Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Decizia ANAF de a considera diurna soferilor venit de natura salariala falimenteaza industria de transport din Romania

In urma controalelor incepute in aceasta vara la firmele de transport pe problema diurnelor, ANAF a inceput deja procedurile de executare silita a unei firme de transport din Arad, iar cel putin alte doua companii din judetul Prahova au primit deciziile de recalculare a impozitelor aferente si a asigurarilor sociale pentru sumele acordate de firmele de transport drept diurna pentru soferi pe ultimii trei ani, diurnele fiind reincadrate ca venituri de natura salariala.
 

Potrivit informatiilor primite de la transportatorii controlati, inspectorii ANAF au motivat reincadrarea diurnei acordate soferilor care lucreaza in transportul international drept venit de natura salariala prin faptul ca executarea obligatiilor de serviciu de catre soferi nu se realizeaza intr-un loc stabil de munca, iar deplasarea acestora in strainatate nu reprezinta o modificare a locului de munca. De asemenea, prin specificul activitatii desfasurate de angajatii cu functia de sofer, deplasarile externe nu pot fi incadrate ca activitati temporare, respectiv delegari. Astfel, soferii nu aveau dreptul la plata cheltuielilor de transport si cazare, si nici la o indemnizatie de delegare/detasare, in conditiile prevazute de lege sau de contractul colectiv de munca aplicabil”. (Codul muncii, articolul 44, aliniatul (2).
Delegarea reprezinta, potrivit art. 43 din Codul muncii, exercitarea temporara din dispozitia angajatului, de catre salariat, a unor lucrari sau sarcini corespunzatoare atributiilor de serviciu in afara locului de munca.
Analizand contractele de munca ale soferilor, munca in strainatate a soferilor nu a putut fi interpretata nici ca detasare, deoarece detasarea, conform art. 45 din Codul muncii, este actul prin care se dispune schimbarea temporara a locului de munca, din dispozitia angajatorului, la un alt angajator, in scopul executarii unor lucrari in interesul acestuia. Atunci cand angajatorul dispune masura temporara a detasarii, contractul individual de munca cu salariatul poate fi suspendat pe durata detasarii in baza art. 52, alin.(1), lit.d) din Codul muncii. Referitor la munca desfasurata in strainatate, art.18 din Legea nr. 53/2003 privind munca desfasurata in strainatate, art.18 din Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precizeaza ca: „(1) In cazul in care persoana selectata in vederea angajarii ori salariatul, dupa caz, urmeaza sa isi desfasoare activitatea in strainatate, angajatorul are obligatia de a-i comunica in timp util, inainte de plecare, informatiile prevazute la art. 17 alin. (3), precum si informatii referitoare la: a) durata perioadei de munca ce urmeaza sa fie prestata in strainatate; b) moneda in care vor fi platite drepturile salariale, precum si modalitatile de plata; c) prestatiile in bani si/sau in natura aferente desfasurarii activitatii in strainatate – mentiuni care lipseau din contractele de munca ale soferilor firmelor controlate.
In aceasta situatie, legiuitorul a interpretat activitatea desfasurata in strainatate ca activitate in cadrul careia locul de munca este stabil si cunoscut de salariat la momentul incheierii/modificarii contractului individual de munca, astfel ca a fost delimitata de actiunile de delegare/detasare definite la art.42-art.47 din Legea nr.53/2003 republicata, privind Codul Muncii, sumele platite ca diurna fiind asimilate ca venituri de natura salariala, pentru care se datoreaza impozit pe venit si asigurari sociale.
Sumele de plata sunt de ordinul zecilor de miliarde de lei vechi, ceea ce inseamna falimentul oricarei firme de transport, in contextul in care rata de profit este in jur de 1% pe cursa.
Plata soferilor cu un salariu fix si diurna pentru zilele in care sunt in cursa este o practica obisnuita pentru aproape toti transportatorii din Romania si din tarile din centrul si estul Europei, iar interpretarea Codului fiscal si cel al muncii in sensul ca soferii nu au dreptul la diurna, ci trebuie platiti cu salariu fix, ar creste costurile firmelor de transport cu cel putin 50%, facandu-le necompetitive in Europa.
Mai mult decat atat, recalcularea impozitelor si asigurarilor sociale pentru diurnele acordate pe ultimii trei ani, la care se adauga penalitati pentru intarzierea platilor si accesorii, ar falimenta la propriu toti transportatorii din Romania, impactul asupra economiei nationale fiind devastator.
Tocmai de aceea, transportatorii cer suportul Guvernului Romaniei pentru a clarifica aceasta situatie care afecteaza o intreaga ramura economica, nu numai 3-4 firme. In caz contrar, sunt hotarati sa iasa in strada pentru a-si apara drepturile.
Nemultumirile sunt cu atat mai mari cu cat au mai existat discutii in jurul modificarii Codului fiscal in 2011, cand proiectul de modificare a Codului fiscal de la acea vreme prevedea impozitarea diurnelor acordate soferilor. Protestele firmelor de transport si explicatiile aduse referitoare la competitivitatea firmelor romanesti la nivel international au determinat conducerea Ministerului Transporturilor de la acea vreme sa intervina la Ministerul Finantelor pentru scoaterea din proiectul de lege a prevederilor legate de impozitarea diurnelor.
Raspunsul primit de APTE 2002, asociatia transportatorilor care a negociat cu Ministerul Transporturilor mentinerea diurnei pentru soferi, de la ministrul secretar de stat din MT de la acea vreme, Eusebiu Pistru, se gaseste pe site-ul APTE, la adresa http://apte2002.ro/docs/70_COMUNICAT%20MINISTERUL%20TRANSPORTURILOR.jpg
In baza acestei asigurari primite din partea unui functionar de Stat, firmele de transport au continuat sa acorde diurne soferilor lor pentru cursele internationale, ca si colegii lor din Ungaria, Polonia, Bulgaria sau Slovacia.

Articole similare

Ad