Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Gamă nouă, mai eficientă și mai prietenoasă cu mediul

Scania a finalizat înnoirea gamei de autobuze și autocare în vara acestui an, iar în ultimele 3 luni a organizat numeroase evenimente dedicate clienților săi din întreaga lume, cărora le-a oferit posibilitatea să testeze ei înșiși noile modele și trenuri de rulare, prezentându-le în același timp viziunea pentru un viitor cu zero emisii și beneficiile utilizării tehnologiilor alternative de propulsie. Clienții din România au făcut deplasarea la Södertälje, în Suedia, la începutul lui septembrie, prilej cu care au vizitat și linia de asamblare Scania pentru pachetele de baterii cu celule Northvolt destinate vehiculelor electrice.

Înnoirea gamei de autobuze și autocare Scania a început în 2019, cu lansarea noului autobuz urban cu podea joasă Scania Citywide LF. Acestuia i-au urmat modelele Scania Citywide LE (cu intrare joasă) și Scania Interlink, ambele destinate transportului suburban și interurban. Vehiculele sunt disponibile cu o gamă largă de sisteme alternative de propulsie, atât electrice cu baterie, hibride, cât și cu motoare cu ardere internă, adaptate pentru o gamă largă de combustibili regenerabili, inclusiv biogaz. Șasiul robust și gama de motorizări fiabile au fost proiectate pentru operațiuni 27/7 și cicluri lungi de viață. De remarcat aici utilizarea axelor cu capacitate crescută. Special în cazul familiei de autobuze urbane și interurbane, salonul a fost reproiectat, pentru operativitate crescută. Culoarele mai largi permit un flux mai mare al pasagerilor și timpi de oprire reduși.

Clienții Scania din toată lumea au avut posibilitatea să testeze noile autobuze și autocare pe perioada verii pe circuitul de teste de la Södertälje, în Suedia, iar cei care dețineau permise de conducere categoria D au putut ieși cu vehiculele pe drumurile publice.

În centrul atenției a fost Scania Touring, care este construit acum pe o platformă reproiectată. Noua familie de autocare Scania se remarcă printr-un interior confortabil, cu design modern, nivel scăzut al zgomotului și vibrațiilor, dar și siguranță crescută. În aceeași măsură, șoferul beneficiază de un post de lucru atractiv, ergonomic, cu numeroase sisteme de asistență și o climatizare foarte bună. Interiorul a fost, de asemenea, modernizat, fiind utilizate materiale mai ușoare, pentru o capacitate de transport de până la 57 de locuri în versiunea de 13,7 m lungime.

Scania Touring este propulsat de motorul de 13 l, compatibil cu motorină, biodiesel sau HVO, ce dezvoltă 450 CP și are un cuplu motor maxim de 2.350 Nm. Vehiculul este oferit cu transmisia Scania Opticruise, cu retarder integrat, și dispune de o paletă largă de sisteme de asistență și siguranță activă, dintre care amintim sistemul de control al tracțiunii, asistența la încălcarea benzilor de circulație sau sistemul avansat de frânare de urgență.

Noua generație de șasiuri acoperă toată gama de aplicații: transport urban, interurban și turistic, cu o eficiență crescută a consumului de combustibil. Noua punte oferă mai multe posibilitățile de optimizare a distribuției greutății la bord, dar și din perspectiva fluxului de pasageri pentru autobuzele cu podea joasă sau doar cu intrare joasă.

De altfel, constructorul suedez a transmis un mesaj clar în legătură cu interesul său de a colabora cu carosierii consacrați, astfel că a prezentat mai multe autocare construite pe șasiu, cu suprastructură Irizar (modele i6S și i8) și Beulas etajat.

Am avut posibilitatea să ies în trafic cu Scania i6S, echipat cu același motor de 450 CP și configurat cu camere video în locul oglinzilor retrovizoare. Vehiculul oferă un confort deosebit, grație suspensiei pneumatice și independente pe axa față, cu opțiunea de ridicare și coborâre a caroseriei în funcție de viteza de deplasare, pentru o aerodinamică îmbunătățită. În plus, autocarul este foarte bine construit, iar nivelul de zgomot la interior este minim. De precizat că, pe lângă sistemele de siguranță incluse în echiparea standard, clienții au la dispoziție sisteme ce asistă șoferul și chiar intervin activ în prevenirea accidentelor. Este vorba despre monitorizarea unghiului „mort” și transmiterea de mesaje de alertă în caz de pericol, cruise control cu prevenție activă și sistem de corectare a direcției în momentul detectării încălcării benzii de circulație sau dacă manevra de depășire nu se poate face în condiții de siguranță etc.

Una peste alta, nu este vorba doar despre dezvoltarea de vehicule noi, ci despre oferirea unei soluții eficiente de transport, într-o perioadă în care presiunea pe reducerea consumului, a costurilor de exploatare și a poluării în ansamblu este foarte mare. Economia de combustibil se realizează prin optimizarea funcționării trenului de rulare, reducerea greutății proprii a vehiculului (care permite creșterea capacității de transport), dar și prin utilizarea sistemelor inteligente, cum ar fi funcția start/stop etc. Economii suplimentare pot fi realizate prin planificarea foarte bună a reviziilor, prin Scania Fleet Management Services, asistență pentru șofer (Scania Driver Services) și limitarea vitezei de deplasare – Scania Zone.

Obiectivul final, reducerea emisiilor de CO2

Constructorul suedez și-a început electrificarea portofoliului de produse în 2017, cu modelul urban. Pentru perioada 2023-2027 este planificată extinderea la gamele de modele suburbane și interurbane, iar după 2028 vor fi disponibile și primele autocare cu zero emisii.

Pentru a fi independenți și a oferi o soluție integrată, Scania deține propria linie de asamblare de baterii, cu celule furnizate de Northvolt. În prezent, se construiește o nouă fabrică de baterii, în apropiere de Stockholm, care să crească capacitatea de producție. Tot la Södertälje se fac și cicluri complete de testare pentru baterii, care simulează toate situațiile de exploatare (durată, condiții meteo extreme etc.).

Clienților le-a fost prezentat și studiul de caz al orașului Strängnäs, care și-a propus în urmă cu 5 ani să aibă o regiune neutră din punct de vedere al emisiilor de CO2 și chiar a reușit acest lucru, flota de autobuze electrice intrând în operare la finele anului trecut, alături de cele pe biogaz. Scania a oferit în acest caz o soluție completă pentru infrastructura de alimentare/încărcare și monitorizează în permanență flota, pentru o exploatare cât mai bună.

Pentru a avea o afacere profitabilă este important nu doar să știi unde este flota, ci și cum este aceasta operată. În același timp, noua tehnologie vine cu noi provocări privind exploatarea, planificarea alimentărilor și menținerea acestora la un cost rezonabil.

Cota motorizării diesel se reduce de la an la an. Astfel, dacă în 2017 doar 22% din vânzările Scania erau reprezentate de vehicule propulsate cu sisteme alternative, în 2021 cota a ajuns de 50%. În acest ritm, clasicul motor cu ardere internă va deveni doar o altă variantă disponibilă între multe altele.

Dar nu doar vehiculele comercializate trebuie să fie „verzi”. Constructorul suedez și-a propus ca până în 2025 nu mai puțin de 50% din toate operațiunile sale să fie neutre din punct de vedere al emisiilor de CO2, pentru a contribui la scăderea temperaturii globale.

Pentru a opera un transport sustenabil sunt esențiale obținerea eficienței energetice, utilizarea combustibililor regenerabili și a energiei electrice, dar și implementarea unui transport inteligent și sigur.

Biometanul și biogazul – soluții curate și accesibile

Provocarea pentru transportul greu este înjumătățirea emisiilor de carbon de la un deceniu la altul. Pentru a reduce cu 50% emisiile poluante la nivel mondial până în 2030, conform Acordului de la Paris, Europa trebuie să își asume obiective mult mai îndrăznețe – sunt de părere specialiștii Scania – pentru a compensa lipsurile din alte regiuni ale globului.

Chiar dacă vânzările de vehicule noi prietenoase cu mediul vor atinge o cotă de 50% din total până la finalul acestui deceniu, flota aflată în operare va include în continuare nu mai puțin de 90% vehicule având motoare cu ardere internă.

În paralel cu energia electrică – și cu provocările sale privind disponibilitatea și tarifarea dinamică, în funcție de vârfurile de încărcare – constructorul suedez promovează combustibilii regenerabili ca biometanul, biodieselul și uleiurile vegetale hidrogenate (HVO). Toate acestea permit reducerea semnificativă a emisiilor, cu investiții mult reduse. Producția locală, chiar și la scară mai mică, trebuie încurajată. Pe lângă beneficiile legate de cost, aceasta ar determina în plus crearea de locuri de muncă și ar reduce dependența de combustibilii fosili.

Suedia este un pionier în dezvoltarea transportului sustenabil, bazat pe combustibili regenerabili. Astfel, o treime din transportul național este „verde” și la fel nu mai puțin de 95% din transportul public. Toate vehiculele cu motoare pe gaz funcționează acum pe biogaz, iar politicile progresive, reglementările și taxele încurajează utilizarea energiei curate.

Foarte important, managementul eficient al deșeurilor organice reprezintă o sursă ideală pentru biogaz. Iar cele mai mari orașe din Suedia optează pentru un tandem între energie electrică și biogaz, pentru a ține costurile de exploatare sub control.

Articole similare

Ad