Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Polonia, obligată de UE să nu mai amendeze vehiculele cu sarcină de 11,5 t/axă

Pe 4 octombrie, Consiliul de Miniștri a adoptat o rezoluție privind stabilirea unui program multianual intitulat „Programul de consolidare a rețelei rutiere naționale până în 2030″, prezentat de ministrul infrastructurii.

În valoare de 58 de miliarde de zloți (12.115.040.000 miliarde de euro), programul se referă la drumurile gestionate de Direcția generală pentru drumuri naționale și autostrăzi. Acesta va asigura o finanțare continuă pentru modernizarea drumurilor naționale în cadrul lucrărilor de reparații și întreținere.

Pe lângă consolidarea drumurilor, se așteaptă ca programul să transfere o creștere a siguranței rutiere, să îmbunătățească gestionarea apei și să introducă o mai mare utilizare a surselor de energie regenerabilă. Vor fi puse în aplicare soluții pilot pentru întreținerea drumurilor, inclusiv, în special, utilizarea plantațiilor ca filtru verde împotriva smogului și pentru a preveni seceta.

De ani de zile, industria transporturilor a făcut presiuni pentru adaptarea drumurilor naționale la traficul de camioane. Limita standard în Europa pentru o singură axă motoare este de 11,5 tone.

Polonia însă a impus amenzi transportatorilor care circulă cu astfel de vehicule pe multe sectoare de drum național (situație similară și în România). În 2013, ca urmare a unei serii de plângeri din partea operatorilor polonezi de transport rutier cu privire la restricțiile de acces la infrastructura rutieră poloneză pentru vehiculele cu o sarcină pe osie de 11,5 tone, Comisia Europeană a inițiat o procedură de infringement împotriva Poloniei.

O hotărâre a Curții de Justiție a Uniunii Europene din 21 martie 2019 a obligat statul polonez să modifice Legea privind drumurile publice și să deschidă drumurile pentru vehiculele cu încărcătură de 11,5 t/axă, dar în anumite condiții.

Transportatorii sancționați pentru că au circulat fără autorizație pe drumurile publice deschise circulației vehiculelor cu o sarcină pe osie de 8 tone, cu un vehicul cu o sarcină pe osie de până la 11,5 tone, ar putea, din 2021, să solicite autorității competente rambursarea sancțiunii.

Până în 2004, drumurile din Polonia au fost construite pentru o sarcină maximă pe osie de 10 tone. Ministerul subliniază că subvenția UE se aplică numai pe drumurile principale și că acestea au o capacitate de încărcare de 11,5 tone; 54% (10.455 km) din lungimea drumurilor naționale sunt disponibile pentru transportul greu.

Transportul rutier asigură aproape 80% din totalul activităților de transport. În Polonia sunt înmatriculate peste 700.000 de camioane cu o greutate totală admisă mai mare de 3,5 tone, dintre care 530.000 de vehicule grele cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 16 tone. Există peste 75.000 de autobuze.

Lungimea totală a drumurilor din Polonia este de peste 420.000 km, dintre care peste 19.000 de km drumuri naționale, 30.000 km de drumuri județene, 125.000 km de drumuri locale și aproape 250.000 km de drumuri comunale.

Articole similare

Ad