Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Olanda ia măsuri de încurajare a achiziției de vanuri electrice

În Olanda, impunerea logisticii cu emisii zero în centrele orașelor odată cu un program de subvenționare a achiziției de vehicule „alimentate cu baterii” fac ca livrările de vehicule utilitare electrice să crească peste media din UE.

Potrivit asociației olandeze RAI, în ultimii doi ani, numărul vehiculelor utilitare electrice a crescut de la 1.680 la 3.177 de unități, ceea ce înseamnă o creștere de 89,1%, utilitarele electrice având o cotă de piață de 4,64%. Iar planul este ca până în 2025 aceste cifre să crească considerabil. „Există diverse măsuri care ar trebui să dea formă acestei electrificări ambițioase”, spune Huub Dubbelman, președintele secției autoturisme și vehicule utilitare ușoare a asociației RAI. „Pentru ca planul să funcționeze, tot ce rămâne este să puneți piesele puzzle-ului împreună.”

„Știm că zonele cu „zero emisii” economisesc până la aproximativ o megatonă de CO2 pe an, ceea ce arată rolul important pe care îl pot juca în ecologizarea societății noastre”, continuă Dubbelman. „Pe baza acestei observații, a fost înființat Zero Emission Green Deal pentru logistica urbană. Un pact între municipalități și orașe, furnizori și autorități centrale și uneori și locale, care vizează standardizarea inițiativelor. În trecut, orașele care doreau să fie ]n avangardă au emis propriile linii directoare stricte. Era un pic ca un copac care ascunde pădurea. Acest acord prevede că în cele 60 de orașe care l-au semnat – probabil că vor urma și altele -, vor fi permise numai serviciile de logistică electrică în centrele orașelor. Cu alte cuvinte, autoutilitarele cu motoare termice vor fi interzise acolo. Acesta este un obiectiv ambițios și mai ușor de spus decât de făcut.”

Programul SEBA ajută îndeplinirea restricțiilor impuse prin “ZE Green Deal”

Programul de subvenții pentru achiziționarea de vehicule comerciale cu emisii zero, numit SEBA (Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s) oferă diferite criterii de eligibilitate, dar în principiu, subvenția reprezintă în jur de 10% din prețul de listă al vehiculului. Bugetul planificat pentru acest an a fost majorat la 22 de milioane de euro. Sfera de aplicare a fost extinsă și la vehiculele oferite în leasing operațional, ceea ce se întâmplă destul de des, chiar dacă, din punct de vedere strict legal, nu utilizatorul, ci societatea de leasing este proprietarul vehiculului. »

Potrivit lui Dubbelman aproximativ 10% din buget a fost consumat după prima lună din 2022. Prin urmare, suma alocată subvenționării pare să fie suficient pentru acest an dacă luăm în considerare că în lunile de vacanță achizițiile se mai domolesc. Însă RAI se așteaptă la un vârf de comenzi spre finalul anului. O problemă luată în calcul este întârzierea livrărilor cauzate de penuria la nivel mondial de componente electronice.  Ar mai fi de spus că Olanda are aproximativ 90.000 de stații de încărcare cu energie electrică, mai multe decât oferă țări precum Franța sau Germania. „Acest lucru este într-adevăr impresionant, dar poate insuficient pentru a ne susține obiectivele ambițioase. Deja putem observa că unele companii nu au suficientă energie pentru a-și folosi flota în mod optim. Dacă priviți acest lucru în lumina a ceea ce urmează în anii următori, vor fi necesare investiții în acest domeniul”, a mai spus oficialul asociației producătorilor și importatorilor olandezi de autovehicule.

Articole similare

Ad