Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportul pierde locuri în clasamentul după cifra de afaceri și profit

Dacă în 2020 transportul (totalitatea firmelor care au cod CAEN 4941) era pe podium în România în ceea ce privește cifra de afaceri, cu 11,30 de miliarde de euro, în urma comerțului cu amănuntul din magazine nespecializate și lucrărilor de construcții de clădiri rezidențiale și nerezidențiale, în 2021, cu 12,90 de miliarde de euro, a coborât un loc, fiind depășit și de comerțul cu amănuntul al carburanților. Transportul este însă și în 2021, ca și în 2020, pe podium după numărul de angajați, în urma lucrărilor de construcții și comerțului cu amănuntul în magazine nespecializate, cu 150.429 de persoane, față de 143.792 în 2020.

Cât despre clasamentul pe ramuri economice în funcție de profit, cu un miliard de euro, față de 912,90 de milioane de euro în 2020, transportul coboară două locuri, de pe al patrulea pe al șaselea, fiind depășit de construcții, producție de energie, cultivarea cerealelor, închirierea de bunuri imobiliare și realizare de softuri la comandă.

Primele patru județe ca cifră de afaceri în 2020 își mențin performanța în 2021

Primele patru locuri în clasamentul județelor cu cele mai mari cifre de afaceri din transport au fost în 2021 aceleași din 2020: Argeș (1,20 de miliarde de euro, față de 980,40 de milioane de euro în 2020), Cluj (983,50/944,10), București (952,30/828,10) și Bihor (930,30/803,90 de milioane de euro). Deci toate județele fruntașe au înregistrat valori mai mari decât în anul anterior.

Pe locul al cincilea de data aceasta urcă o poziție Arad, cu 740,10 milioane de euro, față de 599,80, pe locul al șaselea este Suceava, cu 680,70 de milioane de euro, față de 560,70 de milioane de euro în 2021, când era al optulea, pe al șaptelea, ca și în 2020, este Timiș, cu 643,70/577,50, pe al optulea Sibiu, cu 467,90/412,20, pe al nouălea Brașov, cu 435,20/389,30, fiecare dintre cele două în urcare o treaptă față de 2020, și pe al zecelea Constanța, cu 418,90 de milioane de euro, mult mai mult decât cele 292,50 de milioane de euro din 2020, când nu era în Top 10. Prahova, aflat pe locul al cincilea în 2020, cu 688,10 milioane de euro, a ieșit din Top 10, cu 417 milioane de euro, fiind singurul județ care a părăsit partea superioară a clasamentului față de 2020.

La polul opus, pe ultimele 10 locuri, se află Brăila (109,10 milioane de euro, față de 80,70 în 2020), Olt (106,90/83,80), Mehedinți (95,40/69,10), Vrancea (89,70/74,00), Vaslui (85,20/68,80), Teleorman (83,60/63,60), Ialomița (71,10/52,10), Caraș-Severin (63,90/56,60), Tulcea (57,20/47,30) și Botoșani (39,60/29,60 de milioane de euro). Și acestea au avut, deci, cifre de afaceri mai mari decât în 2020, deși Olt nu era în anul anterior atât de în spate în clasament, iar acum este, în ciuda cifrei de afaceri mai mari. Acest județ i-a luat locul Călărașiului, care, cu 111 milioane de euro în 2021, față de 66,60 în 2020, s-a „salvat” dintre codașe.

Opt județe din Top 10 după cifra de afaceri sunt și în Top 10 după profit

Pe primele două locuri în topul după profiturile totale din transport se mențin cele două județe din 2020, București (cu 86,40 de milioane de euro, față de 77,10 în 2020) și Argeș (75,90/64,50). Pe locul al treilea urcă Suceava, cu 65,50 de milioane de euro, față de 51,30 în 2020, când era pe al cincilea. Urmează două județe care și-au inversat pozițiile din 2020: Bihor, cu 56,50/54,50 de milioane de euro, este pe locul al patrulea, la fel ca în 2020, iar pe al cincilea este Cluj, cu 56,10 milioane de euro, în scădere față de cele 62,80 de milioane de euro din 2020, când era al treilea. Constanța urcă și în clasamentul județelor celor mai profitabile, nu numai al celor cu cele mai mari cifre de afaceri, de pe locul al 10-lea pe al șaselea, și de la 34,30 la 43,90 de milioane de euro. Arad urcă de pe al optulea pe al șaptelea, deși scade de la 43,90 la 43 de milioane de euro, Timiș la fel urcă un loc, de pe al nouălea pe al optulea, și de la 36,10 la 36,90 de milioane de euro, în timp ce Prahova coboară de pe al șaselea pe al nouălea, din cauza unei scăderi semnificative, de la 47,40 la 35,50 de milioane de euro. Clasamentul primelor 10 județe după profitul total din transport se încheie cu Alba, nou intrat față de 2020, cu 34,60 de milioane de euro, față de 25,40. Iar județul care a ieșit din Top 10 pentru a-i face loc este Sibiu, cu 33,80 de milioane de euro, față de 33,10 în 2020.

Doar două județe din Top 10 după cifra de afaceri (Sibiu și Brașov) nu apar și în Top 10 Profit, în timp ce Prahova și Alba sunt în Top 10 după profit, dar nu și după cifră de afaceri.

Pe ultimele 10 locuri în clasamentul județelor în funcție de profit se află Galați (9,8 milioane de euro), Vaslui (9,7), Brăila (9,6), Harghita (9,5), Călărași (9,1), Covasna (8,5), Vrancea (7,3), Tulcea (5,8), Botoșani (5,7) și Caraș-Severin (4,7 milioane de euro). În 2020 în partea inferioară a clasamentului se aflau și Ialomița și Mehedinți, locul lor fiind luat acum de Galați și Covasna, care în 2020 stăteau mai bine.

Top 20 după numărul de firme este la fel în 2020 și 2021

Primele cinci locuri în topul județelor cu cele mai multe firme de transport sunt aceleași în 2019, 2020 și 2022, fiind ocupate de București (3.078 de operatori în 2021 și 3.003 în 2020, dar mult mai mulți, 4.032, în 2019), Bihor (2.429/2.304/2.335), Argeș (2.367/2.270/2.225), Cluj (2.224/2.195/2.067) și Suceava (1.715/1.601/1.485). Și pe locurile 6-8 sunt aceleași județe din 2020 și în aceeași ordine: Ilfov (1.558 de operatori de transport în 2021, față de 1.446 în 2020 și 1.268 în 2019), Prahova (1.512/1.402/1.276) și Constanța (1.419/1.366/1.245). Iar ultimele două județe din Top 10 sunt aceleași din 2020, dar în ordine inversă: Arad pe al nouălea, cu 1.315 firme de transport în 2021, 1.245 în 2020 și 1.181 în 2019, și Timiș pe al 10-lea, cu 1.309, 1.259, respectiv 1.171 de firme în 2019.

Dintre județele aflate în Top 10 ca cifră totală de afaceri din transport, două, Sibiu și Brașov, nu sunt în Top 10 și după numărul de operatori, deci în cazul lor media cifrei de afaceri pe firmă este mai mare decât în cazul altora, iar cele două județe care sunt fruntașe ca număr de operatori, dar nu sunt în Top 10 ca cifră de afaceri sunt Ilfov și Prahova.

Alba este în Top 10 după profit, dar nu și după numărul de operatori de transport, deci are o medie mai mare a profitului pe firmă, iar Ilfov este în clasamentul după numărul de firme, dar nu și în cel după profit.

Județele cu cele mai puține firme de transport sunt Vrancea (525), Teleorman (455), Vaslui (393), Mehedinți (382), Harghita (370), Călărași (368), Covasna (336), Caraș-Severin (287), Tulcea (224) și Botoșani (203), aceleași 10 din 2020, chiar dacă nu exact în aceeași ordine.

Cei mai mulți angajați continuă să fie în Argeș, București, Bihor și Cluj

Județele care în 2019 și 2020 au avut cele mai multe persoane angajate în firme de transport s-au menținut și în 2021: Argeș (12.399 de angajați în 2021, 11.955 în 2020 și 12.147 în 2019) și București (11.809, 11.867, respectiv 11.952, deci continuă și în 2021 scăderea de la un an la altul din ultimul timp). Următoarele două județe își inversează locurile față de 200, după ce și în 2020 și le inversaseră față de 2019: Bihor are 10.093 de angajați în transport în 2021, 9.744 în 2020 și 10.268 în 2019, iar Cluj are 10.000, 10.609, respectiv 9.343. Urmează Timiș, cu 7.603 angajați în transporturi în 2021 și 7.410 în 2020, și Arad, cu 7.554 de angajați în 2021 și 7.195 în 2020, care devansează, ambele, Prahova, aflat acum pe locul al optulea, cu 5.334 de angajați, în scădere substanțială față de cei 7.587 din 2020, când era pe locul al cincilea. Pe al șaptelea loc în 2021 a fost Suceava, cu 7.218 de angajați, față de 6.765 în 2020, când era pe al optulea, și clasamentul se încheie, ca și în 2020, cu Sibiu și Brașov, cu 5.280/5.301, respectiv 5.049/5.298.

Un singur județ din Top 10 după cifra totală de afaceri din transport (Constanța) nu se regăsește în Top 10 după numărul de angajați, iar cel din Top 10 după numărul de angajați, care nu apare în clasamentul după cifra de afaceri, este Prahova. Două județe din Top 10 după profitul total (Constanța și Alba) nu apar și în Top 10 după numărul de angajați, iar Sibiu și Brașov apar în Top 10 după numărul de angajați, dar nu și în Top 10 după profit. În sfârșit, două județe (Ilfov și Constanța) apar în Top 10 după numărul de operatori de transport, dar nu și în Top 10 după numărul de angajați, iar Sibiu și Brașov apar în Top 10 după numărul de angajați, dar nu și în Top 10 după numărul de firme de transport.

Articole similare