Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

CE propune noi reglementări privind datele, care avantajează utilizatorii echipamentelor

În condițiile accelerării schimbului de date din logistică, asociația olandeză de transport și logistică TLN încearcă să clarifice, discutând cu juriști, ce se întâmplă dacă o firmă utilizează mijloace tehnice care generează date pentru altcineva, dacă are acces la ele și ce poate face cu ele.

Un camion, de exemplu, generează o cantitate enormă de date, dintre care multe ajung la o terță parte, cum ar fi producătorul. De aceea este justificat să ne întrebăm ce date sunt colectate de fapt, cine le primește și cine mai are control asupra lor Drepturile de proprietate sunt numite „cel mai cuprinzător drept“ pe care îl poate avea o persoană. Cine are proprietatea exclusivă a unui camion îl poate vinde, închiria, pune drept garanție, oferi cadou etc. fără să-l oprească cineva. Și este interesat să fie și proprietarul datelor pe care le generează mașina sa, să le poată vinde și folosi sau să le partajeze cu asigurătorul, cu o autoritate rutieră sau cu un furnizor de combustibil.

Doar că în realitate nimeni nu poate deține date. Legea spune că nu putem deține decât bunuri fizice, tangibile, iar datele nu sunt incluse aici. De fapt, din punct de vedere juridic, datele nu înseamnă nimic.

Prin urmare, întrebarea nu ar trebui să fie „cine deține date?“, ci „cine are dreptul de utilizare, controlul asupra datelor?“, „cine are acces la date și care sunt condițiile pentru acest lucru?“, „pot folosi datele generate de camionul meu?“, „pot partaja aceste date, cu cine, în ce măsură etc.?“.

Sunt șanse mari să existe mai multe părți care pretind că dețin controlul asupra datelor. Dacă este vorba de date cu caracter personal, persoana respectivă poate pretinde că poate exercita controlul asupra lor. Dacă datele vehiculului trimit spre o persoană, cum ar fi proprietarul său, poate acesta să solicite ca datele să fie șterse, vizualizate și corectate? Și nu trebuie ca, înainte ca datele să poată fi colectate, proprietarul să-și dea permisiunea? În plus, ce se întâmplă dacă datele vehiculului sunt furate?

Deși nimeni nu deține date, părțile pot încheia acorduri contractuale cu privire la utilizarea și controlul acestora. Dar TLN arată că șansele ca o companie de logistică să poată încheia acorduri în acest sens cu un producător de vehicule sunt, practic, nule. Un alt dezavantaj al acordurilor contractuale este că, în principiu, ele se aplică numai între părțile contractante, atât timp cât contractul se execută.

În aceste condiții, Comisia Europeană (CE) și-a dat seama că datele reprezintă o valoare, dar din punct de vedere juridic nu a făcut până acum prea multe în ceea ce le privește. Și tocmai de aceea a prezentat pe 23 februarie 2022 o propunere de lege privind datele, care ar trebui să ofere noi norme cu privire la persoanele care le pot utiliza și care au acces la ele, cu scopul de a crea condiții de concurență mai echitabile, de a promova o piață competitivă a datelor, de a permite aplicații inovatoare bazate pe date și de a face datele accesibile mai multor părți.

Propunerea conține și o listă de acorduri pe care producătorii de echipamente care generează date nu le pot încheia cu utilizatorii echipamentului respectiv, deci pare să se apropie sfârșitul perioadei în care producătorul prevede prin contract că toate datele pot fi utilizate exclusiv de el.

În plus, CE lucrează la așa-numitele acorduri standard pe care părțile (producător și utilizator) ar trebui să le încheie și care supraveghează schimbul de date. Utilizatorii vor câștiga o poziție de negociere mai puternică. Totuși, ar fi indicat ca grupurile de utilizatori să se unească.

Atunci când această lege privind datele va intra în vigoare, utilizatorul unui dispozitiv de date trebuie să fie informat cu privire la ce date sunt colectate, cum le poate accesa utilizatorul și dacă cel care le colectează o face pentru el însuși sau și pentru terți.

De asemenea, ar trebui să fie posibilă trecerea fără probleme de la un furnizor de cloud la altul. Și posesorii vehiculelor nu vor mai fi obligați să le întrețină la un dealer de marcă, deoarece și alte service-uri vor avea acces la toate datele din vehicul. Deocamdată este doar o propunere, pe care Parlamentul European și Consiliul de Miniștri o pot aproba sau modifica, și chiar există șanse mari să apară ajustări.

Articole similare

Ad