Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Planuri ambițioase și o strategie axată pe multi-tehnologie

La doar câteva luni după lansarea sa drept companie independentă, Grupul Iveco (IVG) s-a prezentat oficial colaboratorilor și partenerilor tradiționali, dar și oamenilor din Torino (Italia), în cadrul „Beyond – Iveco Group Days”. Evenimentul, desfășurat în perioada 13-17 iulie la OGR – Officine Grandi Riparazioni – a fost dedicat mobilității și a prezentat viziunea producătorului italian în legătură cu viitorul transportului comercial, pentru care dorește să fie pregătit cu o paletă largă de sisteme de propulsie, bazate pe gaz natural, bio-metan, electricitate și hidrogen.

Grupul Iveco a luat decizia strategică de a ieși din CNH Industrial și de la începutul acestui an funcționează ca o companie independentă, listarea pe Euronext Milano având loc pe 3 ianuarie 2022. Nu mai puțin de opt branduri de renume fac parte din noua organizație. Este vorba despre Iveco, FPT Industrial, Iveco Bus, Heuliez, IDV, Astra, Magirus și Iveco Capital, care dețin în total la nivel mondial 28 de fabrici și 29 de centre de cercetare și angajează 34.000 de oameni.

„Beyond – Iveco Group Days” a fost primul eveniment de anvergură organizat la Torino, iar pentru aceasta a fost aleasă o locație emblematică: OGR, fostul atelier de reparații pentru trenuri și locomotive cu abur din oraș, cu o istorie de peste 100 de ani, care este acum centru de conferințe și simpozioane. Spațiul generos a permis expunerea în interior a gamei complete de vehicule aflate în portofoliul grupului plus câteva modele în avanpremieră, despre care nu putem dezvălui prea multe informații înainte de IAA Hanovra, fiind sub embargo.

În prima zi, dedicată oficialităților și presei internaționale, dezbaterile au fost structurate în jurul a trei piloni strategici – tehnologie, sustenabilitate și parteneriat – cu peste 30 de companii și entități care au participat și au contribuit cu informații. Trebuie precizat faptul că pe acest nou drum grupul Iveco nu pornește singur, ci alături de parteneri puternici, printre care se numără Nikola, Amazon Web Services, Hyundai Motor Company, Microvast, Enel X, Plus și Eni.

Obiectivul constructorului italian este ca până în 2026 să își crească încasările cu 5% față de 2019, până la 17,5 miliarde de euro, iar profitul net, de la 300 la 600 de milioane de euro. De asemenea, până în 2025 se dorește finalizarea proiectului soluției de conducere autonomă, a declarat Gerrit Marx, CEO Iveco Group.

Iveco Bus anunță asamblarea de autobuze în Italia

Iveco Bus și Hyundai Motor Company au decis, în martie anul acesta, ca noile vehicule Iveco electrice cu pilă de combustie pe H2 să fie echipate cu sisteme Hyundai HTWO. De altfel, constructorul italian a început deja să participe la licitații publice care vizează achiziția de autobuze urbane pe H2.

Pentru Hyundai, colaborarea cu Iveco reprezintă extinderea soluției sale tehnologice și către alte sectoare decât cel al autoturismelor, în dorința de popularizare a hidrogenului la nivelul industriei auto. Sistemele de propulsie cu pilă de combustie au fost dezvoltate de grupul coreean pentru prima dată în 2013, iar Hyundai HTWO este disponibil din 2020.

Cu ocazia evenimentului Beyond, constructorul italian a anunțat că va relua producția de autobuze în Italia, la fabrica Foggia a FPT Industrial. Este vorba atât despre amenajare interioară pentru diferite proiecte (montare de scaune, de sisteme ITS, aparate de ticketing, informare pasageri etc.), cât și despre asamblare de baterii și instalare de sisteme de propulsie electrice, în cazul vehiculelor cu zero emisii. Autobuzele în sine vor fi fabricate în continuare la fabricile din Annonay (Franța) și Vysoké Mýto (Cehia) ale Iveco Bus. Scopul însă este de a dezvolta rețeaua de aprovizionare cu sisteme și componente pe piața locală. În acest demers, Iveco va beneficia și de sprijinul regiunii Piemont (unde se află orașul Torino), care va oferi susținere financiară pentru crearea de locuri de muncă pe plan local și nu numai. Practic, 20-30% din valoarea totală a investiției se va putea recupera de la statul italian, iar restul se va susține intern.

Linia de asamblare de baterii va fi operațională în curând, iar primele autobuze electrice pe baterii produse în fabrica Foggia sunt așteptate pentru finele anului viitor. În plus, pentru sfârșitul lui 2024 este planificat și un prototip de autobuz cu pilă de combustie pe H2.

„Iveco se reinventează, concomitent cu dezvoltarea noilor tehnologii «verzi». Un OEM trebuie să se pregătească pentru o paletă variată de solicitări din partea clienților în ceea ce privește sistemele de propulsie și tehnologiile oferite. Iar acestea din urmă trebuie mereu integrate într-un model de business viabil din punct de vedere financiar”, a subliniat Domenico Nucera, președintele Iveco Bus.

În viitor, în Italia se estimează achiziția a circa 2.000 de autobuze electrice anual (urbane și interurbane), pentru a înlocui parcul auto actual, iar din acestea Iveco își propune să furnizeze aproximativ jumătate. Deocamdată, strict pentru 2022, obiectivul anunțat de Nucera este menținerea vânzărilor în linie cu nivelul anului trecut, în condițiile în care piața se resimte în urma lipsei componentelor, a crizei semiconductorilor și a creșterii prețului la energie.

Parteneriate strategice

Tot pentru transportul public urban, Iveco Bus a semnat un memorandum (MoU) cu VIA, pentru dezvoltarea împreună de soluții digitalizate, cu focus pe energie alternativă și conducere autonomă. Dar, deși cele mai mari progrese în ceea ce privește electrificarea sunt legate de spațiul urban, o atenție deosebită este acordată și transportului comercial greu.

Astfel, cu Nikola, Iveco are un joint-venture cu participare 50-50% pentru producția camionului Iveco Tre în Europa. Platforma modulară pentru versiunile cu baterii (BEV) și cu pilă de combustie pe hidrogen (FCEV) va fi realizată la noua fabrică din Ulm, Germania, care a fost inaugurată în septembrie 2021. Producția modelului BEV pentru piața americană a început deja atât la fabrica Nikola din Arizona, Statele Unite, cât și la Ulm. Versiunea europeană a camionului pe baterii va fi disponibilă începând de la jumătatea lui 2023, iar Nikola Tre FCEV va intra în producție spre finalul aceluiași an.

Rezultatul parteneriatului cu Amazon Web Services este Iveco Driver Pal, sistemul de asistență pentru șofer, care îi permite acestuia din urmă să interacționeze cu vehiculul, dar și cu comunitatea de șoferi, folosind comenzi vocale prin intermediul Amazon Alexa.

Cele mai importante alianțe făcute de grupul Iveco vizează dezvoltarea portofoliului de produse destinate transportului electric. În acest sens, constructorul italian a semnat un MoU cu Enel X, în vederea unei posibile colaborări în domeniul mobilității electrice (Iveco ar putea furniza camioane electrice pentru Enel), dar și cu Plus, companie lideră în conducerea autonomă, pentru integrarea sistemului Plus Drive pe ultima generație de camioane S-Way. Nu în ultimul rând, în ianuarie anul acesta, Iveco și Microvast au anunțat finalizarea sistemului de baterii pentru noul Crossway Low-Entry, în variantele de transport urban și interurban.

În afara Europei, FPT Industrial a ajuns la o înțelegere cu Blue Energy Motors, din India, pentru producerea primelor camioane propulsate cu motoare FPT de 6,7 l pe gaz natural lichefiat (LNG) destinate pieței indiene. Motoarele vor fi fabricate la Torino, iar primele camioane LNG ar putea să intre în operare până la finalul lui 2022.

Gamă completă de produse, pregătite pentru un viitor „verde”

Autobuzul electric E-Way a întâmpinat participanții la Iveco Group Days chiar de la poartă. Peste 600 de unități sunt în operare în opt țări europene și au parcurs deja mai mult de 29 de milioane de kilometri. La interior, Daily Access expus este cel mai nou membru al familiei Iveco Bus în varianta cu propulsie pe metan. Folosirea bio-metanului este, de asemenea, posibilă, pentru cei care doresc să nu aibă restricții legate de emisiile poluante.

Camionul S-Way, cu sistem de propulsie pe motorină sau pe pe gaz natural, a fost prezentat în configurația utilizată de Amazon și care rulează 100% pe bio-metan. Vehiculul este echipat cu sistem Iveco Driver Pal, care ușurează semnificativ munca șoferului. Asistentul Alexa Voice poate fi folosit pentru planificarea rutelor, verificarea stării tehnice, solicitare de asistență, dar și pentru a obține rapoarte de trafic sau starea vremii.

Alături de acestea a fost expusă și versiunea S-Way autonomă, echipată cu senzori de mișcare, care monitorizează împrejurimile vehiculului, detectează obstacolele, creează harta drumului și adaptează traiectoria și viteza camionului. Grație tehnologiei V2X (Vehicule-to-Everything), acesta din urmă poate interacționa cu alte vehicule ori cu infrastructura rutieră.

Proiectul cu Nikola avansează cu succes, iar modelele destinate pieței europene vor fi prezentate în premieră la IAA. Acum au fost expuse două camioane Nikola Tre, pe baterii și cu pilă de combustie pe hidrogen. Primul promite o autonomie de 500 km și are un timp de încărcare a bateriilor de aproximativ 100 de minute, în timp ce al doilea garantează un rulaj de 800 km și alimentare cu H2 în mai puțin de 20 de minute.

Familia Magirus a fost reprezentată de camionul de pompieri Wolf R1, 100% electric, împreună cu scara mobilă M32L-AS, care are o înălțime de operare de 32 m și poate furniza 2.500 l de apă.

Din gama Daily au fost expuse varianta electrică pe baterii, echipată cu sisteme telematice de ultimă generație, și prototipul e-Daily Fuel Cell, cu pilă de combustie pe H2. Acesta din urmă este proiectat pe șasiul de 7,2 t și are o autonomie de până la 350 km.

Brandul FPT Industrial a etalat motorul Cursor 16 1000 pentru aplicații maritime, care a intrat în cartea recordurilor ca fiind cel mai puternic propulsor din categoria sa, alături de motorul compact F28 hibrid, care a primit disctincția „Motorul Anului 2020”. Dezvoltată în cadrul joint-venture-ului dintre Iveco, Nikola și FPT Industrial, axa electrică destinată vehiculelor comerciale grele asigură eficiență și performanță ridicată. Nu în ultimul rând, a fost expus și pachetul de baterii cu module Micovast pentru vehicule comerciale ușoare și minibusuri.

Mobilitatea electrică trebuie susținută financiar cu subvenții

Indiferent că vorbim de transport de marfă sau de pasageri, tehnologia de propulsie electrică nu se poate impune fără susținere financiară din partea autorităților. Acestea trebuie să își asume alocarea de bugete consistente atât pentru achiziția de mijloace de transport, cât și pentru dezvoltarea infrastructurii de alimentare. În același timp, pentru a vorbi cu adevărat de mobilitate „verde” și a avea independență energetică, este importantă valorificarea surselor de energie regenerabilă și stocarea acesteia în celule de hidrogen, au convenit specialiștii prezenți la Iveco Group Days. La fel, bio-metanul oferă tot atâtea oportunități de a avea un transport curat. „Prețul unui camion electric pe baterii este de patru ori mai mare decât al unuia convențional. La fel în cazul autobuzelor. Pentru tehnologia pe H2 costurile sunt încă și mai mari. Este evident, așadar, că vânzarea nu se va mai putea face ca și până acum, în special acolo unde beneficiarii sunt companii private”, a concluzionat Gerrit Marx.

Pe măsură ce tehnologiile prietenoase cu mediul vor deveni tot mai utilizate, costurile de exploatare ale acestora vor scădea. Astfel, de la un preț de 11 euro/kg în prezent, hidrogenul s-ar putea ieftini pe viitor, până la 5-6 euro/kg. Mohamed Mezghani, secretarul general al Uniunii Internaționale de Transport Public (UITP), și Domenico Nucera sunt de părere că transportul public trebuie susținut în tranziția spre zero emisii, iar autobuzele electrice cu pilă de combustie pe H2 reprezintă viitorul pe termen lung, întrucât au o autonomie și o capacitate de transport crescute față de cele pe baterii.

Articole similare