Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

O pasiune devenită stil de viață

Viața de șofer nu este deloc ușoară, chiar dacă din exterior lucrurile pot părea simple. Veniturile – cu mult peste cât se câștigă în medie în România – nu înlocuiesc o viață socială bogată, prezența familiei și a prietenilor. Cosmin Vicențiu, autorul paginii Facebook „Povești din parcări” și realizatorul seriei de caricaturi al cărei erou este șoferul Gicu, și-a deschis sufletul revistei Tranzit, într-un interviu despre și cu șoferi.

Cosmin Vicențiu, de loc din Galați, a fost dintotdeauna pasionat de camioane. Absolvent al unui liceu cu profil mecanic, a început de tânăr meseria de șofer profesionist, lucrând în Italia și Marea Britanie. A încercat inițial să se angajeze în țară, la transport național, însă s-a descurajat atunci când i s-a cerut să își pună casa garanție în caz că face accident cu utilitara de serviciu. Zece ani mai târziu, când a „cochetat” cu ideea de a reveni în România, i s-a propus să lucreze „cu magnetul”, pentru a se încadra în termenele de livrare, dar și să fie plătit la kilometru și să se descurce singur de motorină, astfel că a renunțat. În plus, salariul din Occident era mult mai atractiv comparativ cu cei 3.000 de lei pe care ar fi putut să îi câștige atunci în țară. După trei ani și în Anglia, fără a reuși să se adapteze, s-a întors în Italia, iar din 2019 lucrează acolo pe rute naționale. Programul de muncă de luni până vineri îi permite să fie mai mult alături de soție și de cei doi copii. Și-a cumpărat și casă în Italia (cu credit bancar) și este mulțumit. „Am pierdut primii trei ani din viața băiatului meu, fiind plecat aproape în permanență în curse internaționale, și mi-am dat seama că nu merită, pentru toți banii din lume. Apoi, după ce s-a născut fetița, am decis să fac o schimbare și m-am mutat la noul loc de muncă, la care sunt acasă în fiecare weekend.”

După 15 ani petrecuți în spatele volanului, Cosmin a adunat o bogată experiență profesională, pe care a decis să o împărtășească și cu ceilalți colegi de breaslă, prin intermediul seriilor de caricaturi ce îl au ca protagonist pe Gicu. Desenele, realizate cu multă migală, sunt inspirate din viața de zi cu zi a lui Cosmin, dar și a altor șoferi, care se confruntă în permanență cu tot felul de provocări: la încărcare-descărcare, în relația cu dispecerii, cu patronii, prin parcări etc. „Recent, am realizat o caricatură despre problema restituirii paleților”, își începe povestea Cosmin. „De multe ori, la descărcare, nu primim paleți la schimb, argumentul fiind acela că paleții predați sunt foarte deteriorați. Lucrurile sunt serioase, însă am ales să le prezint într-un mod mai amuzant, chiar dacă scopul este de a trage un semnal de alarmă. Îmi place să ironizez atât companiile de transport, cât și pe colegii șoferi, dacă situația o impune, însă propriile întâmplări sunt cea mai mare sursă de inspirație.”

Un alt personaj des ironizat este dispecerul. „Dispecerii le dau cele mai mari bătăi de cap șoferilor, deoarece de acolo, din biroul de unde planifică activitatea de transport, nu văd problemele reale cu care se confuntă conducătorii auto și nu apreciază corect timpii alocați pentru fiecare operațiune în parte. Inclusiv dispecerul meu este o sursă continuă de inspirație, însă am norocul că este străin și nu înțelege mereu poanta caricaturii.”

Fiecare pădure, cu uscăturile ei

Caricaturile sunt realizate într-o aplicație pe telefonul mobil. Producția în sine nu este foarte elaborată, dar nu asta contează, ci mesajul transmis. Și toți se regăsesc în el. Deși a primit mai multe oferte pentru a-și vinde pagina, Cosmin nu le-a dat curs. „Aceasta este lumea mea din ultimii șase ani, cu bune și cu rele. Este ca un jurnal al vieții profesionale, care îmi oferă satisfacții și îmi ține mintea ocupată.”

Șoferia este pasiunea lui Cosmin și o face cu multă plăcere, în ciuda problemelor care țin de aglomerație, de blocajele în trafic, de întârzierile care pot apărea din senin. „M-am detașat de ele și mă bucur de condus. Este-adevărat, nu am fost niciodată plătit la kilometru, astfel că nu sunt stresat din acest motiv. M-am păcălit o singură dată, iar de atunci mi-am învățat lecția.”

Sunt mulți șoferi de proastă calitate, recunoaște Cosmin, în special din rândul est-europenilor (polonezi, lituanieni, bulgari, turci, dar și români). „Pot fi văzuți în parcări: imediat după ce opresc se apucă de băut. Dar sunt și șoferi de bună calitate, pe care îi recunoști după cum se îmbracă și cum se comportă. Eu nu intru în parcarea de camioane. Prefer să opresc în fața benzinăriei, unde sunt mai puține șanse să ți se fure motorina sau marfa. Întrucât transport produse scumpe, nu vreau să îmi asum riscuri. Chiar dacă parcarea de camioane este goală, rămân tot în față. Într-adevăr, camionul meu este cunoscut, după însemnele care se văd și pe pagina de facebook, astfel că mulți colegi vin să mă salute.”

Șoferii sunt însă destul de singuratici, iar Cosmin așa a și ajuns să realizeze caricaturi.

„Cu toții avem și zile proaste, fie că se răstoarnă un palet, dărâmăm o poartă sau avem probleme cu dispecerii. Trebuie însă să vedem partea pozitivă a lucrurilor, pentru că, dacă aș fi văzut numai problemele meseriei, aș fi renunțat demult. Sper ca prin caricaturile mele să îi ajut și pe colegi și să îi mai destind.”

Alături de colegi

Cosmin este urmărit pe rețelele sociale de peste 175.000 de oameni și încearcă să răspundă tuturor mesajelor primite. „Câteodată mai scriu și lucruri serioase, care îi deranjează pe unii colegi – de exemplu, despre fraudarea tahografului. Însă nu răspund niciodată la mesajele care conțin injurii (și care nu sunt oricum multe).”

Obiectivul pentru perioada următoare este dezvoltarea unei platforme interactive pentru șoferi și companiile de transport, care să găzduiască anunțuri de tot felul, de la angajări la vânzări de camioane și piese de schimb. Foarte important, platforma va găzdui și un chat live pentru șoferi, prin care aceștia să poată afla informații în timp real. „Am observat că în special regulamentul 561 nu este foarte bine înțeles de mulți colegi, astfel că vor avea o persoană bine pregătită care să îi sfătuiască. Totul va fi foarte intuitiv și simplu.”

Una dintre cele mai mari provocări ale șoferilor profesioniști este să se împartă între familie și pasiunea pentru meseria lor, având în același timp un nivel salarial ridicat. Și, într-adevăr, acest lucru este aproape imposibil de realizat. „Cu cât ai mai mulți bani, cu atât cheltui mai mult. În 15 ani de șoferie, mi-am dat seama că timpul nu se întoarce și prefer să am mai mult timp pentru familie. Cred că mai bine de jumătate dintre șoferii care fac transport internațional au plecat de la ideea să tragă tare 2-3 ani, timp în care să strângă bani pentru a-și cumpăra o casă și o mașină, după care să revină acasă. Dar au rămas în continuare, pentru că s-au obișnuit cu stilul acesta de viață.”

Transportul național este prost plătit în țară, apreciază Cosmin, pentru cei care vor un serviciu la care să se întoarcă seara acasă – cum lucrează el în Italia. Altfel, se pot câștiga și la noi între 5.000 și 7.000 de lei net, în general în construcții, însă șoferii stau plecați toată săptămâna. În Comunitate, venitul net poate ajunge și până la 3.200 de euro. Cei care încep de tineri munca aceasta renunță la viața socială și pierd niște momente importante.

Singurătatea duce la fragilitate emoțională

Cosmin recunoaște că șoferii pot fi fragili din punct de vedere emoțional, din cauza singurătății, și își amintește că în 2018-2019 a avut și el un episod de anxietate, pe care a reușit să îl depășească, inclusiv cu ajutorul acestor proiecte asupra cărora și-a canalizat efortul intelectual. „Șoferul trebuie să conștientizeze atunci când are probleme și să caute ajutor de specialitate. Eu personal știu 3 cazuri de colegi care s-au sinucis din cauza depresiei și a singurătății. Unul dintre ei, părăsit de soție, a făcut live pe facebook momentul în care a produs accidentul în care și-a pierdut viața. Am fost contactat chiar acum trei luni de un coleg care îmi cerea sfatul. Mulți ajung să se simtă inutili, rămân fără prieteni. Cred că fiecare trebuie să își dea seama că la un moment trebuie să facă ceva pentru el personal, eventual să ia o pauză.”

Alte probleme cu care se confuntă șoferii sunt cele medicale, determinate de sedentarism. Puțini reușesc să ducă un stil de viață disciplinat, în care să includă și exercițiile sportive în pauzele de condus. „Dacă lucrezi pe camion cu prelată ai mai multe oportunități să depui efort fizic, dar la transport frigorific, containere sau cisterne, nu. Unii colegi evită din start slujbe care implică mai multă muncă fizică.” Totuși, trebuie acordată mai multă atenție sănătății, iar aici poate că și angajatorii ar trebui să se implice mai mult, pentru a-și ține aproape conducătorii auto și a-i sprijini, mai ales în contextul crizei de forță de muncă din domeniu.

Multe companii își urmăresc doar propriul interes

Aplicarea Pachetului Mobilitate nu va schimba cu nimic viața șoferilor comunitari, chiar dacă inițial bunăstarea acestora a fost motorul reformelor legislative. Și asta pentru că foarte multe companii de transport încearcă să evite aplicarea Pachetul Mobilitate, chiar și cu riscul de a primi amenzi, deoarece costurile generate de respectarea noilor măsurilor sunt mult mai mari decât sancțiunile. Și nu vorbim doar de operatorii români, ci de est-europeni în general. „Pentru companiile mari va fi mai simplu să aplice PM și vedem deja acest lucru, însă cei mici nu vor reuși. Din această perspectivă, viața șoferilor nu se va schimba prea mult în perioada următoare. În continuare sunt șoferi care stau perioade lungi în străinătate, inclusiv în apartamente închiriate pe care le au la dispoziție.”

De la începutul anului au apărut mulți ucraineni, însă aceștia comit și ilegalități în trafic, pentru care companiile de transport primesc sancțiuni usturătoare.

Cosmin are avantajul că lucrează pe camion cu număr de înmatriculare de Italia, pentru că este mult mai puțin controlat decât colegii care au camioane cu plăcuțe de înmatriculare est-europene. „Am fost lăsat de multe ori să trec, inspectorii de trafic alegând să îi oprească pe colegii cu vehicule străine. Deci, într-adevăr, discriminarea este evidentă. Pe de altă parte, sunt zone unde controalele vizează anumite infracțiuni. Spre exemplu, în regiunea Udine sunt oprite cu precădere cisterne de Slovenia, suspectate că fac trafic cu motorină.”

Cosmin primește numeroase propuneri de angajare, inclusiv din România, însă nu este dispus deocamdată să facă schimbări. După finalizarea proiectului cu platforma digitală, următorul obiectiv este de a deveni antreprenor, cu propriul camion. Iar poveștile lui Gicu vor continua. „Nu mă consider vocea șoferilor, pentru că am încercat de multe ori să îi ajut cu sfaturi practice, atunci când am constatat diferite probleme, și m-am lovit de reticență și de violență verbală. A ajuns o modă să te lauzi pe rețelele sociale că mergi cu magnetul sau comiți alte ilegalități, iar asta este cel mai grav. Astfel de șoferi au câte un milion de urmăritori, care apreciază cum reușesc să păcălească legea, fără să înțeleagă că, de fapt, se păcălesc pe ei înșiși. Pentru că este suficientă o secundă în care să ațipești, pentru a comite un accident și, Doamne ferește, a omorî pe cineva. Din păcate, hoția a ajuns să fie ridicată la nivel de virtute, iar mesajul transmis tinerilor, colegilor care abia acum deschid ochii în această meserie, este complet greșit. Pe de altă parte, suntem prinși într-un cerc vicios. Unii colegi vor să respecte legea, însă sunt împinși de patroni să le urmeze exemplul celor mai descurcăreți. Cert este că schimbarea trebuie să vină în primul rând de la șoferi”, concluzionează Cosmin.

Articole similare