Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Costuri mai mari cu 18% pentru firmele franceze cu camioane diesel și cu 30% pentru cele cu vehicule pe gaz

Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) a publicat recent un studiu referitor la perspectivele economice și costurile de transport rutier, de unde rezultă că transportul rutier de mărfuri din Franța a început să încetinească în primul trimestru din 2022, fiind cu 5% mai slab ca tone-kilometru decât trimestrul precedent și urmând tendința economiei generale. Însă managerii de transport intervievați în perioada aprilie-august 2022 consideră că activitatea lor merge bine, peste media pe termen lung.

Companiile de transport se confruntă cu dificultăți majore, mai puțin în relația cu clienții lor, cât cu furnizorii, câtă vreme toate cheltuielile cresc, mai ales cele pentru carburant – motorina folosită de firmele de transport din Franța costă acum cu 38,8% mai mult decât în decembrie 2021.

Problemele de aprovizionare din industria auto afectează și vehiculele grele și de aceea investițiile firmelor de transport sunt sporadice nu pentru că ele au dificultăți în a investi, ci din cauza incapacității producătorilor de a livra camioane într-un termen rezonabil, la prețul anunțat.

În analiza costurilor de transport realizată de CNR trebuie ținut cont de faptul că criteriile de referință pentru combustibilii folosiți în transportul rutier de mărfuri publicate de Comitet nu includ ajutoarele excepționale pentru achiziționarea de combustibili, în vigoare de la 27 martie 2022.

Pentru ultimul an, costurile din transportul rutier de mărfuri din Franța au înregistrat, conform calculelor CNR, o creștere semnificativă, de 17,6% în august 2022 față de august 2021 în cazul camioanelor pe motorină care fac transport regional și de 18,1% al celor pentru transport pe distanțe lungi și cu 31,5% în iulie 2022 față de iulie 2021 pentru cele cu LNG și CNG care merg pe distanțe lungi și cu 30,8% ale celor care fac transport regional. Iar celelalte costuri au crescut față de vara lui 2021 cu o medie cuprinsă între 5,6% (pentru transport pe distanțe lungi cu vehicule pe motorină și LNG) și 6% (transport regional cu vehicule pe CNG).

Prețul mediu al motorinei fără TVA a înregistrat o creștere record pentru 12 luni, de 44,6% între august 2021 și august 2022, iar CNG costă cu 107,6% mai mult decât în iulie 2021 și cu 19,5% mai mult decât în decembrie 2021, vârful fiind atins în aprilie 2022.

Întreținerea vehiculelor diesel s-a scumpit cu 7% într-un an și include trei componente: întreținere-reparații (care costă acum cu 6,2% mai mult), anvelope (+3,2%) și AdBlue (+60%). Iar întreținerea vehiculelor pe CNG, care nu au nevoie de AdBlue, s-a scumpit cu 5,4% în ultimul an.

Taxele de drum ale firmelor franceze de transport rutier de marfă au fost în medie cu 2% mai mari față de august 2021, iar costurile cu șoferii, cu 7,5% mai mari pentru transport pe distanțe lungi și cu 7,4% mai mari pentru regional, indemnizațiile pentru cheltuielile de deplasare fiind majorate cu 3% în martie 2022.

Prețurile camioanelor au crescut în medie cu 11% în ultimul an, dar contribuția lor la creșterea costurilor de transport este mai mică, deoarece și rata de înnoire a parcurilor a fost mai mică decât de obicei (16%). Iar asigurările s-au scumpit cu 2,2% de la 1 ianuarie 2022. Costurile administrative au crescut cu +6,8% în ultimul an, din cauza creșterii costurilor cu personalul administrativ (+7,5%), a costurilor spațiilor și a costurilor cu serviciile (+5%) În ceea ce privește transportul de pasageri, acesta a beneficiat în 2022 de redresarea treptată a turismului, dar indicele de activitate se afla încă, la sfârșitul primului trimestru, cu 10 puncte sub nivelul său de dinainte de criza covid. Și aici costurile au crescut mult: motorina cu 26,8% între decembrie 2021 și august 2022 și celelalte costuri cu 6%.

Articole similare

Ad