Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cresterea pretului carburantului se va reflecta in tarife

Scumpirea carburantului a cunoscut cote alarmante la inceputul lunii trecute, insa cresteri usoare de pret s-au inregistrat constant inca de la inceputul anului. Impactul asupra costului total de operare este urias, astfel ca operatorii de transport se vad nevoiti sa majoreze tarifele la bilete si abonamente, chiar daca acest lucru va fi greu de suportat de catre pasageri mai ales pe liniile regulate judetene, unde vorbim de un public cu posibilitati reduse. In aceste conditii, solutiile cerute de carausi pentru sprijinirea industriei – cum ar fi reducerea TVA pentru transportul judetean sau implementarea unui sistem de salarizare pentru soferi dupa modelul celui din constructii (doar pentru judetean, care este serviciu de utilitate publica) – ar putea reduce presiunea asupra costurilor de operare. Orice masura va lua insa Guvernul trebuie adoptata rapid. Altfel, de luna viitoare, transportul se va scumpi in linie cu toate celelalte produse si servicii.

Carburantul reprezinta 40% din costurile de operare ale companiilor de transport, astfel ca impactul cresterilor din ultimele luni este foarte mare. De la un pret de 4,80 de lei/l fara TVA, motorina s-a majorat la peste 7-8 lei fara TVA. Chiar daca transportatorii cumpara combustibilul vrac, in martie – pe varf de scumpire – discount-urile de volum negociate nu au mai reprezentat niciun avantaj, deoarece preturile vrac au ajuns (izolat) sa le depaseasca pe cele de la pompa, din cauza oscilatiilor de la o zi la alta.

Astfel, de la un cost de 0,28-0,35 de lei/km/calator, astazi s-a ajuns la 0,45 de lei/km/calator, care nu se mai poate acoperi din actualele tarife practicate. La cursele regulate speciale, operatorii discuta acum cu beneficiarii sa ajusteze dinamic pretul/km, in timp real, in functie de motorina, toate celelalte elemente de cost ramanand fixe. Cel putin pentru perioada urmatoare, firma Morandi Logistic, din Vaslui, de exemplu, estimeaza o crestere a tarifelor de aproximativ 7%. Separat, compania a marit pretul biletelor si al abonamentelor pe liniile judetene la inceputul acestui an, dar nici cele mai generoase marje nu ar fi putut acoperi ultimele scumpiri, care au aruncat in aer toate calculele. Astfel, pentru aprilie este planificata o noua ajustare, in cazul in care statul nu intervine cu masuri concrete de sprijin pe acest sector.

Neagtovo, din Dolj, a crescut usor pretul biletelor incepand cu 1 martie, insa pentru un cost estimat al motorinei de maximum 7 lei/l fara TVA. Cum acest nivel a fost depasit, incasarile de luna trecuta abia acopera strict carburantul, fara alte costuri. Administratorul Gheorghe Neagra incearca sa reduca la maximum cheltuielile si chiar a comasat curse, pentru a reduce numarul de vehicule de pe trasee si a creste gradul de incarcare. „In primul an de pandemie ne-au scazut incasarile cu 35% si inca nu am revenit la volumele de pasageri din 2019. Pentru a face fata presiunii asupra costurilor am facut optimizari pe toate planurile. Spre exemplu, din 3 trasee judetene care se suprapun pe anumite distante si care au avut initial impreuna 68 de curse, am redus acum la 20 de curse, iar dupa-amiaza, la orele de varf, mergem cu dublura, pentru a acoperi necesarul de transport. Norocul nostru este ca avem inca multi abonati.”

Si firmele de transport international sunt afectate de scumpirea carburantului, care a atins niveluri record si in Europa. Costurile de operare au crescut cu aproximativ 30%, in conditiile in care motorina a ajuns 2,4 euro/l in Germania si 2,5-2,6 euro/l in Italia. „De preturi mai bune beneficiem doar in benzinariile cu care aveam incheiate contracte de furnizare, insa si asa preturile au crescut la 2,1 euro/l. In Ungaria, singura tara care a inghetat tarifele la motorina la echivalentul a 5,6 lei/l, nu putem alimenta decat 100 l, ceea ce este foarte putin. Si, oricum, multe benzinarii din cele mici, de la autostrada, s-au inchis”, a declarat Florin Musan, director general Atlantic Travels. Compania cu sediul la Sibiu este in curs de majorare a pretului biletelor, simularile facute la inceputul lui martie luand in considerare cresteri de 15-20%. In acelasi timp, si companiile din holding-ul Atlassib isi fac calculele pentru majorarea tarifelor pe national.

In conditiile in care transportul licentiat se va scumpi, piratii, care circula in continuare nestingheriti – in ciuda eforturilor Politiei de a limita fenomentul – vor capitaliza si mai mult, exploatand situatia in favoarea lor.

Gazul este inca avantajos

Nici transportatorii cu vehicule pe gaz natural nu sunt la adapost in fata scumpirilor, in conditiile in care pretul a crescut de la 3,32 de lei/kg la 1 ianuarie 2021 pana la 7,52 de lei/kg la 1 ianuarie 2022, iar la inceputul lunii trecute atinsese pragul de 8,95 de lei/kg. In conditiile in care consumul de gaz este de aproximativ 70% din cel de benzina/motorina pentru aceeasi distanta parcursa, vehiculele cu motoare pe CNG sunt inca mai economice, a explicat Daniel Micu, administrator Antares Transport, insa, intr-adevar, ecartul dintre cele doua tehnologii s-a redus.

Doua treimi din flota operatorului valcean sunt autobuze CNG, iar restul, diesel. Pretul biletelor pe liniile regulate va creste fara doar si poate, probabil cu aproximativ 15%, iar piata va fi nevoita sa absoarba scumpirea, pentru ca tarifele au fost oricum mentinute mult timp la limita de jos, iar gradul de incarcare, de asemenea, este sub nivelul optim.

Solutii pentru tinerea costurilor in frau

Federatia Operatorilor Romani de Transport (FORT) a transmis Ministerului Finantelor Publice o adresa prin care propune doua masuri de sprijinire a transportului local si judetean, ca servicii de utilitate publica, pentru a reduce impactul asupra pretului biletelor de calatorie.

Cea mai importanta dintre acestea este reducerea cotei TVA de la 19 la 5%, care se poate acorda pentru prestatorii de servicii de transport local si judetean in baza art. 98, alin. (2) al directivei 112/2006. Practic, transportatorii achizitioneaza produse si servicii purtatoare de TVA de 19%, in conditiile in care incasarile au scazut foarte mult in ultimii doi ani, in contextul pandemiei. Reducerea cotei TVA la 5% ar putea echilibra astfel balanta intre venituri si cheltuieli. In plus, transportul de persoane nu a primit pana in acest moment sprijin financiar, asa cum s-a acordat in sectoarele HoReCa, alimentatie publica, turism sau transport aerian.

Cea de-a doua masura propusa de FORT este stabilirea salariului minim brut al soferilor angajati ai operatorilor de transport persoane la 4.000 de lei, cu aceleasi facilitati acordate muncitorilor din domeniul constructiilor, in contextul in care industria se confrunta cu lipsa acuta a fortei de munca si tot mai multi soferi profesionisti aleg sa lucreze in strainatate pe salarii mai mari. Aceasta ultima propunere are insa sanse minime de reusita, intrucat Comisia Europeana a respins acordarea acestor avantaje diferentiat pe diverse categorii de angajati, iar o initiativa parlamentara similara a fost deja respinsa.

Transportul judetean risca sa fie pus pe butuci

Pierzatorii finali in toata aceasta ecuatie sunt calatorii, iar unii nu vor avea de unde sa plateasca mai mult. In special elevii vor fi afectati. Gratuitatea la transport promisa de autoritati nu poate fi pusa, de fapt, in practica, astfel incat problema este deocamdata bagata sub pres, nimeni nu mai vorbeste despre ea si nici nu va vorbi, pana cand nu se vor atribui noile programe de transport. Odata cu acestea vor fi incheiate si contractele de delegare de tip nou, care vor putea include compensari pentru diferentele de tarif.

Din pacate, odata cu acordarea ultimei prelungiri a valabilitatii programelor de transport pana la 31 decembrie 2022, multe consilii judetene s-au relaxat si se pare ca nu s-au apucat de treaba in vederea organizarii atribuirii. Intre timp, cat se mai gandesc reprezentantii CJ, unele dintre cele mai profitabile trasee sunt incluse in diferite zone metropolitane nou-infiintate, care urmaresc sa acceseze bani europeni prin proiecte de achizitie de autobuze electrice. Daca serviciul de transport nou-infiintat se va sustine sau nu ori daca primariile membre in asociatiile de dezvoltare intracomunitara vor avea de unde sa plateasca pentru transport ramane de vazut. Mai ales ca experienta ne-a demonstrat faptul ca, odata cu trecerea traseelor de la carausii privati la cei de stat, costurile de operare cresc semnificativ.

Intre timp, privatii trebuie sa decida daca vor mai licita sau nu pentru traseele judetene mai putin profitabile ramase disponibile sau daca vor renunta la ele cu totul.

Articole similare