Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Rezultate financiare pozitive și noi linii de business, începute cu succes

Inter Cargo, importatorul Wielton în România, se poate lăuda cu rezultate financiare foarte bune în 2022, când a vândut în total aproape 600 de semiremorci noi și second‑hand. În plus, compania și-a inaugurat în mai anul trecut propriul service, iar pe lângă operațiuni complete de întreținere și reparații pentru semiremorci va începe și carosarea de autoșasiuri/autocamioane cu bene basculabile, kiturile urmând să fie furnizate de fabrica Wielton din Polonia.

Inter Cargo, importatorul Wielton pe piața românească, a închis 2022 cu nu mai puțin de 400 de semiremorci noi Wielton și aproximativ 150 de unități second-hand vândute, cifra de afaceri a companiei fiind în creștere cu 15% față de anul anterior. La acest lucru a contribuit și deschiderea service-ului propriu, în mai 2022.

În România se comercializează toate produsele din portofoliul Wielton, dar și alte modele aparținând companiilor din Grup, inclusiv gama de trailere agabaritice și semiremorci pentru transport sticlă Langendorf. Desigur, volumele pentru acestea din urmă sunt mai mici, anul trecut încheindu‑se cu aproximativ 30 de semiremorci Langendorf (toate configurațiile). Inter Cargo reprezintă în continuare și carosieri ultra-specializați, cum ar fi Dobrowolski, care produce echipamente pentru uz municipal, însă aici volumele sunt foarte modeste.

Dintre cele 400 de Wielton noi vândute, în jur de 150 au fost semiremorci cu prelată (dintre care jumătate, 75, au reprezentat o singură comandă) și peste 230, basculabile, majoritar pentru transport de cereale și construcții. Față de alți ani, au fost cerințe pentru echipări tot mai complexe, în special pentru sisteme inovatoare de securizare a încărcăturii tip XLS, care are la bază ranforsări verticale inserate în prelată, care prezintă avantajul că prelata se poate decoperta mai ușor decât semiremorcile cu obloane laterale.

În ceea ce privește semiremorcile second-hand comercializate anul trecut de Inter Cargo, aproximativ jumătate reprezintă tranzacții de tip trade in. „Față de alți ani, au fost mai puține companii internaționale care au renunțat la flotele deținute cu scopul înnoirii acestora, din cauza termenelor foarte lungi de livrare în special la autotractoare”, a explicat Alexandru Păunescu, director general Inter Cargo. Desigur, în contextul unei piețe relativ mici de unități second-hand disponibile, prețul acestora din urmă a fost semnificativ mai mare.

Prețurile negociate n-au mai fost indexate

Wielton este unul dintre producătorii care a gestionat exemplar lipsa anumitor componente de pe piață, identificând furnizori alternativi pentru ele. „Nu am fost afectați în mod deosebit de întârzieri în producție, astfel că am reușit să respectăm termenele de livrare. În prezent, acestea variază între 4 și 12 săptămâni, în funcție de produsul comandat sau de situația precomenzilor pe care le avem în diverse stadii ale fluxului de producție”, a precizat Alexandru Păunescu.

Trebuie precizat că, în condițiile în care piața rusească s-a închis complet, iar cea ucraineană s-a redus semnificativ, un număr important de semiremorci a devenit disponibil pentru celelalte piețe, inclusiv România, cu termen de livrare foarte scurt. Și, de altfel, unul dintre motivele pentru care semiremorcile specializate pentru cereale s-au vândut atât de bine a fost acela că multe firme românești s-au orientat rapid spre transportul rutier de cereale din Ucraina. Pentru că, strict pe baza volumelor realizate/operate în România, cererea ar fi fost mai mică decât în 2021.

Foarte important, Wielton nu a practicat în 2022 prețuri dinamice, așa cum au făcut alți producători, în ciuda fluctuațiilor la diferite materii prime și energie. Actualizările prețurilor la modelele din portofoliu s-au făcut însă constant, în fiecare trimestru, astfel că tarifele au crescut per total în 2022 cu 25-30%, în funcție de produs. La anumite modele, majorarea a fost chiar și mai mare. În același timp, dobânzile au crescut foarte mult, ceea ce s-a reflectat într-o oarecare încetinire a planurilor de investiții. Și aceasta a fost, de fapt, una dintre principalele probleme ale anului trecut, care se menține și în 2023. „Probabil că dobânzile se vor stabiliza la nivelul de acum, dar toată lumea are nevoie de certitudine, pentru a putea face planuri de viitor.”

Pe segmentul de închiriere cererea a rămas constantă. Din trimestrul al doilea al anului, Inter Cargo intenționează să intre pe piața de închiriere de semiremorci pe termen mediu și lung. Sistemul va fi asemănător cu leasingul operațional și va include service complet pe perioada contractului de închiriere.

Îmbucurător este faptul că această creștere galopantă a prețurilor materiilor prime s-a mai liniștit în ultimele două luni, deși există încă numeroase incertitudini. Deocamdată, spre deosebire de producătorii de camioane, care au anunțat aplicarea de noi scumpiri în februarie și iulie 2023, Wielton nu a comunicat oficial alte majorări de prețuri până la jumătatea anului. Rămâne de văzut ce se va întâmpla din trimestrul al treilea al lui 2023.

Service-ul, o linie de business cu potențial mare

Service-ul Inter Cargo, a cărui investiție s-a ridicat la aproximativ 5 milioane de euro, este operațional din mai 2022. Încă de la început, cererea pentru servicii de întreținere și reparații a fost mare, ca dovadă a faptului că transportatorii doresc să își mențină vehiculele într-o stare tehnică bună, în condițiile în care nu au foarte multe opțiuni de înlocuire. Sunt disponibile contracte de service pe perioade de un an sau chiar mai lungi, cu plata la lună, în care sunt incluse servicii complete de întreținere, și pentru anvelope.

Pe lângă clienții români, și mulți cărăuși ucraineni aflați în tranzit prin România spre Portul Constanța s-au oprit în service în 2022.

Din păcate, forța calificată de muncă este greu de găsit. „Am avut norocul să ne formăm o echipă foarte bună, profesionistă, și încă din prima lună de activitate am depășit obiectivul stabilit. Este adevărat că am mai avea nevoie de 4-5 angajați, pentru a putea lucra la capacitate. În acest moment sunt funcționale nouă posturi de lucru simultan, atât pentru semiremorci, cât și pentru autotractoare, iar în afară de clienții Wielton servisăm oricare alt brand. De altfel, ponderea clienților externi este destul de mare. Se lucrează într-un singur schimb, însă din a doua jumătate a anului se dorește introducerea schimbului doi, mai ales că cerere este suficientă.”

Service-ul Inter Cargo este autorizat RAR clasa 1, pentru toate tipurile de reparații pentru semiremorci, inclusiv îndreptare de șasiu. Iar standul special Josam din dotare este folosit destul de intens, potrivit lui Alexandru Păunescu. De asemenea, service-ul este autorizat Hyva și Binotto, astfel că se pot efectua și intervenții la sistemul hidraulic al basculantelor.

În viitorul apropiat va începe și asamblarea de suprastructuri basculabile semirotunde cu kit Wielton, pe autoșasiuri 8×4 și 6×4, ca urmare a unor comenzi ferme primite în acest sens. Procedura de fabricare va fi aceeași ca în fabrica Wielton din Polonia, dar timpul de livrare, prin prisma fluxului logistic, va fi redus semnificativ. Omologarea se va face în România, de către Registrul Auto.

Articole similare