Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Serviciul spaniol de transport expres mizează pe tracționiști români

Apărută în urmă cu 4 ani, compania spaniolă Trucksters a câștigat teren rapid în contextul pandemic datorită conceptului inovator de transport de tip ștafetă, care îi permite să ofere rapiditate și siguranță pentru client, în timp ce șoferii parcurg zilnic aceeași rută dus-întors și pot avea un punct fix de înnoptare, acasă sau într-un loc de dormit închiriat, care le oferă condiții mult mai bune de viață decât cabina camionului. 140 de semiremorci Trucksters sunt astăzi în circulație pe rutele dintre Spania și Belgia, Franța, Germania și Polonia, 75% dintre tracționiștii care le mișcă pe drum fiind români. Trucksters vrea să își extindă numărul autotractoarelor controlate exclusiv până la sfârșitul anului cu încă 150, iar transportatorii din România sunt prima opțiune de parteneriat.

Transportul rutier nu mai este de ceva vreme apanajul celor cu experiență tehnică, tradiție sau celor „cu relații” printre dispecerii care angajează transportul producătorilor și retailerilor. În ultima perioadă vedem tot mai multe proiecte începute de tineri cu experiență în economie și IT, care percep transporturile ca un serviciu care se bazează pe softuri de planificare menite să crească eficiența, securitatea și confortul celor implicați: client, transportator și șofer. Planificarea ideală a curselor este atunci când șoferul încarcă/descarcă repede, transportatorul este plătit pentru dislocări, timp de așteptat și în conformitate cu costurile într-o continuă dinamică, iar beneficiarul transportului primește un preț competitiv, are acces permanent la locația mărfurilor sale și se bucură de o livrare rapidă a acestora. Astfel de deziderate nu pot fi atinse decât prin folosirea de Inteligență Artificială și Big Data, mânuite cu pricepere de tinerii care vor să inoveze și să transforme transporturile.

Acum câteva numere v-am prezentat sennder, o companie de expediții tânără înființată în Germania și care a intrat și în România în acest an, a cărei activitate se bazează fix pe folosirea automatizărilor în planificarea curselor. În acest număr vă vom prezenta conceptul Trucksters, din Spania, care nu a intrat încă pe piața românească, însă se bazează în mare parte pe transportatori români. Trucksters nu e nici casă de expediții și nici platformă digitală de transport, soluția sa fiind dezvoltată pe baza unei idei originale de organizare a curselor, simplă și foarte eficientă.

Deși nu deține niciun autotractor și nu are niciun șofer angajat, Trucksters se definește drept o companie de transport specializată pe încărcături complete pe distanțe lungi. Inovația soluției oferite de compania spaniolă se bazează pe introducerea conceptului de releu, care constă într-un punct de schimb al semiremorcilor plasat la o distanță care face posibil condusul fără întrerupere timp de aproape 4,5 ore, cât permite legislația. Pauza de condus se face în parcarea în care se schimbă semiremorcile, apoi fiecare șofer se întoarce în punctul din care a venit. Astfel, împărțind circuitul în porțiuni de transport parcurse în 4,5 ore, sistemul Trucksters aduce beneficii clienților, viteza de livrare a mărfurilor fiind dublă față de un transport obișnuit, pentru că marfa nu se oprește niciodată într-o parcare din cauza programului de condus al unuia sau chiar a doi șoferi care conduc în echipaj. Pe lângă viteză, clienții câștigă la capitolul siguranță, pentru că, atâta vreme cât mărfurile nu staționează în parcări, și riscul de furt se reduce foarte mult.

Însă beneficiul cel mai mare a fost gândit pentru șoferi, care au programe de condus fixe zilnic și pot dormi în fiecare seară acasă, chiar și lucrând în transportul international.

Povestea înființării companiei ne-a fost depănată de Gonzalo Oliveros, responsabil de dezvoltarea rețelei de parteneri-tracționiști. Astfel am aflat că Trucksters a fost înființată de trei consultanți de strategie – Luis, Ramon și Gabor – care, oprindu-se într-o benzinărie din Germania în timpul unei călătorii de afaceri, au observat un șofer spaniol care își gătea ceva de mâncare la un aragaz portabil lângă camion. Discutând cu el au înțeles că sistemul de transport internațional presupune multe sacrificii pentru șoferi, care sunt plecați mult timp de acasă, cu toate neajunsurile privind dormitul, mâncatul și lipsa confortului de acasă. Cei trei tineri s-au gândit că se poate organiza altfel transportul rutier, împărțind cursele lungi în mai multe tronsoane. Așa a apărut ideea de a efectua un fel de ștafete, șoferii predându-și semiremorca de la unul la altul.

Proiectul a început acum patru ani, în spatele conceptului de releu stând algoritmi de Inteligență Artificială care calculează care sunt locurile cel mai bine plasate pentru a putea stabili punctele de schimb ale semiremorcilor, astfel încât cursele intermediare să se poată realiza în timpul permis de condus, șoferii să nu staționeze mai mult de 45 de minute cât cere legislația și transportul să se realizeze, practic, cu cea mai mare eficiență.

„Pentru că vizăm coridoare specifice, cum ar fi o companie aeriană, știm ce este în acel coridor, știm opririle sigure care există. Astfel, primul lucru pe care îl facem este să decidem asupra acelor opriri și ne bazăm pe factori precum, de exemplu, dacă există camere de securitate.

Pe de altă parte, șoferii trebuie să arate niște coduri QR prin aplicația mobilă pentru a se asigura cine este șoferul care îi va elibera. Aplicația mobilă vă permite să vedeți și poziția reală a celuilalt, ele sunt straturi de securitate unul peste altul.”

Firma și-a trasat câteva coridoare specifice de transport, astfel încât predarea semiremorcilor se face în parcări securizate de pe traseu, unde există camere de luat vederi. Locurile de parcare necesare cuplărilor de semiremorci sunt închiriate, astfel că sunt tot timpul același, iar șoferii au o aplicație pe telefon care le permite să vadă în timp real poziția pe hartă a „camionului-pereche”. Mai mult, fiecare șofer trebuie să prezinte celuilalt, prin aplicația mobilă, un cod QR de autorizare a celuilalt, astfel că este puțin probabil să se producă vreo fraudă la preluarea semiremorcilor cu marfă.

Trucksters nu deține autotractoare, ci folosește „parteneri”, după cum îi numește Gonzalo Oliveros, responsabilul de dezvoltare a flotei, subliniind că nu este vorba de subcontractori tracționiști, ci de parteneri. Semiremorcile sunt însă închiriate direct de Trucksters pe termen lung, fiind inscripționate cu logoul Trucksters și, deci, ușor de identificat de șoferii partenerilor.

Cele mai multe camioane Trucksters sunt conduse de români

Scopul de la care a pornit proiectul Trucksters este ca șoferii să poată dormi acasă și să primească un tratament cât mai apropiat de viața oricărui alt lucrător care pleacă dimineața la serviciu, iar seara se întoarce acasă. Numai că, în loc să vedem pe circuitul Madrid-Zeebrugge, de exemplu, șoferi spanioli pe traseele din Spania, respectiv francezi pe porțiunile din Franța și belgieni pe cele din Belgia, pentru a justifica teoria de la care s-a pornit, cei mai mulți șoferi care lucrează pentru Trucksters sunt români, deci, practic, departe de casă oriunde ar înnopta. Însă chiar și în cazul celor a căror casă e de fapt la peste 2.000 km depărtare, un loc confortabil în care să doarmă, dar și să petreacă timpul alături de colegi, să își spele hainele, să facă sport sau să folosească netul pentru a vorbi cu familia este foarte important. Tocmai de aceea Trucksters intenționează să înlocuiască unele puncte de releu folosite în prezent cu centre proprii de odihnă pentru șoferi construite special pentru ca șoferii partenerilor să se simtă aici la fel de bine ca acasă.

Partenerii Trucksters sunt de regulă companii mici și medii, cu parcuri între 5 și 10 camioane, care le dedică o parte din parcul lor pentru ca Trucksters să o administreze în exclusivitate. „În prezent, cei mai mulți parteneri de transport internațional ai Trucksters sunt români (80 din 103). Este vorba de camioane înregistrate în România sau de firme înființate în Spania de către transportatori români”, a spus Gonzalo Olivero. El a mai declarat că românii au contribuit major la dezvoltarea proiectului, deoarece încă de la început inițiatorii lui s-au lovit de problema disponibilității șoferilor spanioli pentru a face curse de transport în afara Spaniei.

Luna trecută, doi reprezentanți ai Trucksters s-au aflat în România și au vizitat mai multe companii pe care spaniolii și le doresc parteneri. Alături de Gonzalo Olivero s-a aflat românca Anca Bacria, care conduce departamentul de flotă, fiind, practic, omul de legătură dintre companie și partenerii de transport. Trucksters are nevoie de o extindere a numărului de camioane de la parteneri exclusivi de 150 până la finalul acestui an. Conceptul expres, care permite Trucksters să atingă aproape aceiași timpi de livrare precum transportul aerian, a atras mulți clienți, astfel că spaniolii trebuie să își crească parcul cât mai rapid pentru a-și deservi clienții care se înmulțesc pe zi ce trece.

Echipa Trucksters este conștientă că Pachetul Mobilitate le trimite partenerii în România la fiecare 8 săptămâni și, din păcate, momentan compania nu are clienți în această zonă a Europei, astfel încât să le asigure curse de retur către România și apoi din nou către Spania. Însă pe viitor se intenționează deschiderea unui circuit Spania-România, după modelul celui deschis spre Polonia recent.

Dezvoltare rapidă

Trucksters operează pe patru rute – una care leagă nordul și centrul Spaniei de Benelux și Germania de Vest, o rută care leagă regiunea spaniolă Levante de Benelux și Germania de Vest, o rută care leagă Levante de Polonia și ruta Spania-Marea Britanie, deschisă în iunie a.c. Trucksters intenționează să opereze pe 8 rute până la sfârșitul anului 2023.

Soluția Trucksters este deja utilizată de peste 600 de clienți din Spania și din lume, cum ar fi Kimberly Clark, grupul DPD, Amazon sau Seur. Oferind viteză de livrare și securitate, clienții Trucksters vin mai ales din zona de coletărie, comerț electronic, alimentație, automotive. Neavând încă centre de consolidare a mărfurilor, spaniolii nu sunt, momentan, interesați de grupaje, clienții lor trebuind să acopere cel puțin două treimi din capacitatea de transport a semiremorcilor.

Mai rapid și mai ieftin

Trucksters se promovează ca un serviciu la fel de rapid ca transportul aerian, prețul vitezei nefiind pe măsură. Spaniolii explică faptul că serviciul este oferit la un preț atractiv datorită faptului că se evită costurile de înnoptare a șoferilor la hotel, nefăcând curse lungi. În plus, semiremorcile proprii parcurg mai mulți kilometri pe lună (24.000 km, față de 12.000 km maximum, în sistemul tradițional de transport), și astfel costul/km obținut e mai bun.

Trucksters are acorduri cu clienții de transport să trateze prioritar camioanele sale când vin la încărcare/descărcare, însă folosește și mai multe semiremorci, lăsând semiremorca goală pentru a fi încărcată de client pentru cursa următoare și preluând imediat o altă semiremorcă gata încărcată.

Conceptul de releu în transporturi, unde semiremorcile încărcate pot fi predate de la un autotractor la altul, este extrem de simplu și ar putea fi replicat cu succes și de alte companii, inclusiv pe piețe ca România, unde o cursă dus-întors București-Cluj nu poate fi făcută într-o singură zi de șofer pentru a dormi acasă, din cauza infrastructurii rutiere precare. Un sistem de schimb al semiremorcilor la Sibiu, de pildă, ar permite reducerea numărului de camioane care înnoptează prin parcările oricum prost echipate din România, ca să nu mai vorbim de faptul că, făcând transport pe bucăți mai mici, s-ar putea folosi și camioane cu propulsie alternativă a căror alimentare s-ar face la bază, deci fără a depinde de infrastructura de realimentare publică.

Un sistem de releu începe să fie necesar acum la frontiere pentru a putea permite camioanelor să se reîntoarcă rapid în Comunitate, acolo unde sunt mărfuri de transportat și tarife pe măsură.

Articole similare