Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Profit și cifre de afaceri mai mari din logistică, dar număr tot mai mic de angajați

Cele 3.724 de firme din România care au codurile CAEN 5210 (depozitări), 5221 (activități de servicii anexe transporturilor terestre) și 5229 (alte activități anexe transporturilor) au realizat în 2021, cu 48.245 de angajați (față de 49.038, cât au avut cele 3.499 de firme din aceste domenii în 2020, după ce și în 2020 numărul angajaților scăzuse puțin față de 2019), o cifră totală de afaceri de 4,523 de miliarde de euro (cu peste un miliard mai mult decât în 2020) și un profit de 286,90 de milioane de euro, față de 202,20 de milioane de euro în anul anterior.

În topul celor mai mari cifre de afaceri realizate de firme cu coduri CAEN 5210, 5221 și 5229 (firme de transport/expediții, operatori de logistică, agenți de shipping, platforme intermodale ș.a.) sunt în 2021, ca și în 2020 și 2019, și la foarte mare distanță de restul județelor, Bucureștiul și Ilfovul, care au în total 2.284,70 de milioane de euro, față de 1.770,7 în 2020. Bihor continuă să se mențină pe locul al doilea, cu 295,40 de milioane de euro, față de 233,40 în 2020, iar Constanța urcă pe podium, cu 275,20 de milioane de euro, față de 184,90, devansând Giurgiu (207,40 de milioane de euro în 2021, când a fost al cincilea, și 146,90 de euro în 2020, când a fost al treilea). Timiș devansează și el Giurgiu și este al patrulea, cu 227,50 de euro, față de 184,10 în 2020, iar Arad și Cluj, cu 115,50, respectiv 95,20 de milioane de euro, își păstrează locurile al șaselea, respectiv al șaptelea, din 2020. Top 10 după cifra de afaceri se încheie cu trei județe din Moldova, dintre care unul singur a fost în acest clasament fruntaș și în 2020: Iași, cu 87 de milioane de euro cifră de afaceri în 2021 și 52,70 în 2020, urmat de Neamț, cu 82,7, și Botoșani, cu 69,11. Iar județele care au ieșit din Topul pe 2020 pentru a le face loc sunt Brașov și Prahova.

Pe ultimele 10 poziții în topul după cifra totală de afaceri din expediții, logistică și depozitare se află Covasna (11,70 de milioane de euro), Sălaj (10,98), Tulcea (8,3), Vrancea (8,2), Bistrița-Năsăud (7,9), Olt (7,57), Ialomița (5,58), Mehedinți (4), Gorj (3,79) și Brăila (3,45 de milioane de euro).

Profituri mult mai mari decât în 2020 pentru județele fruntașe

Bucureștiul și Ilfovul sunt și în 2021 județele care înregistrează cele mai mari profituri din logistică, expediții și depozitare, și tot la foarte mare distanță de restul județelor, cu un total de 127,80 de milioane de euro, față de 83,20 în 2020 și 70,10 în 2019.

Clasamentul continuă, ca și în 2020 și 2019, cu Constanța, cu 30,5 milioane de euro, față de 15,30 în 2020 și 14,20 în 2019, și Bihor (13,24/9,70/7,50 de milioane de euro). Iar pe poziția a patra este de data aceasta Giurgiu, cu 11,51 de milioane de euro, față de 6,30 de milioane de euro în 2021 și 4,35 în 2019, care face schimb de locuri cu Timiș (11,20/6,88/5,30). Urmează, ca și în 2020, Arad, cu 8 milioane de euro, față de 4,66/4,47 de milioane de euro în 2020/2019, și Argeș, care în 2020 nu era în Top 10 în funcție de profitul total al firmelor de logistică, și care acum are 6,83 de milioane de euro. Clujul coboară și în 2021 în acest clasament, având un profit total de 6,44 de milioane de euro, față de 3,70 în 2020 și 4,60 în 2019, și Top 10 se încheie cu o altă intrare nouă, Neamț, cu 5,83 de milioane de euro, și cu Prahova, cu 4,90 de milioane de euro.

Județele aflate în Top 10 în funcție de profit se află și în Top 10 după cifra de afaceri, cu excepția Argeșului și a Prahovei, care înlocuiesc Iași și Botoșani.

Cele 10 județe cu cele mai mici profituri din logistică sunt în 2021 Teleorman (0,93 de milioane de euro), Vaslui (0,93), Buzău (0,90), Tulcea (0,82), Covasna (0,66), Gorj (0,60), Caraș-Severin (0,59), Vrancea (0,38), Brăila (0,36) și Ialomița (0,25 de milioane de euro profit total din logistică). S-au „salvat” din acest Top față de 2020 Bacău și Bistrița Năsăud, și le-au luat locul pe aceste ultime 10 poziții Vaslui și Buzău.

Topul după numărul de firme este aproape neschimbat

În topul județelor cu cele mai multe firme de expediții, logistică și depozitare primele locuri sunt ocupate, în aceeași ordine, de aceleași județe din 2020: București+Ilfov, cu 1.040, față de 885 în 2020 și 606 în 2019, Constanța (247/203/197), Bihor (242/194/189), Cluj (221/164/149), Timiș (184/149/136), Arad (128/106/98), Brașov (108 firme în 2021 și 87 în 2020), Argeș (106 firme în 2021 și 78 în 2020) și Sibiu (87/76). Singura noutate este intrarea în Top 10 a județului Dolj, cu 84 de firme, care ia astfel locul Mureșului, aflat de data aceasta doar pe poziția a 11-a, cu 78 de firme de expediții și logistică.

În Top 10 după numărul de firme de logistică, expediții și depozitare se află șase județe care sunt și în Top 10 după cifra de afaceri. Lipsesc Giurgiu – unde sunt doar 41 de companii de logistică, expediții și depozitare, dar care realizează o cifră de afaceri și un profit ce plasează acest județ pe locul al patrulea în topul național, ca dovadă de cât de mari sunt ele – Iași, Neamț și Botoșani. Iar Giurgiu, Neamț și Prahova sunt în Top 10 după profit și lipsesc din Top 10 după numărul de firme.

Pe ultimele 10 poziții sunt Caraș-Severin (25 de firme de expediții, logistică și depozitare), Gorj (24), Vaslui (22), Ialomița (22), Brăila (21), Călărași (20), Mehedinți (19), Teleorman (17), Covasna (15), Botoșani (11 firme). Adică retrogradează față de 2020 Caraș-Severin și Mehedinți și urcă în clasament în locul lor Tulcea și Bistrița-Năsăud.

În București și Ilfov lucrează aproape două treimi din numărul total de angajați din țară

Județele fruntașe ca număr de angajați în firme de logistică sunt, ca și în 2020 și 2019, București+Ilfov, cu 31.874, în ușoară creștere față de cei 31.537 din 2020, care fuseseră mai puțini decât cei 32.492 din 2019, Bihor (1.954/1.600/1.503) și Constanța (1.721/1.154/1.172). Pe locul al patrulea, în urcare de pe al optulea, se află de această dată Timiș, cu 1.698 de angajați în 2021, față de 768 în 2020 și 688 în 2019, pe al cincilea se menține Brașov, cu 1.154, față de 1.072 în 2020 și 1.170 în 2019, pe al șaselea coboară două locuri Giurgiu, cu 1.130/1.097/946. Următoarele trei locuri sunt neschimbate față de 2020: Arad (992/974/918), Cluj (755/649/581) și Prahova, cu 619 în 2021 și 561 în 2020. Iar pe ultimul este un județ nou intrat față de 2020, Argeș cu 441, care ia astfel locul județului Dâmbovița în Top 10 după numărul de angajați în firme de logistică.

Trei județe din Top 10 după numărul de angajați nu se regăsesc și în Top 10 după cifra de afaceri – Brașov, Argeș și Prahova, care au deci o productivitate mai mică per angajat – în timp ce Iași, Neamț și Botoșani au venituri care le clasifică în primele 10, dar nu sunt în Top 10 și ca număr de angajați. Un singur județ din Top 10 după profit, Neamț, nu apare și în Top 10 după numărul de angajați, și în schimb Brașov este în Top 10 după numărul de angajați, dar nu și după profit. Iar două dintre județele din Top 10 ca număr de angajați lipsesc din Top 10 după numărul de firme, Giurgiu și Prahova, și două județe din Top 10 după numărul de firme nu apar și în Top 10 după numărul de angajați, Sibiu și Dolj.

Pe ultimele 10 locuri în clasamentul după numărul total de angajați din logistică sunt Caraș-Severin (99), Covasna (96), Vrancea (89), Mehedinți (88), Vaslui (87), Brăila (83), Alba (81), Olt (77), Buzău (73) și Ialomița (66 de angajați). Față de 2020 lipsesc din acest clasament Gorj, Bacău și Teleorman, și le-au luat locul Caraș‑Severin, Vrancea și Mehedinți.

Articole similare

Ad