Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Parteneriatele dintre stat, bănci și firme private sporesc predictibilitatea în afaceri

Valentin Boldeiu, șef departament Fonduri Europene în cadrul Unicredit Bank, a vorbit la Conferința Anuală a Transportatorilor Express de Mărfuri din România despre faptul că este nevoie de încredere și parteneriat între stat, bănci și firme private, la fel ca acum 13-14 ani, când au apărut primele produse bancare destinate programelor de fonduri nerambursabile. În plus, acesta a subliniat faptul că „începem să vorbim toți aceeași limbă – sustenabilitate, reziliență, digitalizare, energie regenerabilă – ceea ce ne permite să evităm ce ne sperie pe toți, și pe bănci mai mult decât pe oricine: riscul“.

Când nu există predictibilitate imediată asupra evoluției modelelor de afaceri și fluxului de încasări și plăți, riscurile sunt mari. De aceea este important sprijinul adus de finanțarea publică și „așteptăm cu interes să continue aceste programe de garanții de stat pentru firme mari, mijlocii și mici derulate până la final de an prin EximBank și să se aprobe programe operaționale pe fonduri europene“.

Prin PNRR ar urma să fie alocate României circa 29 de miliarde de euro, din care jumătate cu dobândă subvenționată de UE și jumătate granturi, iar până în 2027 ar urma să mai vină în țară 51 de miliarde de euro pentru programe operaționale, având printre beneficiari și transportul.

Multe dintre aceste fonduri sunt dedicate autorităților publice pentru dezvoltare de infrastructură, dar și ele sunt menite să ajute firmele de transport – și nu numai – prin creșterea vitezei comerciale.

Pentru IMM Invest Plus există o alocare bugetară de circa patru miliarde de euro, „care ne ajută să susținem creșterea economică. Nu ne așteptăm să vedem o recesiune tehnică, o scădere economică semnificativă, ci avem un orizont de 2-3 ani în care să continuăm activitatea.“ Și, deoarece transportatorii sunt în general afectați de cursul euro/leu care este ținut pe loc – deoarece se știe că într-o economie de piață exportul este ajutat când euro crește față de moneda națională, așa cum a fost lăsat să crească liber în Ungaria – ei au vrut să afle opinia specialistului Unicredit referitoare la acest subiect.

Valentin Boldeiu recunoaște că încasările transportatorilor sunt afectate de cursul euro, dar explică faptul că intervalul în care variază cursul este corelat și cu alte elemente de politică financiară și economică, printre care deficitul bugetar, „deci să vedem și partea bună, faptul că această variație se păstrează într-un interval de siguranță, că se poate previziona cât de cât și deci se poate evita o mare parte din risc“. Totuși, Zsolt Gogucz (Kefren Expres) a subliniat faptul că atunci când euro este jos față de leu firmele care fac export înregistrează pierderi contabile și că pentru bănci pierderile sunt pierderi  indiferent dacă provin din operațional sau din diferența de curs valutar, ceea ce afectează bonitatea firmelor.

Articole similare

Ad