Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Costurile cu șoferii cresc, dar pot fi întrecute în 2023 de costul combustibilului

Upply a realizat de curând o retrospectivă a pieței europene de transport rutier din 2022, an pe care îl consideră fără precedent inclusiv din cauză că nu s-a putut anticipa măsura în care a crescut costul cu energia – principala dificultate cu care s-a confruntat transportul rutier european de mărfuri. Inițial inflația a dus la creșterea prețurilor la motorină, dar invazia Ucrainei și restricțiile privind aprovizionarea cu petrol și gaze a țărilor europene au sporit și mai mult presiunea asupra prețurilor.

În Franța, potrivit celui mai recent sondaj CNR (Comitetul Național Rutier) privind costurile transportului rutier de mărfuri în 2022, creșterea acestora în cazul vehiculelor grele de marfă a fost în medie de 18,5% pentru cele pe motorină și de 43,3% pentru cele pe gaz natural (CNG sau LNG). Ca medie anuală, motorina s-a scumpit cu 45,7% în 2022 față de 2021 (+52,8% fără TVA), în timp ce gazul a înregistrat o creștere de 127,5% la sfârșitul lui septembrie. Și toate celelalte țări europene sunt afectate de creșterea costurilor cu energia.

În Franța, potrivit tot datelor CNR, costul cu șoferii este în continuare cel mai mare dintre toate costurile unei firme de transport care face curse pe distanțe lungi cu vehicule diesel. Însă ierarhia s-ar putea inversa în 2023, combustibilul ar putea ajunge să coste mai mult decât conducătorii auto, ceea ce în cazul LNG se întâmplă deja.

Asta nu înseamnă că nu cresc în continuare și costurile salariale, deoarece inflația a dus la scăderea puterii de cumpărare a populației din toate țările europene, la revendicări salariale și chiar la greve locale sau naționale.

Șoferii de camioane se află într-o poziție puternică pentru a negocia, din cauza deficitului tot mai mare de forță de muncă, care afectează și alte funcții cheie din companiile de transport, deci companiile se concurează pentru a atrage și păstra angajații.

În Franța, în medie anuală, costurile cu șoferii (salarii + alte cheltuieli, excluzând indemnizațiile de călătorie) au crescut în 2022 cu 7,7% pentru transportul pe distanțe lungi și cu 7,5% pentru transportul regional, iar în 2023 se preconizează că vor mai crește cu 12,7%, respectiv 12,6%.

În Germania, salariul minim a crescut de la 9,82 la 10,45 de euro/oră la 1 iulie și 12 euro la 1 octombrie, deci cu 22%.

Articole similare

Ad