Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Abordarea TEN-T a Consiliului UE este bună pentru pasageri, dar nu și pentru transportul de marfă

Statele membre ale UE au convenit ieri asupra unei versiuni a Regulamentului TEN-T care va îmbunătăți mobilitatea persoanelor, dar a respins propuneri-cheie ale Comisiei Europene de îmbunătățire a condițiilor de muncă ale șoferilor de camion și a transportului intermodal de mărfuri.

Revizuirea Regulamentului privind rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T) este vitală pentru sistemul de transport al UE. IRU recunoaște efortul Consiliului de a stabili termene ferme pentru finalizarea rețelei TEN-T: rețeaua centrală până în 2030, rețeaua centrală extinsă până în 2040 și rețeaua globală până în 2050.

IRU salută în special recunoașterea autocarelor în transportul urban și integrarea acestora cu alte moduri de transport. Abordarea generală adoptată de Consiliu confirmă propunerea Comisiei Europene de a dezvolta noduri multimodale de pasageri în noduri urbane până la sfârșitul anului 2030 pentru a sprijini conexiunile de primă și ultimă milă.

În plus, IRU susține angajamentul de a dota nodurile urbane cu cel puțin o stație de reîncărcare electrică pentru autobuze și autocare, care urmează să fie definită în viitorul regulament al UE privind infrastructura pentru combustibili alternativi (AFIR). Ar trebui să se ia în considerare și alte tehnologii de combustibili alternativi pentru aceste centre pentru a oferi operatorilor de transport mai multe opțiuni.

Cu toate acestea, este regretabil faptul că Consiliul a ratat o ocazie unică de a îmbunătăți condițiile de lucru ale șoferilor de camion și transportul intermodal de mărfuri.

Aceste propuneri vizează, printre altele, transferarea unui volum de trafic mai mare decât până acum de la transportul rutier la cel feroviar și pe căi navigabile. În cazul transportului de mărfuri, obiectivul este o mai mare multimodalitate. De exemplu, vor fi construite mai multe terminale de încărcare pentru a transfera încărcături de camioane sau chiar camioane întregi pe nave sau trenuri.

Într-o versiune revizuită a planurilor sale din vară, Comisia Europeană a propus, de asemenea, ca, având în vedere războiul din Ucraina, să conecteze mai puternic Ucraina și Moldova, țări din afara UE, la rețeaua europeană de transport. În schimb, conectarea mai puternică a Belarusului și a Rusiei la TEN-T, care a fost planificată până de curând, nu va mai fi urmărită. Miniștrii transporturilor din UE susțin acest plan prin acordul la care au ajuns acum.

Nevoia urgentă de zone de parcare sigure și securizate

Lipsa unui număr suficient de zone de parcare sigure și securizate – doar 3 % dintre locurile de parcare din UE sunt certificate ca fiind sigure și securizate – limitează atractivitatea profesiei, împiedicând sectorul să atragă noii șoferi de care are atât de mare nevoie.

Într-o recentă scrisoare comună adresată președinției cehe a Consiliului UE, partenerii sociali rutieri IRU și Federația Europeană a Lucrătorilor din Transporturi (ETF) au solicitat soluții ambițioase și pragmatice.

Cu toate acestea, Consiliul a înlocuit termenele ferme propuse inițial pentru construirea de parcări sigure și securizate cu o formulare mult mai vagă: „depuneți toate eforturile posibile pentru a asigura dezvoltarea [acestora]”. În plus, obligația de a avea parcări sigure și securizate pe rețeaua globală a fost eliminată în întregime din textul Consiliului.

Raluca Marian, director de advocacy pentru UE al IRU, a declarat: „Observăm că statele membre ale UE se feresc să se angajeze la termene și soluții ferme pentru a face față urgenței și amplorii provocării reprezentate de deficitul de șoferi. Sectorul transporturilor rutiere din UE duce în prezent lipsă de sute de mii de șoferi, cu 2 milioane de posturi de șoferi neocupate prognozate până în 2026 dacă lucrurile nu se schimbă. În timp ce industria face tot posibilul pentru a atrage noi talente, nu vom rezolva singuri această problemă. Statele membre ale UE trebuie să își joace rolul în interesul întregii economii.”

IRU solicită o rețea completă de parcări sigure și securizate pentru camioane pe rețeaua centrală și pe rețeaua centrală extinsă a TEN-T până în 2035 și pe rețeaua sa globală până în 2040. Ar trebui stabilite termene intermediare încă din 2027.

Mai multe terminale pentru a îmbunătăți transportul intermodal de mărfuri

Accesul operatorilor de transport rutier la terminalele multimodale de marfă existente trebuie îmbunătățit pentru a spori complementaritatea modală și cooperarea orizontală.

Concentrarea asupra îmbunătățirii rețelei existente de terminale și noduri din cadrul TEN-T va încuraja transportul multimodal pe termen scurt. Pe termen mediu și lung, revizuirea Regulamentului TEN-T poate stimula construirea de noi terminale și noduri rutiere.

Raluca Marian, Directorul de Advocacy UE al IRU, a declarat: „Deși sectorul are nevoie de termene mai ambițioase chiar și decât cele propuse inițial de Comisia Europeană, constatăm că statele membre ale UE au diluat și mai mult propunerea Comisiei în ceea ce privește terminalele multimodale din jurul nodurilor urbane. Aceasta este o oportunitate ratată”

Miniștrii transporturilor din UE slăbesc propunerile TEN-T

„Mă uit la părțile pozitive ale acordului de astăzi”, a declarat comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, încercând să nu critice rezultatul Consiliului UE al miniștrilor transporturilor privind TEN-T.

Unele state membre și-au exprimat îngrijorarea cu privire la finanțarea măsurilor pe care trebuie să le întreprindă statele membre pentru a finaliza rețeaua TEN-T. Ca urmare, unele măsuri care fuseseră prevăzute ca fiind obligatorii au fost transformate în „angajamente” neobligatorii, a spus el. „Le-am spus miniștrilor că sper din tot sufletul că se vor ține de aceste angajamente”, a declarat Vălean la finalul reuniunii ministeriale.

Peste 75% din totalul transportului intern de mărfuri din Europa este efectuat pe cale rutieră. În mod similar, transportul rutier colectiv de călători – autobuze și autocare de cursă lungă – este a doua cea mai utilizată formă de transport în UE, după autoturismele private.

Raluca Marian, director de advocacy pentru UE al IRU, a concluzionat: „Având în vedere rolul crucial al transportului rutier în mobilitatea bunurilor și a persoanelor în UE și creșterile prognozate ale cererii, obiectivele politicii de mediu și de siguranță ale UE nu pot fi atinse fără investiții în toate modurile de transport, inclusiv în sectorul transportului rutier. Ne punem încrederea într-un raport ambițios privind Regulamentul TEN-T care urmează să fie aprobat de Parlamentul European și contăm pe un TEN-T final care va spori eficiența întregii rețele de transport din UE”. Parlamentul European nu și-a stabilit încă poziția cu privire la noile propuneri ale Comisiei Europene privind TEN-T. Comisia pentru transporturi a Parlamentului va examina din nou propunerile mâine, 8 decembrie.

Articole similare

Ad