Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Costurile de transport rutier (fără combustibil) pot crește și în 2023 cu circa 10%

Potrivit raportului „Evoluția costurilor în transportul rutier 2022-2023“, realizat de agenția de cercetare Panteia, creșterea preconizată a costurilor pentru 2023 față de 2022 (fără carburant) este de 6-8,9%, iar costurile din 2022 diferă mult, cu o abatere de 1,6-3,5% (sau de 2,2-11,9% dacă ținem cont și de combustibil), de estimarea făcută în raportul din octombrie 2021. Aceasta înseamnă că în 2023 costul transportului rutier va crește cu 8-11,3%, excluzând evoluția prețului combustibilului.

Antreprenorii care, în discuțiile cu clienții, se bazează numai pe costurile prognozate pentru 2023 sau pe costurile din 2022 ar trebui să înțeleagă că pot să mai apară diferențe, avertizează reprezentanții asociației olandeze de transport și logistică TLN. De aceea este important să se țină cont de previziunile pentru 2023 și de abaterea dintre costurile pe 2022 și estimarea pentru 2022. Deoarece este o perioadă incertă, caracterizată de penurie de materii prime, prețuri ridicate la energie, inflație în creștere și criză de forță de muncă. De altfel, nici costurile cu recrutarea și formarea forței de muncă nu sunt incluse în creșterile de costuri de mai sus, deoarece sunt prea fluctuante.

Costurile cu combustibilul au crescut puternic în 2022 față de 2021, în medie cu 35,7%, iar costul total de transport, inclusiv combustibilul, este mai mare cu 7,9-16,7% decât în 2021. Pe lângă motorină, și prețurile pentru AdBlue, LNG, gaz și electricitate au crescut enorm, drept pentru care și în cazul lor, ca și pentru motorină, pentru a absorbi parțial scumpirile, transportatorii folosesc o clauză de ajustare a tarifelor.

Costurile salariale au crescut în 2022 față de 2021 cu 6,74%, iar pentru 2023 se estimează o creștere de 9,37%.

Cheltuielile cu deprecierea sunt așteptate să crească în 2023 cu 8,0%, costurile de asigurare cu 8,8%, iar cele cu reparațiile și întreținerea cu 7,2%.

Nou în raportul Panteia din acest an este capitolul amplu care abordează efectele asupra prețurilor de transport pe care le-au avut războiul din Ucraina și criza Covid-19.

Articole similare

Ad