Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Specialist ucrainean avertizează: Producția de anul viitor este în pericol!

Dacă anul trecut, Ucraina a exportat peste 22 de milioane de tone de porumb, 18,5 milioane de tone de grâu și aproape 6 milioane de tone de ovăz, anul acesta exporturile au scăzut cu până la 80% față de perioada premergătoare invaziei rusești. Potrivit estimărilor UkrAgroConsult, companie de consultanță specializată în analize la nivelul bazinului Mării Negre, producția ucraineană pentru 2023 este amenințată de situația actuală.

Mulțumită eforturilor comune ale României și Ucrainei, tranzitul cerealelor prin portul Constanța crește, așa cum arată statistica realizată pe baza poziției navelor de către UkrAgroConsult. Astfel, potrivit directorului general al companiei, Sergey Feofilov, de la 50.000 t în aprilie s-a ajuns la peste 330.000 t în iunie, cele mai multe, așa cum era firesc, pe tren și barje. Prea puțin totuși, iar problema se va amplifica în 2023 și există pericolul să existe probleme cu producția de anul viitor.

Lipsa capacităților de transport din zonele de risc va determina și creșterea riscului pentru anul viitor în privința sezonului cerealier. De ce? Pentru că lipsa spațiului de stocare și imposibilitatea scoaterii lor prin porturile ucrainene vor duce și mai mult în jos prețurile comparativ cu actualele niveluri, deja foarte scăzute. Deci mă îndoiesc că fermierii vor reinvesti banii în culturi viitoare, spre exemplu, în plantarea grâului de iarnă“, a afirmat Sergey Feofilov în cadrul evenimentului Constanța Grains & Intermodal Hub 2022, organizat de revista Tranzit în data de 7 iulie la București.

Reprezentantul UkrAgroConsult a mai spus și că Banca Națională Ucraineană a decis să majoreze dobânda de politică monetară de la 10% până la 25%, în încercarea de a ține sub control inflația şi a proteja moneda națională de repercusiunile economice ale invaziei ruse, motiv pentru care accesul la credite pentru fermieri este îngreunat.

Costuri logistice mai mari

În prezentarea susținută în fața auditoriului format din fermieri și logisticieni, Sergey Feofilov a făcut referire și la cotele deținute de porturile ucrainene în export, pe primul loc situându-se portul Chornomorsk, cu 26,1% din tot ce pleacă pe mare din Ucraina, apoi Mykolaiv, cu 22%, Pivenny, cu aproape 18%, în timp ce Odessa deține o cotă doar 13%.

Și dacă războiul s-ar încheia mâine, aceste porturi nu ar putea să-și reia activitatea imediat, operațiunile urmând să dureze până la șase luni. Iar acesta este un semnal foarte important pentru companiile de logistică și operatorii portuari pentru a face investiții în capacități la standarde europene“, a mai spus directorul UkrAgroConsult.

Din punct de vedere al transportului maritim, alternativele pe Dunăre nu sunt foarte generoase, capacitățile tuturor porturilor nefiind foarte ridicate, însă porturile baltice oferă un potențial mai mare, circa 9 milioane de tone. Și aici există costuri mai ridicate din cauza diferenței de ecartament feroviar. „Problema este legată de căile de rulare diferite. Spre exemplu, dacă te duci în Lituania trebuie să schimbi de două ori, odată la granița cu Polonia, a doua oară la granița cu Lituania. Deci din punct de vedere logistic, aici ar fi cel mai mare cost.“

Mai multe despre situația actuală a fermierilor din Ucraina și situația exporturilor de grâne prin România puteți citi în numărul următor al revistei Tranzit.

Articole similare

Ad