Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cum se vede situația cerealor ucrainene de la Bruxelles

Prin intermediul unei video-intervenții în cadrul dezbaterii Constanța Grains & Intermodal HUB 2022, Roxana Lesovici, expert în transport maritim în cadrul Cabinetului Vălean, comisarul european pentru transporturi, a reiterat nevoia creării unor culoare de transport național pe modelul promovat chiar de comisarul Vălean, așa numitele „Culoare ale solidarității“.

Însăși autoritățile ucrainene ne indică faptul că portul Constanța și Dunărea rămân opțiunilor lor preferate pentru a asigura aceste exporturi. Însă chiar și cu o capacitate de 1-1,5 milioane de tone prin investițiile aduse în port, Constanța nu poate acoperi toate nevoile pe care Ucraina le are.

În plus, trebuie ținut cont că nici nu a apărut încă recolta nouă din România (n.r. : 7 iulie). Deci avem nevoie de toate modalitățile disponibile pentru a scoate aceste grâne din Ucraina, rutier, feroviar, fluvial, maritim pentru a ajunge în porturile maritime europene, fie în România, Polonia, Lituania sau cele din sudul și vestul Europei“, a afirmat Roxana Lesovici, la începutul lunii iulie, în cadrul dezbaterii Constanța Grains & Intermodal Hub, organizată de revista Tranzit în Capitală.

Oficialul cabinetului Vălean a reamintit de cele 20 de măsuri cuprinse în planul de stabilire a Coridoarelor solidarității, plan adoptat de Comisiei în luna mai a acestui an.

Măsurile propuse merg de la eficientizarea controalelor vamale, până la facilitarea utilizării de echipamente și vehicule acolo unde este nevoie de ele, precum și la identificarea de noi rute, întrucât ucrainenii nu sunt obișnuiți cu rutele terestre sau fluviale. Dar și până la prioritizarea transporturilor de grâne în anumite coridoare feroviare. CE a stabilit o rețea de puncte unice de contact la nivelul autorităților din statele membre care se ocupă de aceste coridoare ale solidarității precum și platforma de <<match-making>> care facilitează contactul dintre firmele de export din Ucraina și operatorii de transport și logistică din Europa.

Programul menționat de Roxana Lesovici se numește Platforma de relații de afaceri UE-Ucraina, iar scopul său este să sprijine suplimentar exporturile de cereale din Ucraina, dar și să faciliteze importurile de bunuri din UE. Noua unitate completează activitatea altor două platforme susținute de Comisia Europeană care contribuie la gestionarea perturbărilor cauzate de război: Supply Chain Resilience și forumul EU Clusters Support Ukraine. La începutul lunii iunie în platformă erau 543 de companii deja înregistrate, din care 220 din blocul intern.

Oficialul Cabinetului Vălean a mai ținut să puncteze că majoritatea măsurilor necesare trebuie implementate la nivelul statelor membre și al operatorilor din industrie.

În acest context dorim să recunoaștem eforturile făcute de România, de la primii operatori de barje care au mers la Izmail (n.r. – Ucraina) în aprilie pentru a recupera grâne spre export, până la autoritățile portuare, vamale, poliția de frontieră, dar și lucrătorii din porturi și terminale care asigură un flux continuu de operațiuni pentru a facilita tranzitul acestor grâne prin România.

Din dorința de a accelera programul de conformare, reprezentanții Comisiei lucrează în strânsă colaborare cu Comisia Dunării și cu autoritățile române pentru a crește capacitatea de tranzit pe brațul Sulina.

Articole similare

Ad