Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

CE pregătește clarificări pe marginea întoarcerii camionului

Deși în grupul de experți au fost discutate propuneri precum întoarcerea semiremorcii împreună cu autotractorul în țara de înmatriculare sau posibilitatea ca orice stat din UE să amendeze neîndeplinirea întoarcerii camionului în țara de origine, documentul final de lucru nu prevede aceste restricții întărite. Așteptăm însă ca documentul final să fie publicat. Până atunci, merită analizat explicațiile date de Comisia Europeană privind modul în care o întreprindere de transport ar trebui să dovedească că și-a îndeplinit obligația întoarcerii camionului la unul dintre centrele operaționale ale întreprinderii din țara de stabilire.

Căror vehicule li se aplică reglementarea?

Măsura întoarcerii camioanelor se aplică:

  • Autovehiculor sau combinațiilor de vehicule utilizate pentru transportul internațional de mărfuri care părăsesc statul membru de stabilire. În ceea ce privește remorcile sau semiremorcile, regula li se aplică acestora în măsura în care sunt la dispoziția operatorilor de transport în sensul articolului 5 literele (e) și (g) din regulamentul nr. 1071/ 2009 și, ca atare, sunt înregistrate sau puse în circulație și autorizate să fie utilizate în conformitate cu legislația statului membru în care este stabilită întreprinderea;
  • Autovehiculor de transport persoane de peste 9 locuri, inclusiv șoferul, și destinate acestui scop, atunci când sunt utilizate pentru transportul internațional de pasageri contra cost.

Cu toate acestea, în aplicarea articolului 1 alineatul (4) din 1071/2009, cu excepția cazului în care legislația națională prevede altfel, această regulă nu se aplică întreprinderilor care exercită ocupația de operator de transport rutier numai prin:

  • autovehicule sau ansambluri de vehicule a căror masă încărcată admisă nu depășește 2,5 t;
  • vehicule de transport călători utilizate exclusiv în scopuri necomerciale sau care au o ocupație principală alta decât cea de operator de transport rutier de persoane;
  • autovehicule cu viteza maximă autorizată care nu depăşeste 40 km/oră.

Unde ar trebui să se întoarcă vehiculul?

Vehiculul ar trebui să se întoarcă la unul dintre centrele operaționale din statul membru de stabilire al întreprinderii care are vehiculul la dispoziția sa.

Statul membru de stabilire este acela unde este înregistrată întreprinderea, indiferent dacă administratorul său de transport este originar din altă țară (articolul 2 punctul 8 din regulamentul 1071/2009). Articolul 5 din prezentul regulament stabilește condiţiile pentru ca operatorul de transport să aibă un sediu efectiv și stabil într-un stat membru. Acesta din urmă a acordat întreprinderii autorizația de a exercita profesia de operator de transport rutier, în temeiul articolului 11 alineatul (1) din 1071/2009.

Cerința nu este îndeplinită dacă vehiculul revine la orice sucursală sau filiale dintr-un alt stat membru, ci doar în statul membru de stabilire.

Atenţie, vehiculul se poate întoarce însă de fiecare dată la același centru operațional sau la un alt centru operațional din statul membru în care este stabilită întreprinderea.

Setul complet de întrebări și răspunsuri este disponibil mai jos pentru abonații revistei Tranzit și va fi publicat și în revista Tranzit, ediția de iunie.

Articole similare

Ad