuă spunând că implementarea treptată a Pachetului Mobilitate I provoacă “dificultăți în desfășurarea transporturilor în Uniunea Europeană”. El se referă la obligația de a returna vehiculele comerciale în țara de stabilire după 8 săptămâni de curse externe, la modificările aduse cabotajului și la noile norme privind detașarea transnațională a șoferilor, măsuri care au intrat în vigoare pe 21 februarie.

Începutul războiului din Ucraina a provocat, de asemenea, o creștere bruscă a prețurilor la carburanți în Polonia, care au crescut cu 30% în doar 2 săptămâni. Pe 1 februarie, guvernul polonez a redus TVA-ul la carburanți, dar această măsură nu compensează creșterile la motorină, care reprezintă 40% din costurile companiilor de transport rutier de mărfuri. “Nu putem transfera aceste costuri în creștere rapidă către cei care comandă transport pe piața europeană”, explică Buczek, adăugând că această situație avantajează transportatorii maghiari și români.

Războiul exacerbează, de asemenea, deficitul de șoferi, deoarece mii de ucraineni care lucrează pentru companiile de transport poloneze se întorc acasă. Asociația estimează că 105.000 de șoferi ucraineni se află la volanul camioanelor cu numere poloneze, iar în prezent “mii de camioane sunt în impas pentru că nu sunt suficienți șoferi pentru a-i înlocui pe cei care au plecat”.

Dar și ucrainenii care au rămas în Polonia întâmpină dificultăți, deoarece nu se pot întoarce în țara lor natală pentru a-și reînnoi documentele, care nu pot fi eliberate în Polonia. Această din urmă problemă îi privește și pe șoferii belaruși angajați de companiile poloneze de transport rutier de mărfuri, în număr de aproximativ 25.000. Dacă nu mai au o viză valabilă, nu mai pot lucra în restul Uniunii Europene.

Buczek îi scrie premierului că “economia noastră este amenințată de paralizie și de incapacitatea de a satisface nevoile de bază legate de circulația mărfurilor și de garantarea comerțului” și solicită măsuri imediate de limitare a costurilor, în primul rând a celor cu combustibilul. În special, asociația solicită o reducere a taxelor și accizelor.

Pentru a rezolva problema lipsei de șoferi, ZMPD solicită prelungirea valabilității vizelor pentru șoferii din afara UE. De asemenea, solicită sprijin pentru companiile de transport care nu mai pot face curse în Federația Rusă, Belarus și Ucraina din cauza ostilităților și a sancțiunilor cauzate de război. În cele din urmă, asociația solicită “soluții legale” pentru a reduce creșterea costurilor cu forța de muncă cauzată de reglementările naționale și europene.

Articole similare

Ad