Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cel mai modern hub din România

Inaugurarea mult așteptatei investiții FAN Courier în centrul logistic regional de la Cluj-Napoca, cel mai modern din țară, a avut loc în mai. Cu această ocazie, Tranzit a fost prezentă pentru a putea înțelege mai bine cum această soluție folosită în premieră în România, menită să optimizeze fluxurile de expediții, poate duce la timpi mai buni de tranzit pe tot ce înseamnă axa vest-nord-est a țării, alături de o productivitate mai bună de sortare pentru distribuția finală în Cluj. Totodată, pentru a acoperi creșterea e-Commerce, în următorii cinci ani liderul pieței locale de curierat va investi în 6-8 astfel de centre regionale dotate cu tehnologii similare de automatizare.

Noul hub de la Cluj-Napoca, a cărui construcție a început în februarie 2021 și s-a finalizat aproximativ 10 luni mai târziu (după care s-a trecut la instalarea benzii de sortare), are două direcții: pe de o parte, găzduiește și preia activitatea filialei ce deservește Cluj-Napoca și zonele limitrofe, cu un număr de aproximativ 15.000 de expediții zilnice, iar pe de altă parte, preia și gestionează toate operațiunile de tranzit pentru expedițiile din întreaga zonă a Ardealului. Așa cum a explicat Adrian Mihai, CEO FAN Courier, la conferința de presă dedicată inaugurării, noul centru este „cel mai modern depozit de curierat pe care îl știu în România“, iar tehnologia prezentă aici și faptul că întreaga construcție a fost personalizată pentru tipul de activitate și nevoile pieței de curierat vor duce la o mai bună productivitate și la o optimizare a timpilor de livrare și de tranzit. „Cred că vom câștiga cel puțin o oră la plecarea curierilor pe traseu. Pentru câteva zeci de curieri pe care îi avem aici, concomitent cu o creștere a calității, înseamnă o creștere a productivității și a eficienței operaționale“, a punctat Adrian Mihai, făcând referire la noul sistem ergonomic (cu „fingere”), care ajută la încărcarea și descărcarea mult mai rapide ale expedițiilor de către curieri, diminuând considerabil distanța pe care aceștia o parcurg în interiorul depozitului în timpul manipulării coletelor.

Cel de-al doilea scop al noului centru este acela de a conecta regiunea Transilvaniei cu cea a Moldovei, practic de a consolida aici toate expedițiile destinate orașelor din nord-estul țării. „Pentru tranzit, noua tehnologie folosită scurtează la jumătate timpul de sortare, ceea ce ne permite să ajungem mult mai rapid la filialele deservite, cu beneficii directe pentru întreaga zonă a Ardealului și nu numai”, a adăugat Felix Pătrășcanu, cofondator FAN Courier. Cei doi oficiali ai companiei au pus accent pe nevoia de debirocratizare, precizând că obținerea autorizațiilor a durat mult mai mult decât a fost inițial preconizat, și pe nevoia constantă de investiții în infrastructura rutieră. „Noi, mediul privat, ne-am făcut partea, investim în tehnologie, echipamente, infrastructură. Dar nu avem aceeași productivitate ca țări din Europa de Vest pentru că mașinile noastre stau în trafic poate dublu sau triplu.“

Un sistem de automatizare în premieră în România

Pentru construcția acestui centru regional de la Cluj-Napoca, al doilea ca mărime deținut de companie, după cel din Ștefăneștii de Jos – construit acum 10 ani, dar modernizat recent – FAN Courier a investit 14,5 milioane de euro. Noutatea este reprezentată de sistemul ergonomic, descris ca fiind un sistem cu „fingere”, prin intermediul căruia încărcarea sau descărcarea expedițiilor de către curieri se fac într-un timp mult mai scurt, distanța pe care aceștia o parcurg în interiorul depozitului fiind diminuată considerabil. Depozitul este dotat cu o bandă de sortare marca Vanderlande (model Posisorter), cu o capacitate de 7.500 de colete/oră, ceea ce înseamnă, așa cum am aflat de la Marian Stănescu, specialistul FAN Courier în implementarea acestor soluții de automatizare, o viteză a sortatorului de 2,2 m/secundă. „Această bandă de sortare acoperă predicțiile noastre pe următorii cinci ani și ne va oferi posibilitatea de a avea o fereastră operațională scurtă, astfel încât să le putem propune clienților un cut-off mai mare și o calitate mult mai bună a serviciilor. Vom optimiza timpii de tranzit și rutele FAN și vom avea impact și în ceea ce privește daunele coletelor din rețea. Pentru line haul ne propunem să optimizăm rutele din partea de nord, vom încerca să aducem expediții din agențiile Oradea, Baia Mare și Satu Mare astfel încât să reducem timpii de tranzit și să acoperim și partea de est – Moldova – și sud – Constanța și Dobrogea.“

Ce înseamnă un cut-off mai bun? „De la 18:30 cel târziu, așa cum este acum, vrem să îl urcăm la 20:00.“ La intrarea pe banda sortatoare, coletul este scanat pe cele cinci laturi, atât ca dimensiuni, cât și din punct de vedere al greutății. Din zona de sortare, în funcție de destinație, este redirecționat pe unul dintre cele 41 de tobogane corespunzătoare agențiilor FAN din fiecare județ al României. Mai departe, fiecare expediție este consolidată în cuști de tip roll-container, după care merge la rampa de încărcare. Aici se scanează încă o dată, astfel încât fiecare colet este urmărit pe tot parcursul livrării.

Pentru last mile, banda Vanderlande este conectată cu linia de alimentare a curierilor, acel sistem de „fingere“. Practic, coletele nu ajung pe tobogane, ci sunt transportate pe conveior până pe cele două linii, de unde sunt preluate de curieri. De aici, așa cum a continuat ghidul nostru, fiecare curier are alocat un raft unde își poate consolida expedițiile și totodată poate depozita expediții care au alte statusuri. Tot aici există și o zonă de volum unde sunt transportate și livrate expedițiile paletizate. „Sunt 72 de rampe care oferă curierului posibilitatea de a încărca foarte rapid expedițiile în mașină, ceea ce duce la o fereastră operațională mult mai mare, astfel încât are o productivitate mult mai bună“, a mai spus Marian Stănescu.

Piața de curierat va continua să crească

În plan logistic, compania vizează o dezvoltare amplă în următorii cinci ani, cu automatizarea, dezvoltarea și extinderea hub-urilor regionale. Așa cum a explicat Adrian Mihai, pentru următorii cinci ani liderul pieței locale de curierat dorește să își consolideze rețeaua cu 6-8 astfel de centre regionale dotate cu automatizări specifice. Investițiile vor fi de ordinul a zeci de milioane de euro. Iar primul sediu care va beneficia de un sistem asemănător cu cel din Cluj-Napoca este cel din Brașov, ce va fi extins. Construcția va fi finalizată în iulie, potrivit celor afirmate de managerii companiei, urmând ca în noiembrie să fie instalat și sistemul de automatizare. Investiția de aici este de circa 10 milioane de euro. Va urma Sibiul, unde se dorește construcția unui nou centru pe un teren achiziționat recent, de 8,7 ha. „Facem acest lucru pentru că noi credem în piața de curierat, care va continua să se dezvolte în ciuda norilor care se adună la orizont. Ca procent în total comerț, piața de online este cu mult în urmă față de ce se întâmplă în Europa de Vest, iar noi, într-un fel sau altul, urmăm tendința de acolo. Cumpărăturile online se apropiau de 10% din cifra de afaceri totală a comerțului din România“, au explicat cei doi fondatori ai companiei, prezenți la eveniment. De altfel, investițiile totale de anul acesta anunțate de companie se ridică la aproximativ 20 de milioane de euro. „Poate vom investi mai mult, dacă vom trece de birocrație și vom reuși să luăm la timp anumite autorizații. De foarte multe ori, proiectele sunt întârziate pentru că nu reușim să luăm la timp autorizațiile de care avem nevoie. Spre exemplu, acum suntem în faza de obținere a autorizațiilor pentru noul centru logistic de la Ștefănești, un proiect amplu pe o suprafață de 20.000-25.000 m2“, a mai spus Adrian Mihai.

Panouri solare pe acoperișurile centrelor logistice

Impactul creșterii costului la motorină și la utilități este unul important, motiv pentru care FAN Courier a început să caute soluții menite să scadă consumul și emisiile de dioxid de carbon. Întrebați în privința acestui lucru, cei doi cofondatori prezenți la eveniment au exemplificat prin creșterile de cost la factura cumulată de energie electrică, apă și gaze, care s-a triplat în februarie 2022 versus perioada similară din 2021, în timp ce la carburant impactul, în condițiile scumpirii motorinei cu 36% după începerea războiului din Ucraina, este la fel de important. Acesta este și motivul pentru care compania caută să investească pe cât posibil în soluții cât mai economice și prietenoase cu mediul. „Pe lângă flota de vanuri electrice am achiziționat recent și alte mașini plug-in hibrid. Au un motor mic, consumă mai puțin și sunt prietenoase cu mediul. Din păcate, ne confruntăm cu o indisponibilitate pe piața de vehicule, cauzată de lipsa componentelor. Dacă am dori astăzi să comandăm noi vehicule, livrarea este de 2023, la jumătatea anului, pentru un furnizor, și în 2024 pentru celălalt furnizor“, a punctat Adrian Mihai.

În aceeași direcție se merge și pentru reducerea consumului de energie în cadrul depozitelor, prin montarea de panouri fotovoltaice. Un prim proiect urmează să fie finalizat la București, la sediul din Ștefăneștii de Jos. „Pe toate acoperișurile clădirilor noastre din București vom avea panouri solare, o investiție de circa 1,6 milioane de euro, cu o putere instalată de 2,1 MW. Acest lucru ne va permite să ne acoperim consumul propriu și excedentul de energie să îl vindem în rețea“, a mai spus CEO-ul companiei. Treptat, proiectul va fi extins pentru toate clădirile și acoperișurile clădirilor proprii la nivel național.

Primii muncitori din Sri Lanka vor lucra la Sibiu

Nu în ultimul rând, discuția a atins și un punct de interes pentru sectorul de curierat și nu numai, deficitul de forță de muncă. Am profitat de ocazia oferită și am încercat să aflăm care este situația angajaților din sectorul operațional din Cluj-Napoca și împrejurimi, regiune cunoscută pentru rata mică a șomajului. Așa cum a afirmat Alexandru Mureșan, Branch Manager FAN Courier, compania înregistrează o concurență acerbă și aduce personal de la o distanță de 70 km pe sens. La momentul de față, activitatea noului hub logistic este asigurată de peste 250 de oameni, însă în următoarele două luni este preconizată o creștere de cel puțin 10% a volumului, astfel că se estimează o nevoie suplimentară de 50-60 de curieri și manipulanți. „Nu mai găsim oameni din Cluj-Napoca, ajungem în zona Câmpiei Turzii, localități precum Jucu, Mociu, Aghireșu.“

Pentru a contracara oarecum această nevoie, compania de curierat lucrează la implementarea unei noi strategii la nivel național și încearcă să aducă oameni din alte județe ale țării în zonele unde există deficit, așa cum este județul Cluj. „Am făcut un pachet de angajare pentru acești oameni care vor veni din țară. Le oferim cazare și transport asigurat către casă cel puțin o dată pe lună“, a mai spus Alexandru Mureșan.

Cea de-a doua soluție, studiată de compania de curierat de un an de zile, este aducerea muncitorilor asiatici. Singura problemă legată de curieri este recunoașterea valabilității permisului de conducere, astfel că timpul de înrolare durează mai mult, chiar și jumătate de an. Însă pentru partea de manipulanți în depozit lucrurile avansează mai rapid, așa cum a explicat Felix Pătrășcanu. Spre exemplu, primii muncitori din Sri Lanka vor fi angajați anul acesta chiar în cadrul filialei din Sibiu, acolo unde FAN Courier vizează o extindere cu un nou hub. Este vorba despre 16 oameni care vor lucra în depozit. „Este un prim proiect, am început demersurile anul trecut“, a explicat Adrian Mihai, completat de Felix Pătrășcanu: „Actele sunt gata, vor lucra în zona de depozitare. Este mai greu să îi angajezi în curierat până nu învață puțin limba și cultura locală, dar prin tehnologie toate aceste lucruri pot fi facilitate. Ar fi utilă debirocratizarea procesului de angajare de străini, însă trebuie să fim atenți cum integrăm acești oameni pentru a nu avea problemele pe care cei din vest le au cu migranții.“

Articole similare

Ad