Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Logistica se face cu bun simț

Cătălin Olteanu a ajuns să lucreze în domeniul logisticii printr-o conjunctură – așa cum îi place să spună – și-a construit o carieră de succes, trecând de la transport la depozitare și, mai apoi, la administrarea integrală a business-ului FM România. Experiența dobândită anterior în activitatea de supply chain internațional a ajutat, fără doar și poate, la o înțelegere foarte bună a domeniului, oferind premisele unei dezvoltări constante și durabile a afacerii.

„Au fost ani grei, dar și frumoși, în care am avut prilejul să învăț ce înseamnă gestionarea transportului și a logisticii din interior și cum pot fi eficientizate toate componentele de business. Pentru că din afară lucrurile par simple, dar când te confrunți cu presiune pe termenele de livrare, pe reducerea numărului de kilometri parcurși pe gol sau cu nevoia de reducere a timpilor de procesare a comenzilor în depozit realitatea este cu totul alta și este influențată de multe variabile. Mă bucur că afacerea pe care am condus-o a crescut inclusiv pe timp de criză și, de asemenea, sunt foarte încântat de oamenii pe care i-am avut alături și care activează și acum cu succes în acest domeniu, fie la compania pe care am dezvoltat-o împreună cu ei, fie urmărind alte oportunități de business”, a declarat Cătălin Olteanu.

Schimbare dinamică

Rețeta succesului în transporturi constă în găsirea oportunităților de afaceri, prin mișcarea continuă a camioanelor și analizarea tuturor scenariilor posibile, cu focus pe rentabilitate, opinează fostul manager din logistică. Pentru a găsi cea mai bună soluție de rentabilizare a parcului auto, Cătălin Olteanu a mizat pe statistică și a comparat sute de destinații, de rute, corelat cu tarife de transport și raport cerere-ofertă.

În depozitare, activitatea trebuie adaptată în funcție de nevoile de zi cu zi, ajustând în permanență și optimizând dinamic, acolo unde este cazul. Și, bineînțeles, pentru a putea face o logistică de calitate este indispensabil un sistem de management informatic performant, care să identifice în permanență cele mai bune poziții de depozitare și cele mai scurte trasee, să furnizeze liste de picking care să reducă timpii de operare și să realizeze inventarul în timp real. Și este un fapt dovedit: monitorizarea în permanență a fluxului de mărfuri în depozit și corectarea imediată a erorilor care pot apărea cresc productivitatea. „Dacă alergi necontrolat prin depozit și în numele productivității lași totul vraiște în urmat ta, cei care vin în spate nu se vor putea mișca la fel de repede. Astfel, în depozit, primii zece vor avea viteză, dar următorii, nu. Și atunci este mai bine să meargă toată «caravana» cu viteză constantă decât să apară decalaje mari.”

Managementul optim al angajaților crește productivitatea

Un bun manager de logistică trebuie să își motiveze personalul, pentru ca fiecărui angajat să îi pese de echipă și de bunul mers al lucrurilor în general. Managementul oamenilor este important în toate domeniile, nu doar în logistică. Iar un șef implicat este întotdeauna simțit aproape de către angajați.

„Spre mândria mea și a echipei din care am făcut parte, pot spune că am fost pionieri în multe lucruri și am implementat practici pe care colegii din multinațională le-au copiat. Imaginația este importantă în business, iar la noi chiar a funcționat. Aportul fiecăruia este important și de la o idee se poate dezvolta un proces mai bun.”

Nu mai sunt multe lucruri de inventat în depozit, este de părere Cătălin Olteanu, însă obiectivul de „best practices” trebuie păstrat întotdeauna. Astfel, fiecare rotiță trebuie să își facă exact sarcina care îi este destinată în angrenaj, pentru maximum de eficiență. Un exemplu banal: reach-truck-ul, care este poate cel mai scump utilaj din depozit, trebuie folosit doar pentru ridicarea și coborârea mărfurilor, nu și pentru transportul lor. Pentru transport sunt mașini mai ieftine și mai eficiente.

Apoi, pentru ca sistemul de management al activității în depozit (WMS) să ajute la atingerea unui nivel cât mai ridicat de performanță, procesele trebuie bine gândite și planificate de către factorul uman, iar ulterior optimizate, dacă se constată că acest lucru este necesar. Pentru că realitatea din jur trebuie observată cu atenție, plus că nimic nu este veșnic, iar într-un spațiu concurențial trebuie să încerci mereu să fii mai bun și mai inovator. Din acest punct de vedere, urmărirea indicatorilor de performanță este esențială, iar printre cei mai importanți se numără rotirea stocurilor și numărul de zile de inventar. Pentru că stocul nu generează câștig în sine, iar profitul este obținut din mișcarea continuă a acestuia.

Transparență în relația cu clienții

Relația cu clienții trebuie gestionată cu transparență și corectitudine, iar cele mai bune argumente sunt cifrele. Peste toate, cuvântul de ordine este „bunul simț”, esențial, până la urmă, în orice funcție de management, pentru a înțelege și îmbunătăți business-ul respectiv. Astfel, pentru a evita comunicarea în contradictoriu cu clienții este important ca aceștia din urmă să fie implicați activ în găsirea celor mai eficiente soluții în ceea ce privește logistica bunurilor pe care le produc sau le comercializează.

Asumarea nivelului de servicii corespunzător valorii contractuale convenite trebuie înțeles de către toate părțile implicate. Din păcate, în România, mulți beneficiari pun presiune pe prestatori (fie ei transportatori sau logisticieni), solicitând timpi de livrare, condiții și preț aproape imposibil de îndeplinit. Iar consecința este compromisul făcut, de multe ori, la risc.

Foarte mulți beneficiari nu vor să înțeleagă că nu se pot acorda reduceri de preț în fiecare an, mai ales în condițiile creșterii costurilor de operare. „Am avut în trecut situații de-a dreptul hilare, în care mi s-a cerut un discount de 10% pe an. Evident, în aceste condiții nu mai putem vorbi de o negociere. Piața s-a mai profesionalizat între timp, este cert. Până la urmă, nu se rezumă totul la calitatea serviciului și la cost, contează mult și calitatea vânzătorilor și capacitatea lor de a înțelege nevoile clientului și a propune și argumenta prețul corect. Tocmai de aceea, firmele care se bucură de credibilitate nu au probleme așa de mari cu vânzarea serviciilor pe care le oferă.”

Servicii mai complexe și mai profesionalizate

În ultimii ani piața s-a dezvoltat, iar logistica a devenit mai eficientă, concomitent cu dezvoltarea sistemelor tehnologice și a soluțiilor informatizate de monitorizare și planificare. Complexitatea serviciilor oferite este alta acum și, în același timp, cererile din partea clienților sunt mai rafinate, cu mai mare atenție la detalii.

Pentru a dezvolta un business de succes trebuie să existe un minimum de educație financiară, managerii trebuie să înțeleagă indicatorii de performanță mai ales prin perspectiva banilor, e recomandat să fie monitorizată atent balanța dintre venituri și costuri, iar acestea din urmă trebuie să aibă o componentă orientată spre investiții, spre eficientizare. Doar astfel afacerea poate crește în mod sustenabil. Managerul trebuie să aibă încredere în angajații săi și, pe măsură ce activitatea se dezvoltă, să delege sarcini pe principiul diviziunii muncii. Din acest punct de vedere, educația managerială este foarte importantă. De asemenea, componenta de control este esențială, pentru a verifica în permanență că afacerea evoluează în parametrii stabiliți.

Aducerea unui manager bun în companie trebuie privită ca pe o investiție și poate face diferența în momente cheie, este de părere Cătălin Olteanu. În același timp, un departament financiar performant permite o planificare optimă a costurilor și a investițiilor, în funcție și de modelul de business ales: spre exemplu, cu focus pe active, pe stabilitate sau pe flexibilitate. Una peste alta, seriozitatea, buna înțelegere a domeniului, dar și o atitudine echilibrată vor reprezenta premisele unei afaceri de succes.

Cătălin Olteanu lucrează acum în producție și interacționează cu domeniul logisticii din cealaltă perspectivă, a beneficiarului. Nu știe dacă s-ar mai întoarce la logistică, însă este deschis tuturor oportunităților. „Mi-a plăcut ceea ce am făcut, până în momentul în care nu m-am mai regăsit în relația cu cei care așteptau ceva de la mine. Dacă ar fi să îmi fie dor de ceva din trecut, aș menționa Galele Tranzit. Sunt mulțumit în noua slujbă, dar așa eram la un moment dat fericit și în logistică, așadar niciodată să nu spunem niciodată. Poate se va ivi la un moment dat oportunitatea reîntoarcerii. Deocamdată, stăm cu ochii atenți pe războiul din Ucraina, care poate schimba oricând contextul general al pieței, dar și pe Covid, care a închis China inclusiv în acest an. Timpul le va decide pe toate.”

Articole similare

Ad