Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transformarea digitală în supply chain, o condiție sine qua non

Întârzierile sunt imposibil de evitat, însă digitalizarea oferă un grad mai mare de predictibilitate în supply chain, iar acest lucru îi ajută pe clienți să reacționeze mai ușor la schimbările care pot apărea pe parcurs, cu precădere în contextul perturbărilor din supply chain-ul actual. Nu în ultimul rând, în special în freight forwarding, cifrele oferite de algoritmii de Machine Learning sunt completate de experiența expeditorilor pe baza istoricului navlurilor și curselor de transport aerian/feroviar/rutier. Despre ce înseamnă cu adevărat digitalizarea în procesele de supply chain și cum putem asigura vizibilitatea mărfurilor au vorbit Luiza Carpov, CEO al companiei de freight forwarding Yawo Services, și Piotr Michonski, Regional Sales Director CEE, Project44, în cadrul Galei Premiilor Tranzit Logistica.

Project44, un dezvoltator de software care a început în America, se ajută de algoritmi de Machine Learning pentru a oferi o soluție avansată de vizibilitate a comenzii și liniei și ajunge până la vizibilitate asupra fiecărei unități de transport, inclusiv din transport aerian, maritim, feroviar, camioane, inclusiv grupaje, coletărie și distribuție finală. În cifre, vorbim de 140.000 de integrări multimodale și 2,7 milioane de camioane monitorizate, cu peste un miliard de transporturi anual. FedEx, Amazon, Dunlop, Goodyear, Lenovo, Unilever sau Kühne Nagel sunt printre utilizatorii Project 44 la nivel global. Anul acesta, grupul își propune să intre susținut și pe piața românească. „Ideea vizibilității avansate a platformei noastre este să adune toate tipurile de transport disponibile și să le prezinte sub forma unei singure soluții, deci urmărim transporturile în regim complet sau parțial (FTL/LTL), grupaje, maritim, aerian și feroviar. În această din urmă parte urmărim 98% din transportul intermodal din Europa, aproape fiecare tren și camion sunt vizibile în platforma noastră“, a explicat, pe scurt, Piotr Michonski, ce presupune proiectul Project44.

Tot mai mulți clienți cer vizibilitatea mărfii

Luiza Carpov a pus accent pe importanța câștigată de soluțiile software în ultimii ani, însă a ținut să sublinieze și nevoia de experiență umană, care are rolul de a interpreta într-o manieră precisă datele oferite de soluțiile de vizibilitate agreate de companii. La nivel de început, compania a folosit sistemul de Track & Trace, procesul fiind unul semi-automat, o parte din informații fiind extrase de la liniile maritime și aeriene. „Dar a trebuit să inserăm manual și alte informații, cum ar fi poarta de cargo, punctul de pick-up și data de livrare.“

Astfel, după câteva transporturi „care nu au mers așa cum am plănuit“, casa de expediții a pus accentul pe dezvoltare și a crescut gradul de digitalizare. „Verificăm transporturile în timp real prin GPS, ceea ce se dovedește a fi puțin mai dificil pe relația China, muncim mai mult pentru a ține legătura cu transportatorii, agenții și liniile. Menținem informația la nivel de detaliu, pentru că, în special în aceste perioade dificile, cel mai important pentru clientul nostru este să fie informat. Ne confruntăm cu multe întârzieri și este important pentru partener să știe toate aceste detalii pentru a-și planifica linia de producție și activitatea“, a explicat Luiza Carpov. Oficialul Yawo consideră că în freight forwarding întârzierile sunt imposibil de evitat, cu excepția serviciilor urgente de tipul Time Critical.

Toate perturbările din lanțul de aprovizionare global îi îngrijorează pe clienți, dar unul dintre atuuri este abordarea proactivă oferită. De aceea este foarte important ca informația să circule din primul minut, pentru ca reacția partenerului în cauză să fie una corespunzătoare situației date, a continuat Piotr Michonski. „Când a avut loc incidentul din Canalul Suez, am avut informația la numai 6 minute de la petrecerea blocajului, ceea ce a contat foarte mult pentru clienții noștri, care pot vedea în platformă când unul dintre containere întâmpină o situație de blocaj sau care sunt containerele care așteaptă la încărcare/descărcare.“

În privința digitalizării, fiecare partener este important, consideră oficialul Project 44, inclusiv micii transportatori. Acesta a remarcat faptul că mentalitatea s-a mai schimbat în ultimii ani, însă la nivelul Europei de Est încă sunt cazuri în care companiile de transport nu vor să împărtășească informațiile privind vizibilitatea încărcăturii, deși nu este un fenomen. „Este provocarea cea mai mare de până acum, dar din fericire am fost una din primele platformele de vizibilitate în Europa, deci rețeaua noastră e una dintre cele mai dezvoltate. Clienții pun tot mai mult accent pe informația despre locația mărfii lor și astfel mentalitatea se schimbă și în această zonă a Europei. Observăm o tendință pozitivă și tot mai mulți clienți finali le cer furnizorilor lor, logisticieni și transportatori, să ofere coordonatele GPS.“

Transport pe distanțe lungi sau distribuție finală – care este mai important de urmărit?

Din punctul de vedere al unui expeditor, cea mai dificilă parte de monitorizat este cea rutieră, așa cum a explicat Luiza Carpov, motiv pentru care „noi am decis să lansăm un proiect nou, oferindu-le tuturor partenerilor noștri ID-urile transportatorilor“. Această funcționalitate va fi doar pentru serviciul de grupaj Air&Sea oferit de Yawo Service, unul nou înființat, „deoarece avem nevoie de rute și curse regulate pentru a avea o eficiență crescută“. Aceste ID-uri vor fi implementate pe etichetele de pe cutii sau paleți, dar și în toate depozitele partenerilor companiei, pentru a monitoriza astfel când marfa ajunge sau când pleacă din depozit. „Dacă avem această informație, împreună cu sistemul de Track & Trace oferit de linii, fie aeriene, fie maritime, alături de GPS pentru livrare finală, cred că avem o transparență informațională cât se poate de bună“, a mărturisit Luiza Carpov.

În supply chain orice transport este important de urmărit, dar vizibilitatea celor în regim complet este cea mai ușor de realizat deoarece încărcarea se face dintr-un singur loc, monitorizarea fiind făcută pe baza coordonatelor GPS ale dispozitivului ori a aplicației Project 44 instalate pe telefon. În ceea ce privește distribuția finală sau transporturile de grupaj, „ei bine, aici este o cu totul altă poveste“, recunoaște Piotr Michonski. „Presupun mult mai multe notificări, dat fiind faptul că vorbim de mai multe opriri și transbordări, există diverse status-uri ale mărfii etc. Vrem să dezvoltăm această soluție. La nivel global, avem un ETA de 91% pe 2,7 milioane de transporturi (maritime, aeriene, rutiere, feroviare).“

Timpul estimat de livrare sau timpul estimat de plecare

Cu cât timpul de tranzit este mai scurt, cu atât ETA este mai precis, iar aici sunt incluse serviciile premium din transportul aerian, așa cum sunt cele de charter sau curier la bord. Însă, așa cum a afirmat și Luiza Carpov, pe partea de grupaj și în transportul maritim un timp de livrare cât mai precis este dificil de atins, mai ales că sunt de luat în calcul mai multe aspecte, inclusiv condițiile actuale – lipsa de echipament, congestiile portuare, diversele restricții pandemice. „Conform analizei noastre, în timpul transportului, ETA se poate schimba de până la 10 ori și trebuie să ne asigurăm că ne bazăm pe oameni, exceptând digitalizarea, care să verifice toate aceste informații și să le pună cap la cap, astfel încât să ajungă ceea ce trebuie la client“, a completat managerul Yawo Services. Avantajul platformei de vizibilitate este acordarea unei predicții pe baza factorilor exteriori, cum ar fi traficul sau vremea, pe lângă ETA oferit de liniile de transport. „Le oferim clienților noștri nu mai puțin de trei ETA, cel mai precis fiind al nostru, bazat pe Machine Learning“, a explicat și Piotr Michonski. Mai în amănunt, Luiza Carpov a menționat că, pentru un timp de livrare cât mai precis, în expediții este foarte importantă digitalizarea documentelor, lucru pe care compania îl dezvoltă pentru a eficientiza procesul de transport. „Lucrăm să avem toate documentele automat inserate în sistemele noastre de la clienți, pentru ca noi, la rândul nostru, să ne asigurăm că avem toate documentele atunci când sunt cerute pentru procesele vamale, de exemplu.“

Declararea bunurilor în e-transport va pune probleme

Provocările aduse de obligativitatea înregistrării mărfurilor în sistemul RO eTransport – funcțional (oficial) de la 1 aprilie și obligatoriu din 1 iulie – sunt legate de procesul de integrare între autorități și companiile de transport. „Am avut o situație similară în Polonia, a fost un haos la început, nimeni nu știa ce fel de date și unde să le pună în sistem“, a spus Piotr Michonski. Acum, că responsabilitatea declarării mărfurilor în RO e-Transport va reveni proprietarilor acestora, și companiile de freight forwarding, dar mai ales cele de transport trebuie să rămână vigilente, deoarece riscă amenzi foarte mari dacă vor accepta să încarce bunuri din categoriile de risc fiscal care nu vor fi înregistrate și nu vor avea codul unic UIT. Pentru Yawo Services, care se folosește de aeroportul din Frankfurt ca hub aerian unde face și procesul de vămuire fiscală, „cu siguranță vor exista multe provocări“, însă după o perioadă de adaptare a pieței, care va dura cel puțin jumătate de an, lucrurile vor lua o turnură favorabilă. „Pentru că vom avea o privire de ansamblu asupra mărfii mai bună, în special în felul în care va trebui să facturăm clientul, deoarece avem multe provocări legate de facturare, dacă o facem cu acest cod UIT sau fără. Avem diverse situații oferite de diversitatea partenerilor din UE sau din afara UE, deci e o provocare. Poate această nouă legislație de transport va veni în ajutorul prevederilor fiscale existente la ora actuală. La modul general, cred că implementarea proceselor va dura jumătate de an, poate chiar un an, deoarece companiile mici vor avea dificultăți în a implementa toate procedurile de digitalizare.“

Articole similare