Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Intrare gratuită pentru transportatorii ucraineni

Ministerul ucrainean al Infrastructurii explică faptul că semnarea Acordului special privind liberalizarea transportului rutier Ucraina – UE (bilateral și tranzit) elimină necesitatea de a obține în mod constant autorizațiile relevante și evită întârzierea exportului de produse ucrainene prin punctele de trecere a frontierei.

„Încheierea unui astfel de acord ne va permite să îmbunătățim și să accelerăm în mod semnificativ logistica între Ucraina și UE. Acest lucru este esențial în acest moment, când economia ucraineană este complet dependentă de o logistică stabilă la frontierele vestice, în contextul blocadei porturilor maritime. În paralel, lucrăm la dezvoltarea unei infrastructuri de frontieră care ar crește semnificativ capacitatea la frontierele vestice. În special, ca parte a proiectului „Open Border”, intenționăm să eliminăm toate blocajele de la frontieră”, promite ministrul Infrastructurii, Oleksandr Kubrakov.

Deja 12 țări au eliminat autorizațiile

Negocierile privind posibilitatea încheierii unui acord special de liberalizare a transportului rutier au început în toamna anului trecut, la inițiativa Ministerului ucrainean al Infrastructurii. Textul final al acordului a fost aprobat de Comisia Europeană la jumătatea lunii iunie.

Numărul limitat de autorizații pentru transportul internațional a reprezentat o problemă destul de gravă pentru transportatorii ucraineni în ultimii 5 ani. De la semnarea Acordului de liber schimb între Ucraina și UE în 2016, comerțul cu Uniunea Europeană aproape s-a dublat, iar numărul transporturilor rutiere a crescut cu 42%.

În același timp, numărul de autorizații pentru transportul internațional către țări individuale din UE nu numai că nu a crescut, ci chiar a scăzut. În prima lună de război, Ministerul Infrastructurii din Ucraina a reușit să ajungă la acorduri privind retragerea temporară a autorizațiilor de transport cu 12 țări din UE (Austria, Ungaria, Italia, Letonia, Estonia, Bulgaria, Germania, Danemarca, Lituania, România, Grecia și Slovacia). Polonia a eliminat doar autorizațiile pentru transportul de combustibil.

Transportatorii polonezi sunt nemulțumiți

Președintele Asociației Transportatorilor Rutieri Internaționali, Jan Buczek, a declarat că acordul nu ia în considerare soarta câtorva mii de companii poloneze de transport de familie, care sunt obligate să stea la coadă pentru a primi ajutoare de la Fondul polonez de dezvoltare. Eliminarea unilaterală a oricăror restricții privind numărul de transportatori ucraineni care vor avea voie să transporte în Europa nu va face decât să provoace o polarizare și mai mare a pieței transporturilor.

“Fac apel la rațiune. Ajutați Ucraina prin toate mijloacele, dar trebuie să o faceți pe o bază sănătoasă. Suntem de mult timp în favoarea creșterii numărului de autorizații pentru transportatorii ucraineni, dar acest proces trebuie să fie legat de o creștere simultană a capacității la frontieră.” El reamintește că “transportatorii polonezi au trecut printr-un program de ajustare în mai multe etape și au acceptat creșteri de costuri pentru a menține condițiile de competitivitate pe piața de transport din UE – recent, o altă barieră a fost implementată în UE sub forma pachetului de mobilitate. Și care este planul de a asigura competitivitatea companiilor poloneze în situația deschiderii pieței comune pentru transportatorii ucraineni? Din păcate, nu se știe, iar toate informațiile se află din mass-media.”

Articole similare

Ad