Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

O ediție cu focus pe transportul urban cu zero emisii

Cea de-a 9-a ediție a Busworld Turcia, organizată de Busworld și partenerul său turc, HKF Trade Fairs, a avut loc în perioada 26-28 mai 2022, la Istanbul Expo Center. A fost primul eveniment post-covid de anvergură, iar „noua normalitate” s-a dovedit a fi un restart de succes pentru expoziții în general și Busworld Turcia în special. În comparație cu ediția anterioară, din martie 2020, cea de acum a fost mai mare ca dimensiune (12.500 m2) și a avut mai mulți expozanți și vizitatori. Au fost prezenți, așadar, 183 de expozanți, cu 43% mai mulți decât în 2020, și nu mai puțin de 11.043 de persoane au trecut pragul Istanbul Expo Center, dintre care 10.252 turci și 791 veniți din străinătate. Focusul a fost pe propulsia electrică. Și, deși Turcia poate că nu este încă pregătită pentru era vehiculelor electrice, din cauza lipsei de infrastructură, asta nu îi împiedică pe producătorii turci să dezvolte noile tehnologii cu zero emisii și să exporte autobuze electrice în restul lumii.

Cuvântul de ordine pentru ediția din 2022 a Busworld Turcia a fost, fără doar și poate, entuziasmul. Standurile au fost pregătite cu grijă, vehiculele au strălucit în lumina reflectoarelor, iar expozanții și vizitatorii deopotrivă s-au bucurat să se reîntâlnească fizic după doi ani de pandemie.

În ton cu tendința europeană, focusul a fost pe tehnologia de propulsie electrică, cei mai mari constructori turci mândrindu-se cu portofoliul de vehicule cu zero emisii și cu investițiile făcute în acest sens. Oricum, cel puțin în perioada următoare acesta va fi viitorul, operatorii de transport cu autocare revenindu-și mai greu după cei doi ani de restricții. Și poate acesta este și motivul pentru care ofertele pentru piața locală au fost în planul doi la mai toți expozanții, iar evenimentul a avut per ansamblu un pronunțat caracter internațional.

În premieră la ediția din acest an, „Colțul vorbitorilor Busworld” a oferit oportunități suplimentare pentru discuție și prezentări tematice pe toată perioada evenimentului. Au fost dezbătute subiecte legate de siguranță, autobuze inteligente și au fost oferite informații despre vehiculele comerciale, trecerea către autobuze electrice și pe hidrogen și chiar legislația privind anvelopele de iarnă.

Dintre producătorii cu o prezență solidă pe piața românească, Anadolu Isuzu a ales să expună modelele sale complet electrice și pe combustibil alternativ, respectiv Novociti Volt și Kendo/Interliner CNG, alături de autobuzul urban Citiport și intercity-ul Grand Toro.

Midibusul Novociti Volt, de 8 m lungime și 52 de locuri capacitate, este configurat cu propulsor electric de 270 kW, având cuplu motor maxim de 2.500 Nm. Două variante de pachete de baterii CATL sunt disponibile, de 211 și 268 kWh, ultimul pentru o autonomie de până la 350 km. Încărcarea de la o sursă de curent direct de 150 kW se face în doar două ore.

Modelul Kendo CNG, de 13 m lungime, are o capacitate de transport de 63 de locuri pe scaune plus 5 în picioare. Vehiculul este propulsat de motorul Cummins pe gaz natural comprimat de 320 CP, ce dezvoltă un cuplu motor maxim de 1.357 Nm, în tandem cu transmisia automată ZF Ecolife, cu 6+1 trepte. De remarcat că este compatibil și cu biogaz.

Kendo CNG este echipat cu asistență la plecarea din rampă și opțional cu sistem cruise-control adaptiv (ACC). Capacitatea calelor de bagaje este de 7,6 m3.

Dintre modelele cu sistem convențional de propulsie, midibusul Grand Toro este ideal pentru transportul intercity și turistic, la 8,5 m lungime fiind configurat cu 35+1+1 locuri. Motorul Cummins ISB4.5 dezvoltă 205 CP, la un cuplu motor maxim de 827 Nm, iar pentru cutia de viteze se poate alege între o variantă manuală (ZF) sau automată (Allison). Paleta de dotări opționale este foarte generoasă, iar capacitatea în cale este de 4,5 m3.

Nu în ultimul rând, autobuzul urban Citiport, de 12 m, este binecunoscut publicului din România. La Busworld a fost expusă o variantă cu motor diesel de 300 CP și transmisie automată ZF Ecolife, având o capacitate de transport de 107 pasageri. Până la sfârșitul lui 2023, toate gamele de produse urmează să fie completate cu vehicule electrice și pe biogaz.

Anadolu Isuzu exportă autobuzele și autocarele produse în fabrica sa din Gebze Çayırova în 45 de țări, de pe 3 continente, iar pentru perioada următoare, directorul general al companiei, Tugrul Arıkan, a anunțat obiectivul de creștere în continuare a cifrelor de export, în paralel cu extinderea pe noi piețe. Din păcate, la fel ca și în cazul altor constructori turci, producția a fost afectată în pandemie de dezechilibrele înregistrate în lanțul de aprovizionare, ceea ce a făcut ca timpul de livrare să crescă la 5-6 luni.

Anadolu Isuzu va continua investițiile în vederea eficientizării producției („smart factory”), iar în fabrică se va genera electricitate cu panouri solare din trimestrul al treilea al lui 2022. De asemenea, s-a implementat soft-ul Pro I pe segmentul post-vânzare, pentru ca toate service-urile din rețea să poată comunica online cu centrele din Franța și Turcia, în vederea remedierii cât mai rapide a oricăror defecțiuni.

Karsan e-Volution, noua strategie electrică pentru piața europeană

Sub motto-ul „Un pas înainte în viitorul mobilității”, Karsan și-a prezentat noua strategie de creștere electrică e-Volution, expunând familia sa de modele 100% electrice de la 6 la 18 m lungime. „În 2021, e-JEST și e-ATAK au devenit cele mai bine vândute vehicule electrice din clasele lor, deținând cote de piață de 51 și respectiv 30%. În acest an, vom face eforturi pentru a crește de 3 ori volumele pentru electrice, cu scopul de a ne poziționa printre primii 5 jucători din Europa”, a delarat Muzaffer Arpacıoglu, director general adjunct al Karsan.

Potrivit cifrelor prezentate de companie, Karsan a realizat aproape 90% din exporturile Turciei de microbuze și autobuze electrice în ultimii 3 ani, cu peste 300 de unități livrate în 18 țări diferite, inclusiv Franța, România, Portugalia, Norvegia, Spania și Mexic.

La Busworld, Karsan a prezentat e-JEST de 6 m, e-ATAK de 8 m și e-ATA, de 10, 12 și 18 m lungime.

De precizat că primele livrări ale e-ATA, lansat în 2021, au fost efectuate în România, la începutul acestui an, iar interesul pentru acest model este mare atât în Turcia, cât și în străinătate. Autonomia promisă de producător în cazul e-ATA este de până la 450 km cu o singură încărcare a bateriei, cu vehiculul plin, în condiții obișnuite de operare și cu aerul condiționat pornit. În funcție de capacitatea bateriei și de lungimea vehiculului, e-ATA poate transporta între 79 și 135 de pasageri. De asemenea, capacitatea maximă de energie ce poate fi stocată în baterii este de 315, 450 sau 600 kWh. Motoarele electrice poziționate pe roți oferă o putere maximă de 250 kW și un cuplu de 22.000 Nm pentru modelele de 10 și 12 m lungime, iar puterea maximă de 500 kW în cazul versiunii articulate conferă performanțe optime chiar și la sarcină maximă.

e-JEST este echipat cu motor electric BMW, de 170 CP, și cu baterii BMW de 44 sau 88 kWh, ce permit o autonomie de până la 210 km. Sistemul de frânare cu regenerare asigură recuperarea energiei și auto-încărcarea bateriilor în proporție de 25%. Vehiculul oferă confort la rulare, grație suspensiei independente pe puntea față, și este echipat cu ecran tactil multimedia de 10,1 inchi, tablou de bord digital, pornire fără cheie, porturi USB și conexiune WiFi (opțional).

În cazul e-ATAK, motorul electric generează o putere de 230 kW și un cuplu de 2.500 Nm, oferind utilizatorilor o experiență foarte bună de conducere. Funcționând cu baterii BMW de 220 kWh, e-ATAK, de 8 m, se mândrește cu o autonomie de 300 km și cu același sistem de frânare regenerativă ca și e-Jest. E-Atak vine cu două opțiuni de aranjare a scaunelor, pentru o capacitate de 52 de pasageri.

Pe lângă dezvoltarea familiei de autobuze electrice, care include acum modele de la 6 la 18 m, Karsan se concentrează și pe tehnologia de conducere autonomă. În acest sens a fost proiectat (în cooperare cu Adastec) modelul Autonomous e-ATAK, primul vehicul echipat cu sistem de conducere autonomă Nivel 4. Pentru început, acesta a fost folosit pentru a transporta studenții și personalul din campusul Universității de Stat din Michigan, Statele Unite ale Americii, în condiții reale de trafic, iar recent a intrat în teste în Stavanger, Norvegia, proiectul fiind o premieră în Europa.

Otokar e-Kent articulat și e-Centro, în premieră mondială

Otokar a aliniat o gamă completă de vehicule electrice, dintre care modelele e-Kent, de 18,75 m lungime, și e-Centro, de 6 m, au fost prezentate în premieră mondială, fiind configurate special pentru piața europeană. Potrivit directorului general adjunct al Otokar, Kerem Erman, obiectivul principal a fost maximizarea capacității de transport, în condițiile menținerii costului total de operare la un nivel cât mai bun.

Minibusul e-Centro este disponibil în variante de 6 și 6,6 m lungime, fiind ideal pentru transportul urban în zone cu străzi înguste și accesibilitate limitată. Motorul electric dezvoltă o putere maximă de 200 kW, la un cuplu motor maxim de 1.200 Nm. Bateriile Li-ion NMC, având o capacitate totală de 110 kW, se pot încărca rapid, în doar o oră și jumătate, și oferă o autonomie de 200 km. Minibusul beneficiază de frânare regenerativă, iar încărcarea „onboard” este de asemenea disponibilă opțional.

Poziționarea bateriilor în podea permite amenajarea unui interior spațios, cu o capacitate de transport impresionantă, de 32 de pasageri. Se păstrează în același timp designul cu podea coborâtă, pentru accesul facil la bord. Vehiculul este disponibil și cu motor diesel Euro 6.

e-Kent, de 18,75 m lungime, a fost prezentat în varianta cu 4 uși duble, specifică sistemului BRT (Bus Rapid Transit). 3 pachete de baterii Li-ion NMC (furnizate de Webasto) sunt disponibile, având 350, 490 sau 560 kWh, în funcție de autonomia dorită, dar și de particularitățile rutei, care alimentează motorul electric Voith.

Încărcarea se poate face prin cablu, pe timp de noapte, sau prin pantograf. Autobuzul are un design modern, iar panoul de bord digital oferă informații în timp real despre consumul de energie și cantitatea disponibilă.

Otokar a anunțat că de la începutul acestui an toate vehiculele sunt tratate anti-coroziune prin cataforeză. Chiar dacă aprovizionarea cu anumite piese de schimb și componente a înregistrat întârzieri (în special sticla și produsele din sticlă, dar și alte componente electrice din China), termenele de livrare nu au fost decalate decât cu maximum o lună, până la circa 7 luni, în funcție de configurație. Constructorul turc a încheiat 2021 cu livrări importante către municipalitățile din Istanbul, Ankara și Izmir, iar pe piețele de export a câștigat licitații importante în România, Slovacia, Iordania, Azerbaidjan și Israel.

IVECO Bus se relansează pe piața din Turcia

Participarea IVECO Bus la Busworld a marcat relansarea brandului după 15 ani pe piața din Turcia, cu obiectivul de a ținti o prezență mai susținută și pe piețele din Asia Centrală și regiunea Caucaz, de unde se înregistrează tot mai multe solicitări de vehicule ecologice. Constructorul italian susține tranziția către energia verde și deține nu mai puțin de 40% din piața de vehicule pe gaz natural (cu 8.000 de unități aflate în operare la acest moment), iar în ultimii 3 ani și-a dublat producția de autobuze electrice.

Gazul natural în mod particular este foarte atractiv, grație raportului optim calitate-preț. Tehnologia CNG este mai ieftină decât cea electrică, însă la fel de curată. În plus, motoarele pe gaz sunt compatibile 100% cu biometanul obținut din reziduuri oganice. Prin utilizarea acestuia din urmă, emisiile de particule sunt zero, iar cele de NOx sunt reduse cu o treime.

IVECO Bus, care a încheiat 2021 cu o cotă de piață de 22,3% în Europa, a prezentat în premieră pentru piața locală Streetway CNG, alături de autobuzul interurban Crossway și modelul urban electric E-Way, de 12 m lungime. Acesta din urmă este în operare în 7 țări europene, cele aproximativ 550 de unități parcurgând până acum peste 24 de milioane de kilometri.

E-Way este echipat cu baterii având capacitate totală de 350 kWh. Vehiculul și-a confirmat autonomia de excepție cu prilejul a două teste „Record Run”, omologate TÜV – la ultimul, efectuat în iulie 2021, au fost parcurși 543 km cu o singură încărcare a bateriilor.

E-Way este disponibil în 4 variante de lungime (9,5, 10,7, 12 și 18 m) și două configurații (Standard și Linum – pentru aplicații BRT). Pentru baterii, clienții au la dispoziție tehnologiile NMC (nichel-mangan-cobalt) sau LTO (oxid de titanat de litiu). Prima permite o densitate energetică crescută și este recomandată încărcării pe timp de noapte, iar a doua favorizează încărcarea rapidă de oportunitate, prin pantograf. Pachetele de baterii sunt montate pe plafon și în partea din spate a vehiculului, pentru o distribuție optimă a greutății la bord. La stand a fost expus un model de 12 m echipat cu motor electric de 120 kW și baterii NMC având o capacitate totală de 350 kWh.

Modelele E-Way pot fi conectate la sistemul telematic IVECO ON, care asigură un management optim al flotei și mentenanță proactivă. În prezent, nu mai puțin de 5.000 de autobuze sunt conectate, iar circa 2.800 sunt monitorizate de către echipa IVECO.

Autobuzul urban Streetway este cel mai nou membru al familiei IVECO, fiind oferit în variante de 12 și 18,75 m. Produs în fabrica Otokar din Turcia, vehiculul este propulsat de motorul Cursor 9 Euro 6-E, ce dezvoltă 310 CP și are un cuplu motor maxim de 1.300 Nm. Pentru versiunea articulată se oferă motorul de 360 CP și 1.640 Nm. Montat longitudinal, propulsorul este cuplat cu transmisiile automate Voith Diwa 6 sau ZF Ecolife 2 și cu axa motoare ZF AV 133. Se poate alege și varianta pe gaz natural, care a și fost expusă la stand, în configurație cu 99 de locuri, dintre care 26 pe scaune.

Nu în ultimul rând, Crossway este lider de piață pe segmentul interurban, cu peste 50.000 de unități produse până în prezent. Vehiculul este disponibil cu propulsie pe motorină sau gaz natural. Versiunea diesel este oferită cu motor Cursor 9 Hi-SCR, ce dezvoltă 360 sau 400 CP, în tandem cu transmisii automate ZF sau Voith. La stand a fost expus un model de 12,9 m, cu propulsor de 360 CP și configurat cu 59 de locuri + 4 scaune rabatabile. Capacitatea de depozitare este de de 5,1 m3 în cale + 3 m3 deasupra scaunelor.

Güleryüz și BMC atacă piața autobuzelor electrice

Până la prezentarea unui portofoliu puternic de autobuze electrice, primul pas este făcut cu vehicule de capacitate medie. Astfel, atât Güleryüz, cât și BMC au „spart gheața” cu câte un model de 8,5 m lungime.

Güleryüz, unul dintre carosierii cu tradiție din Turcia, cunoscut mai ales pentru autobuzele etajate turistice, a expus, așadar, un prototip de autobuz electric, destinat, într-o primă fază, pieței americane. Finalizarea Ecoline Electric pentru piața europeană este estimată pentru sfârșitul acestui an. Midibusul electric, de 8,5 m, are tren de rulare furnizat de ZF și BMW și promite o autonomie de 300 km. Capacitatea de transport este de 57 de pasageri, dintre care 17 pe scaune, iar sistemul de camere video în locul oglinzilor retrovizoare este oferit în standard.

Güleryüz construiește în prezent doar autobuze urbane, 70% din totalul producției fiind destinată exportului. Întreaga gamă va fi electrificată în următorul an, când va fi lansat și un nou model de autocar turistic.

La stand, pe lângă Ecoline Electric, a fost prezentat autobuzul etajat turistic Panora Open Top.

BMC a expus modelul Neocity electric, de 72 de locuri (dintre care 21 pe scaune), pentru care a început deja exporturile către Italia, Grecia, Spania și Azerbaidjan. Vehiculul este propulsat de motorul electric TM4 SUMO, cu putere maximă de 235 kW, putere continuă de 145 kW și cuplu motor maxim de 3.000 Nm. Bateriile Akasol Li-ion NMC au 198 kWh (6 pachete x 33 kWh), iar opțional capacitate totală se poate suplimenta cu încă unul sau două pachete. Pe lângă modelul de 8,5 m lungime, BMC are în portofoliu și versiunea de 10 m, iar pentru 2023 se anunță lansarea variantelor de 12 și 18 m.

Vehiculul este disponibil și cu motorizare diesel și CNG, pentru toate variantele de lungime.

Astfel, modelul de 9 m CNG expus este propulsat de motor Cummins L9N E6, de 282 CP, și are o capacitate maximă de transport de 74 de pasageri. Constructorul turc a mai prezentat și autobuzul articulat Procity, cu propulsie CNG și podea coborâtă.

Exporturile reprezintă 70% din vânzările totale ale BMC, însă pentru anul viitor se așteaptă o cerere mai mare de pe piața locală și, implicit, o creștere semnificativă a producției comparativ cu 2022.

Business de succes pentru recondiționări

Mapar, care vinde, revinde și recondiționează autobuze și autocare MAN și Temsa, a prezentat de această dată exclusiv gama Temsa. Compania, fondată în 1978, a început ca furnizor de piese de schimb în Ankara și a devenit ulterior dealer multibrand.

Activitatea de recondiționare are mare succes în Turcia, unde clienții doresc să le ofere vehiculelor un al doilea ciclu de viață după 10 ani. Nu se intervine însă asupra componentelor tehnice.

Mapar vinde vehicule second-hand și la export, către Republica Moldova, Georgia sau țările baltice. Înainte de pandemie, volumele de vânzări second-hand se ridicau la circa 350 de autocare pe an, dintre care 20-30% erau recondiționate. În ultimii doi ani activitatea însă a scăzut. În martie 2020 a fost chiar un șoc, a explicat directorul de export Mehmet Akin Șahin, întrucât multe comenzi au fost anulate. „Au fost doi ani de așteptare, în care fabricile și-au redus producția. Operatorii nu s-au înghesuit să își vândă vehiculele, așa cum s-a întâmplat în Europa, însă nici nu s-a cumpărat nimic. Acum, după încheierea pandemiei, atât piața de vehicule noi, cât și cea de second-hand s-au scumpit, din cauza cererii mari și a lipsei de mașini.”

Atelierele Mapar sunt pline cu autocare care au venit pentru recondiționare. Astfel, dacă într-un an obișnuit se recondiționează circa 60 de unități, 2022 se va încheia cu peste 100.

Autobuze diesel vechi, convertite în electrice

În contextul în care tehnologia electrică câștigă tot mai mult teren, un grup de ingineri de la Compania Metropolitană de Transport din Ankara a demarat un proiect de conversie a autobuzelor diesel vechi în mașini electrice. Proiectul este derulat sub umbrela Belka și vizează vehicule mai vechi de 10 ani, care sunt recondiționate și primesc un sistem nou de propulsie (motor electric + transmisie și baterii).

La Busworld a fost expus primul prototip: un autobuz MAN cu an de fabricație 2006, care a fost achiziționat de la un operator privat și electrificat în 2021. Între timp au mai fost electrificate alte 7 unități, iar alte 15 sunt pe lista de așteptare.

Vehiculul expus a primit numele Bus 3e, după cuvintele în engleză „efficient, economical, environmental friendly”. Este în operare în Ankara de 6 luni, are performanțe comparabile cu un model diesel și costuri de întreținere reduse cu 80%. Principalul avantaj al utilizării unui astfel de autobuz recondiționat și electrificat este acela că prețul este de doar 35% din costul unui model nou. Belka lucrează în prezent și la un proiect de autobuz de 18 m lungime.

De precizat că infrastructura de încărcare este în sarcina clientului. Cert este că proiectul s-a bucurat de mare interes, atât din Turcia, cât și din alte țări, inclusiv România.

Producătorii de minibusuri țin ștacheta sus

Carosierii Erener, Erduman, Bur-Can și alții și-au prezentat cele mai noi modele construite pe șasiu IVECO și Mercedes-Benz Sprinter. Dintre aceștia, Erduman s-a remarcat cu un prototip de minibus electric, de 7 m lungime, realizat după un design propriu, pe carosierie autoportantă, cu motor și baterii importate din China. Vehiculul are o autonomie de 100 km și a fost produs pentru un client din Emiratele Arabe Unite, iar pentru anul viitor se pregătesc alte două modele, care să fie omologate pentru Europa. Planul este să fie gata până la Busworld Brussels.

Nu în ultimul rând, segmentul furnizorilor de componente și subansamble a fost foarte bine reprezentat, clienții fideli ai Busworld la nivel mondial, precum Allison Transmission, ZF, Voith, Webasto, Fogmaker și mulți alții fiind dornici să-și prezinte evoluțiile. Lor li s-au alăturat companii turcești precum Aselsan, FarHym, Belka, Eltesan etc., care au confirmat importanța industriei prelucrătoare din Turcia.

Articole similare