Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Investiția în lockere rămâne prioritară

Comerțul electronic își continuă dezvoltarea accelerată, ultimele luni ale anului fiind cu atât mai aglomerate cu cât sunt marcate de campaniile de reduceri de Black Friday și de sărbătorile de iarnă. Companiile de curierat s-au pregătit din timp pentru a face față valului de comenzi și investesc masiv în sistemul de lockere, preferat de tot mai mulți clienți. Digitalizarea și automatizarea sunt cuvintele de ordine pentru 2023, anul viitor fiind așteptat cu previziuni optimiste și o continuare a investițiilor care să răspundă direct cerințelor din e-commerce.

Procentul livrărilor de Black Friday a crescut cu peste 20% față de anul trecut, apreciază reprezentanții Sameday. În pofida contextului dificil economic și politic, în primele 4 zile ale campaniei de Black Friday, compania de curierat a livrat peste un milion de colete în easybox, volum cu 85% mai mare comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. O parte dintre clienții Sameday încă nu își încheiaseră campaniile de reduceri la începutul lui decembrie, astfel că Black Friday doar a deschis sezonul de vârf pentru comerțul electronic, iar așteptările erau pozitive până la finalul anului. „Peste 5.000 de angajați și colaboratori au lucrat pentru ca această ediție de Black Friday să fie un succes, fără întârzieri în livrarea coletelor. Peste 4.200 de curieri, sortatori și manipulanți au lucrat în schimburi, iar peste 3.500 de mașini au contribuit la livrarea coletelor într-un timp mediu de 1,4 zile, păstrând ritmul accelerat de anul trecut. Timpul minim de staționare a unui colet în easybox a fost de puțin peste un minut.”

Pentru a oferi mai multă predictibilitate clienților care au optat pentru livrarea la domiciliu, Sameday a lansat în zilele premergătoare Black Friday proiectul pilot Interactive Delivery Management (IDM), care oferă mai multă vizibilitate asupra timpului de livrare, nevoie întâlnită la 80% dintre cumpărătorii online. Aplicația IDM este accesibilă clienților din București, Ilfov și alte 3.509 de localități din țară, direct de pe dispozitivul mobil pe care aceștia primesc SMS-ul de confirmare a livrării. La un click distanță, cumpărătorii online au posibilitatea de a vizualiza intervalul de 3 ore în care este estimată livrarea, cu o acuratețe de 90%. IDM include și funcționalitatea de redirecționare a comenzilor într-unul dintre cele peste 3.600 de lockere easybox.

Și FAN Courier și-a depășit volumele realizate în aceeași perioadă a anului trecut, chiar dacă debutul campaniei de Black Friday a început ușor sub nivelul din 2021. Iar pentru anul acesta se estimează realizarea unei cifre de afaceri cu 7% mai mare decât anul trecut. „Ne așteptam să fie o scădere a comenzilor, având în vedere îngrijorările populației generate de diminuarea puterii de cumpărare, ca efect al inflației și al creșterii prețurilor la utilități. Cu toate acestea, am recuperat rapid, astfel că am depășit volumele de anul trecut”, au declarat reprezentanții FAN Courier.

Cea mai mare investiție făcută de FAN Courier în 2022 a reprezentat-o rețeaua de locker-e FANbox, valoarea acesteia ridicându-se la 10 milioane de euro. Compania derulează, de asemenea, un plan de digitalizare, care include un portofoliu de nouă programe, care, pe lângă inițiative specifice de digitalizare, vor ajuta la dezvoltarea capabilităților digitale în FAN Courier. Printre acestea se numără un program BI și Analytics modern, unul de automatizare și digitalizare a proceselor de business, precum și un program de Machine Learning și de optimizare a experienței digitale a clientului. „Anul acesta, investiția în rețeaua de lockere a depășit-o pe cea în digitalizare, însă ambele proiecte sunt extrem de importante pentru noi. De altfel, infrastructura de livrări out-of-home prin intermediul lockerelor FANbox este o extensie a digitalizării.”

FAN Courier și-a extins anul acesta hub-urile operaționale deja existente și a dezvoltat unele noi, între care cel de la Cluj-Napoca, total automatizat. În plus, a extins și automatizat complet hub-ul de la Brașov și plănuiește investiții în două centre noi de sortare la Sibiu și Iași. Toate acestea sunt investiții hibride, în extindere, digitalizare și automatizare, menite să ușureze munca și să scurteze timpii de așteptare pentru clienți.

Pregătiri temeinice pentru Black Friday

Black Friday a fost pregătit temeinic la FAN Courier, întrucât acesta este unul dintre principalele vârfuri de activitate ale anului, urmat la scurtă distanță de sărbătorile de iarnă. Pentru această perioadă se completează echipele și se apelează la parteneri externi pentru transport, fiind închiriate mașini și șoferi pentru a asigura transportul coletelor între depozitele din țară. În contextul agitației specifice acestei perioade, banda de sortare de la Cluj a ajutat foarte mult la îmbunătățirea timpilor de livrare și de tranzit, mai ales în zona de vest a țării.

Sameday s-a concentrat pe creșterea vitezei de pregătire și de livrare a comenzilor, pentru a putea gestiona un număr foarte mare de colete. „Odată cu dezvoltarea companiei și cu creșterea atractivității serviciilor în rândul clienților s-au majorat semnificativ volumele gestionate. Pentru a livra toate coletele la timp, investim constant în soluții software, dezvoltare operațională și personal. Aceste investiții ne-au ajutat la creșterea capacității de sortare cu 20.000 de colete pe oră în plus față de anul trecut. Totodată, dezvoltarea rețelei easybox a fost un pas important în pregătirea sezonului de vârf. Aici am crescut capacitatea cu până la 200.000 de colete pe zi, fără a sacrifica timpii de livrare sau experiența clienților”, au declarat reprezentanții Sameday.

De altfel, una dintre investițiile principale făcute de Sameday în 2022 a fost extinderea easybox în țară și străinătate, pentru aceasta fiind puși la bătaie peste 20 de milioane de euro. Rețeaua regională easybox numără în prezent peste 4.200 de lockere, dintre care peste 3.600 doar în România. De menționat că 31 dintre acestea sunt alimentate cu panouri solare.

Sistemul de lockere, în topul preferințelor comenzilor online

Cel mai mare beneficiu al rețelei easybox este proximitatea. La nivel național, distanța medie până la cel mai apropiat easybox este de 7 minute de mers pe jos, respectiv de 3-5 minute în București și orașele mari. Datorită densității rețelei și beneficiilor de confort aduse consumatorilor, acest serviciu de livrare este în topul preferințelor cumpărătorilor online din România. Astfel, nu mai puțin de 60% din totalul comenzilor livrate în primele zile ale Black Friday au mers către easybox. Potrivit celor mai recente studii, preferința pentru easybox se întâlnește cel mai des la persoanele de sub 35 de ani, din zonele urbane mari.

Ca și anul trecut, Bucureștiul a ocupat primul loc în materie de număr de comenzi, cu peste 300.000 de livrări în doar patru zile (easybox și domiciliu). Fruntaș a fost sectorul 6, care a reprezentat 22% din totalul livrărilor Sameday din primele zile ale campaniei de reduceri, depășind astfel cele mai mari orașe ale țării. La capitolul volume livrate, topul este completat de Cluj-Napoca, peste 70.000 de colete, urmat de Iași, Bacău și Timișoara, fiecare cu peste 40.000 de comenzi livrate.

FAN Courier deține în prezent 280 de lockere FANbox montate în București și în țară, iar obiectivul este ca, până în vara lui 2023, rețeaua să numere cel puțin 1.000 de echipamente instalate, deci o creștere de 4 ori față de anul acesta. „Am ales un model de locker cu 3 module dotate cu display, POS și scaner. Echipamentele sunt fabricate astfel încât să poată fi extinse prin adăugarea de noi module. Modelul de echipament a fost ales în urma unei analize amănunțite, acesta fiind cel mai ușor de utilizat. Clienții români preferă acest tip de echipamente, pentru că sunt mai simplu de utilizat față de modelele care nu au sisteme POS, scaner și display, ce ar presupune ca totul să depindă foarte mult, din punct de vedere tehnic, de telefoanele clienților, de conexiunea de date și de bluetooth”, au explicat reprezentanții FAN Courier.

Pentru 2023 este planificată testarea de lockere independente din punct de vedere energetic, dar și cu funcționalități noi și utile pentru clienți. Până în prezent, FAN Courier a instalat lockere în București, Ilfov, Brașov, Năvodari, Eforie Nord, Mangalia, Cluj-Napoca, Timișoara, Pitești, Arad și Iași, iar până în vara anului viitor urmează să fie acoperite toate orașele și localitățile de interes pentru clienți. Spațiile trebuie să îndeplinească o serie de criterii, dar se instalează în locuri diverse, de la benzinării și supermarketuri până la mici comercianți care dețin magazine de cartier sau persoane fizice care își pun la dispoziție spațiile din curți sau terenuri pe care le au în proprietate. De asemenea, se discută și cu autorități și companii de stat care dețin spații, însă procesul de contractare este ceva mai greoi.

Serviciul a fost lansat în octombrie, astfel că nu a fost timp suficient pentru partenerii FAN Courier să înroleze în sistemele lor serviciul FANbox. „Cu toate acestea, de Black Friday, volumele au fost mai mari la lockere. Principalul obiectiv este însă optimizarea întregului sistem.”

Chiar dacă 2022 a fost marcat de instabilitatea din regiune și de problemele de aprovizionare cu componente și materii prime, ceea ce a făcut ca livrările de mașini să fie mult îngreunare, FAN Courier are în plan reluarea planului anual de achiziții în 2023.

Investițiile Sameday continuă în 2023

Sameday a anunțat pentru 2023 că va continua proiectul de extindere a easybox, atât în România, cât și cross-border, și va investi în flotă. De altfel, și anul acesta parcul auto a crescut cu peste 10% comparativ cu 2021. „Sameday este o companie definită prin inovație și adaptare la nevoile clienților, astfel că orice modificare din e-commerce, aria de unde vine majoritatea comenzilor companiei, se va reflecta în mod pozitiv și în proiectele noastre, astfel încât clienții să primească întotdeauna soluții la nevoile lor”, au declarat reprezentanții Sameday.

Articole similare

Ad