Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

FORT acuza cresterea tarifelor la asigurari

Nivelul tarifelor RCA practicate de asiguratorii din Romania au crescut in 2014 in medie cu aproximativ 100 % fata de anul precedent fara ca piata de transport, potrivit unui comunicat FORT.
Aici se explica faptul ca, de regula, companiile de transport incheie asigurari obligatorii pentru parcul detinut pentru o perioada de 12 luni in baza unor conventii de plata in rate lunare sau trimestriale sau chiar cu plata integrala in avans.
 

Perioada cea mai aglomerata de reinoire a politelor anuale este Decembrie-Ianuarie iar anul acesta majoritatea transportatorilor au constatat ca nu isi mai pot permite asigurarea RCA din cauza faptului ca in costurile operationale pentru desfasurarea activitatii de transport nu pot include si noile cresteri ale primelor de asigurare.
O astfel de crestere a valorii asigurarilor obligatorii ar impinge piata de transport catre o majorare de tarife atat in transportul de pasageri cat si in cel de marfa insa acest lucru este imposibil in Romania , tara in care transportatorii practica tarife cu pana la 35 % mai mici la transporturl de marfa si cel putin cu 50% mai mici in cazul transportului de persoane comparativ cu media Europeana si asta din cauza contextului economico – social in care isi desfasoara activitatea.
Pe fondul scaderii drastice a numarului de km anuali realizati de un vehicul comercial atat in transportul de marfuri cat si in cel de pasageri se ajunge la situatia in care influenta per km a asigurari in cazul unui autocar sa creasca anual de la valoarea de 0,05 lei/km la 0,13 lei/km iar in cazul unui cap tractor cu semiremorca de la valoarea de 0.09 lei/km la 0,2 lei/km.
Nefiresc este insa faptul ca principiul „Bonus” nu se aplica nici in cazul persoanelor fizice si nici pentru companii la prima inmatriculare a unui vehicul in timp ce pentru „Malus” companiile de asigurari se grabesc sa creasca gradul de risc. Spre exemplu pentru un autocar de 49 de locuri a carui RCA este ofertat in medie in jurul tarifului de 5000 lei in cazul unui eveniment chiar si minor prima de asigurare poate ajunge la urmatoarea polita la valoarea de 11 900 lei.
Tot nefiresc este faptul ca firmele de transport pasageri ce detin licenta pentru transportul public in cazul in care au codul CAEN principal „Alte transporturi terestre de calatori” intra la categoria de mare risc si sunt discriminate fata de companiile cu alt cod CAEN ce insa desfasoara activitati similare si cu inpact semnificativ in zona de siguranta rutiera. Totodata nu se tine cont de faptul ca, in cazul transportului public de pasageri transportatorii platesc suplimentar fata de RCA si prime de asigurare aferente politelor valabile pentru asigurarea calatorilor si bagajelor, fapt ce , pe cale de consecinta, trebuie sa reduca valoarea plafoanelor RCA.
Din cercetarile desfasurate de FORT reiese ca in ultimele 12 luni au existat nenumrate situatiii in care pentru acelasi vehicul, fara nici un eveniment rutier creste clasa de bonusare insa se dubleaza contravaloarea primei anuale.
Practic beneficiul de care ar trebui sa se bucure un posesor persoana juridica sau fizica de vehicul in cazul cresterii in grila de bonusare este „radiat” total de cresterile de tarife.
FORT solicita Guvernului Romaniei si in special ASF, constatand situatia de fapt sa organizeze dezbateri transparente intre piata de transport si asiguratori urmarind respectarea bunelor practici europene in materie si totodata ajustarea nivelului tarifelor practicate la contextul economic si social din tara noastra.

Articole similare

Ad