Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Regulamentul UE pentru parcarea sigură a camioanelor

Cercetările efectuate de Comisia Europeană în 2019 arată că există un deficit de cel puțin o sută de mii de locuri de parcare sigure pentru camioane în UE. În prezent, sunt disponibile aproximativ 300.000, dar numai 7.000 sunt în parcări. După realizarea acestui studiu, Comisia a lansat un program de creștere a numărului de locuri de parcare sigure.

Aceste parcări trebuie să aibă o serie de caracteristici nu numai pentru a asigura siguranța, ci și pentru a oferi servicii vehiculelor și șoferilor. În acest din urmă caz, trebuie să fie în măsură să înlocuiască cabina în timpul perioadei de repaus săptămânal normal. Aceste caracteristici sunt cuprinse în Regulamentul UE 2022/1012, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene numărul L170/27 din 28 iunie 2022.

Regulamentul stipulează că parcările trebuie să aibă caracteristici care să cuprindă patru elemente: perimetrul și împrejmuirea, zona de parcare, controlul telematic al punctelor de intrare și de ieșire, precum și formarea și perfecționarea personalului. Pe baza acestor caracteristici, parcările vor fi clasificate în patru categorii: bronz, argint, aur și platină. Pentru șoferi, toate vor trebui să aibă dușuri, toalete, alimentare cu energie electrică, spațiu pentru contact și pentru activarea procedurilor de urgență, automate de vânzare de alimente și băuturi și conexiune la internet.

Regulamentul UE 2022/1012 al Comisiei prevede:

  1. Având în vedere deficitul actual de parcări sigure și securizate din Uniune, ar trebui încurajată crearea unor astfel de facilități la nivelul Uniunii pentru a se asigura că șoferii vehiculelor de transport rutier pot avea acces la acestea oriunde se opresc pe drumurile Uniunii.
  2. Pentru a încuraja punerea în aplicare a parcărilor sigure și securizate, este necesar să se stabilească un cadru comun la nivelul Uniunii pentru a se asigura că industria are acces la informații clare și armonizate privind parcările sigure și securizate din Uniune.
  3. Având în vedere numărul tot mai mare de infracțiuni legate de transportul de marfă în care sunt implicați conducători de vehicule de transport rutier, ar trebui să se îmbunătățească siguranța conducătorilor auto, astfel încât aceștia să se poată odihni fără stres și să nu acumuleze oboseală. Asigurarea unor condiții bune de odihnă pentru conducătorii auto în parcări sigure și securizate este esențială pentru a asigura siguranța rutieră și pentru a reduce riscul de accidente datorate oboselii.
  4. Zonele de parcare sigure și securizate sunt esențiale pentru șoferi și companiile de transport pentru a-și proteja încărcăturile de infracțiuni. Având în vedere diversitatea companiilor și a mărfurilor transportate, transportatorii și șoferii pot avea nevoie de zone de parcare cu diferite niveluri de securitate, în funcție de tipul de mărfuri transportate. Prin urmare, normele Uniunii ar trebui să răspundă nevoilor diferitelor tipuri de întreprinderi, iar zonele de parcare ar trebui să asigure niveluri minime diferite de securitate.
  5. Securitatea zonelor de parcare ar trebui să fie asigurată prin prezența unor echipamente și proceduri de securitate adecvate în jurul perimetrului acestora, în zonele de parcare și la punctele de intrare și ieșire. Măsurile de prevenire a riscurilor și de atenuare a consecințelor incidentelor ar trebui, de asemenea, să fie puse în aplicare prin intermediul anumitor proceduri pentru personal.
  6. Pentru a oferi transparență și certitudine utilizatorilor de parcări sigure și securizate, aceste zone ar trebui să fie certificate de un organism de certificare independent, în conformitate cu procedurile definite la nivelul Uniunii. Procedurile de certificare pentru audituri, audituri repetate și audituri neanunțate pentru parcări sigure și securizate ar trebui să fie indicate în mod clar, astfel încât operatorii de parcări să știe cum să solicite certificarea sau reînnoirea acesteia. De asemenea, ar trebui să se asigure că există proceduri adecvate în cazul în care se constată că o parcare sigură și securizată nu mai corespunde nivelului de serviciu sau de securitate pentru care a fost certificată.
  7. Utilizatorii parcărilor sigure și securizate ar trebui să dispună de mecanisme de reclamație pentru a raporta orice neconformitate.
  8. Organismele de certificare ar trebui să poată emite certificate de audit pentru operatori și, de asemenea, să transmită aceste informații Comisiei, astfel încât lista de parcări sigure și securizate de pe site-ul lor oficial să rămână actualizată.
  9. Pentru a ține seama de dezvoltarea rapidă a tehnologiilor digitale și pentru a îmbunătăți continuu condițiile de muncă ale conducătorilor auto, Comisia ar trebui să aibă în vedere revizuirea normelor armonizate și a procedurilor de certificare în termen de patru ani de la adoptarea prezentului act.

Articole similare

Ad