Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportul rutier, de departe cel mai poluator segment al logisticii

La inceputul lui martie s-a desfasurat la Bucuresti conferinta cu tema „Oportunitati pentru logistica verde in Europa de Est“, organizata de Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare. In deschiderea evenimentului, Alan Mc Kinnon, profesor in cadrul Universitatii Kühne Logistics, a vorbit despre provocarile pe care le intampina incercarea de implementare a solutiilor ecologice destinate logisticii si despre strategiile de care e nevoie in acest domeniu pentru a reduce cantitatea de carbon la nivel global, prezentand mai multe statistici realizate in domeniu in ultimii ani.
 

Cele mai ingrijoratoare realitati cu care ne confruntam sunt cresterea temperaturii globale – in 2014 s-a atins o medie record si acum avem 38 de ani consecutivi in care media pe planeta a fost mai mare de 20 oC – si cresterea cantitatii de CO2 emise in atmosfera prin intermediul activitatii oamenilor – in 2013 au fost 36 de miliarde de tone – ceea ce ar permite o medie a temperaturii globale cu 4-6 oC mai mare pana in 2100, adica o adevarata catastrofa ecologica. Drept pentru care se impun masuri care sa permita o crestere cu mai putin de 2 oC si studiile realizate pana acum arata ca e nevoie de reducerea emisiilor de CO2 cu 700 de miliarde de tone in restul acestui secol.
Din totalul cantitatii de CO2 emise, transportul de marfa si calatori a fost responsabil in 2010 pentru sapte miliarde de tone, asa cum arata un raport al IPCC (Panelul Interguvernamental pe tema Schimbarilor Climatice). Si, daca se mentine aceasta tendinta, in 2050 se va ajunge la 12 miliarde de tone. Pe de alta parte, IPCC vrea sa se ajunga in 2050 la 20 de miliarde de tone din toate activitatile umane, deci daca s-ar mentine tendinta actuala de crestere a emisiilor din transport acest domeniu ar reprezenta 60% din valoarea totala. Deci e clar ca trebuie reduse mult actualele emisii din acest domeniu.
Cei mai mari poluatori sunt Africa (avand o valoare de referinta de aproape 800 tkm si un maxim de aproape 1.000 tkm), Asia (circa 650/900 tkm) si China+India (600/500 tkm), in timp ce in Europa+Turcia valoarea de baza si cea maxima sunt aproximativ egale, de circa 200 tkm, aproape la fel ca in America de Nord si OECD-Pacific. In ceea ce priveste emisiile de CO2 clasamentul este putin diferit, pe primul lor fiind China-India, urmate de Africa si Asia, iar cel mai bine sta America de Nord, putin inaintea Europei si a OECD-Pacific.
Din totalul emisiilor de gaze de sera la nivel global, logistica este responsabila pentru 5,5%, adica aproximativ 2.800 de milioane de tone de CO2e, din care transportul rutier detine peste 1.500, transportul maritim, aerian si feroviar (in ordine descrescatoare), circa 1.000 de milioane de tone in total, iar cladirile folosite in logistica, circa 300 de milioane de tone de CO2e.

Articole similare

Ad