Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Haos mare pe marile aeroporturi europene

British Airways și easyJet care operează de pe aeroporturile din Londra anulează câteva sute de zboruri pe zi. TUI nu reușește să scoată turiștii din Londra și Manchester. Le-a vândut pachete, iar rezervările hoteliere, transferurile și condițiile de asigurare ar trebui să fie modificate. „Este mai ușor să anulezi călătorii întregi”, spune Rex Nikkels, care lucrează pentru TUI la Aeroportul Heathrow.

Principalul motiv este lipsa personalului de la sol din aeroporturi – ofițeri de la controlul de securitate, manipulatori de bagaje, personal de înregistrare a pasagerilor. După mai bine de 2 ani de pandemie, mulți oameni au părăsit industria aeronautică, și-au găsit de lucru în alte domenii ale economiei și acum nu mai vor să se întoarcă, iar noi lucrători sunt puțini. Salariile din aviație sunt mai mici decât înainte de pandemie și există încă multă incertitudine în acest sector.

Din cauza lipsei de agenți de handling, compania aeriană olandeză KLM a fost nevoită să oprească vânzarea de bilete pentru zborurile de la sfârșitul lunii mai, deoarece era clar că personalul de la sol nu va fi capabil să le gestioneze. Anterior, toate companiile aeriene făcuseră deja apel la pasageri să ia cu ei doar bagajele de mână. Problema lipsei de personal la controlul de securitate a fost rezolvată la Aeroportul Frankfurt, dar în martie au existat probleme grave și doar zborurile de legătură din spațiul Schengen au fost efectuate fără întreruperi.

„Oamenii au așteptat mai mult de 2 ani pentru a pleca în vacanță și este inacceptabil ca odihna lor să fie distrusă. Această problemă trebuie să înceteze cât mai curând posibil”, a declarat Rafael Schvartzman, vicepreședinte pentru Europa al Asociației Internaționale a Transportului Aerian (IATA). Directorul său executiv, Willie Walsh, este încrezător că atât transportatorii, cât și aeroporturile vor rezolva rapid aceste probleme.

Transportatorii nu mai sunt atât de optimiști. Nu lipsesc opiniile potrivit cărora problemele actuale, care durează de câteva săptămâni, se vor agrava în această vară. În ciuda faptului că, potrivit previziunilor disponibile, traficul de pasageri va fi cel mult la nivelul din 2019. Și atunci nu au existat astfel de probleme. „Din păcate, nu există o soluție rapidă la tensiunile actuale. Mulți oameni au părăsit industria noastră și au găsit locuri de muncă mai bine plătite. Nu văd nicio șansă ca ei să vrea să se întoarcă acum”, recunoaște Thomas Raynaert, directorul general al Airlines for Europe (A4E), printre ai cărei membri se numără Lufthansa, easyJet și Ryanair.

Organizația aeroportuară europeană Air Council International Europe (ACI) nu-și face iluzii: întârzierile serioase sunt inevitabile pe două treimi din aeroporturile europene.

Până în prezent, Aeroportul Chopin din Varșovia se descurcă bine cu revenirea traficului de pasageri, care crește rapid. PPL, care administrează aeroportul din Varșovia, a luat în mod clar în considerare problemele din vara trecută, când pasagerii, în special cei ai zborurilor charter, au așteptat bagajele chiar și câteva ore. Monitorizarea timpilor de livrare a bagajelor a fost de ajutor. În caz de depășire, PPL reacționează și contactează imediat agentul. Există aglomerație pe aeroport atunci când pleacă zborurile LOT Atlantic, dar această situație este cunoscută încă dinainte de pandemie și nu se va schimba dacă aeroportul capitalei nu va fi reinvestit.

Muncitorii de pe aeroportul Amsterdam Schiphol (unde există un deficit uriaș de personal) amenință cu greve, cerând salarii mai mari și garantarea locurilor de muncă. Același lucru se întâmplă și la Bruxelles.

Aeroportul din Dublin se află în plină agitație din cauza lipsei de personal. La sfârșitul săptămânii trecute, mii de pasageri au ratat zborurile către această destinație. „Din păcate, nu putem face prea multe aici. Lucrăm la capacitate maximă”, a declarat Dalton Philips, CEO al Aeroportului Dublin. În timpul pandemiei, o mie de persoane și-au pierdut locurile de muncă, iar acum au început recrutările, dar cu o garanție de doar 20 de ore de muncă pe săptămână. Așadar, șansele de îmbunătățire sunt mici.

Aeroportul din Palma de Mallorca nu face față la întoarcerea pasagerilor. Acesta este, printre altele, efectul Brexitului, pentru că acum britanicii trebuie să treacă printr-un control complet al pașapoartelor, cu ștampile de intrare și ieșire incluse. Iar acest lucru necesită timp. Autoritatea portuară recunoaște că, dacă nu poate recruta personal suplimentar, „totul se va prăbuși” în această vară. De asemenea, este puțin probabil ca situația să se îmbunătățească la Londra Heathrow și Gatwick, unde British Airways a anulat 10% din toate zborurile între mai și octombrie. Acestea fiind spuse, pasagerii care au pierdut zboruri din vina aeroporturilor nu au dreptul la compensații. „În principiu, pasagerii pot încerca să lupte pentru drepturile lor dacă au pierdut zborul din cauza ineficienței aeroportului. Dar acest lucru necesită deja un proces în instanță. Așadar, este puțin probabil ca mulți oameni să se decidă să facă acest lucru” crede Rory Boland, redactor-șef al publicației britanice „Which? Travel”.

Articole similare

Ad