Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Crește gradul de specializare, complexitate și digitalizare

Schmitz Cargobull continuă să fie liderul pieței românești de semiremorci, cu o cotă de 35%, mai mică însă decât în anii anteriori, deoarece, deși în 2022 s-au vândut la noi cu 6,4% mai multe semiremorci decât în 2021, înmatriculările companiei au scăzut până la 1.550 de unități, din lipsă de disponibilitate a unor materii prime necesare în producție. Altfel, comenzile au fost mai mari decât în 2021, în ciuda prețurilor care au crescut continuu, după cum și cererea de vehicule rulate a fost mai mare – și nici ea nu a putut fi onorată în întregime – și la fel și vânzările de piese de schimb.

Deoarece fabricile de semiremorci au putut produce mai mult decât în 2021, piața totală din România a crescut până la circa 2.500 de prelate și 1.600 de basculante pentru construcții și agricultură, dar Schmitz, deși a avut un an bun, așa cum apreciază Roland W. Schacht, directorul regional pentru Europa Centrală, a pierdut poziția de lider pe piața locală a prelatelor și la basculante a ajuns la o cotă de 32%, față de 38% în 2021. În special în ceea ce privește basculantele competiția din România este foarte puternică, numeroși constructori polonezi fiind foarte activi aici în ultimul timp atât în ceea ce privește modelele pentru construcții, cât și cele pentru agricultură. Cât despre cei din Turcia, reprezentantul Schmitz crede că pentru moment ei nu au un impact foarte mare asupra pieței românești.

George Badea, Regional Product Marketing Manager pentru Europa Centrală, explică faptul că vânzările de basculante pentru construcții sunt mai constante decât cele pentru agricultură și că din 2015 ambele segmente au cunoscut doar creșteri. Și încă mai este nevoie de noi achiziții.

În cazul Schmitz Cargobull basculantele vândute în România se împart în general egal între cele două domenii de activitate, dar în ultimi doi ani a scăzut puțin ponderea celor pentru transport de cereale, iar în unii ani, ca 2018 și 2019, au explodat cele pentru construcții, deoarece clienții aveau nevoie imediat de capacitate suplimentară. Acum proiectele publice de infrastructură încetinesc, deci se estimează că 2023 va fi un an de întoarcere la normalitate.

Pe segmentul semiremorcilor frigorifice, care în România ajunge la circa 300 de unități noi pe an, compania este în continuare lider detașat.

Iar containerele sunt o nișă și mai mică, inclusiv pentru că sunt robuste și se folosesc timp îndelungat, 10-15 ani. „Dar este un segment tot mai interesant, unde clienții caută să fie cât mai flexibili în a folosi șasiul de containere ca platformă și a pune pe el diverse boxuri”, explică George Badea.

Schmitz a reintrat doar de câțiva ani pe piața șasiurilor de containere, caracterizată și ea de o competiție puternică, și oferă trei produse de bază, S.CF 40’ LX, S.CF 45’ Euro Light și S.CF 45’ Euro, care pot acoperi 90% din cerințele clienților.

Cea mai mare comandă primită în 2022, dar care nu a fost livrată integral, este de 200 de prelate pentru transport în industria auto, iar în ceea ce privește basculantele s-au livrat câteva flote de 20-30 de unități/client, destinate construcțiilor.

Termenele medii de livrare au scăzut în 2023 de la 6-8 luni la 3-6 luni

Cea mai mare problemă din 2022 a fost pentru Schmitz Cargobull termenul de livrare, nu prețul, comentează Roland W. Schacht, deoarece, atunci când clienții au neapărat nevoie de capacitate suplimentară, pot să preia mai ușor scumpirile – „mai ales că noi am crescut prețurile treptat” – și să le transfere spre clienții lor. Dar disponibilitatea materiei prime nu a fost la fel de ușor de gestionat.

În cazul Schmitz termenul mediu de livrare a fost în 2022 de 6-8 luni, chiar un an pentru unele produse, iar războiul din Ucraina și o eventuală scoatere din producție a unităților comandate de Rusia nu au crescut semnificativ alocările către celelalte țări. În prezent s-a ajuns la 3-6 luni sau chiar 6-8 săptămâni la unele basculante sau prelate standard.

Compania are locuri rezervate din timp în producție, dar semiremorci pe stoc în România nu a avut în 2022 decât spre final de an. „Asta pentru că vehiculele realizate pe stoc sunt un compromis – de care este nevoie, e drept – însă noi vrem să oferim exact soluția potrivită pentru client. În plus, termenul de livrare pentru basculante este destul de bun”, declară managerul regional.

Prețuri cu circa 30% mai mari decât înainte de pandemie

În special din cauza războiului din Ucraina, care a adus creșteri semnificative ale costurilor de producție, semiremorcile Schmitz s-au scumpit în 2022 cu 5-10%, în funcție de model, după ce în 2021 se scumpiseră și mai mult față de 2020, cu 20-21%, din cauza scumpirii materiei prime, în special a lemnului pentru podele, dar și din cauza inflației și prețului mai mare al energiei și gazului.

Inițial compania nu a modificat prețurile pentru comenzile deja primite, dar din martie 2022 nu a mai putut face asta și a scumpit inclusiv semiremorci contractate și nelivrate încă. Cei mai mulți clienți au înțeles situația și foarte puțini au anulat comenzi.

În prezent nu numai că aprovizionarea cu materii prime este mai bună – iar compania este flexibilă datorită integrării producției din diversele fabrici europene, între care poate muta capacități – dar și economia dă semne de scădere, deci deocamdată producătorul nu a anunțat creșteri de prețuri pentru 2023 „și poate nici nu vor fi”. Unele materii primesc se ieftinesc, unele produse semifinite sau finite, în special anvelopele, se scumpesc în continuare, astfel că vom vedea mai bine pe parcurs cum vor afecta ele prețurile semiremorcilor. Compania are acum un sistem mai flexibil, în sensul că agreează cu clientul un preț pe care îl garantează trei luni – perioada pentru care se pot estima evoluțiile costurilor de producție – și, dacă livrarea durează mai mult, clientul este informat despre costurile modificate, în plus sau în minus.

Reprezentanții Schmitz sunt de părere că prețurile de dinainte de pandemie nu se vor întoarce, deoarece inflația este tot mai mare, energia este tot mai scumpă, toate costurile au crescut, iar cererea mare pentru resurse tot mai puține încurajează și ea scumpirile. „Din păcate însă, nu toți transportatorii sunt pregătiți pentru ce se întâmplă acum. Nu toți fac calcule, ci unii caută doar să satisfacă cererea clienților de pe o zi pe alta, iar dacă ne uităm la tendințe așa nu poți merge mult timp înainte. Pe de altă parte, avem și clienți care se gândesc la viitorul lor, reușesc să obțină tarife mai mari, calculează întregul cost de operare, nu se uită doar la prețul de achiziție al vehiculelor, și continuă să investească. Poate unii chiar deschid filiale în țări din Europa de Vest.”

Vânzările de semiremorci rulate ar fi putut crește cu 40%, dar au scăzut cu 20%

Din cauza lipsei de disponibilitate a semiremorcilor noi a crescut și cererea, dar și prețul celor rulate, cu 15-30% față de 2021, în funcție de model, și a scăzut disponibilitatea lor, astfel că Schmitz a vândut anul trecut în România cu 20% mai puține unități decât în 2021. „Dar am fi putut vinde cu 40% mai mult, dacă exista disponibilitate.”

Unii clienți au returnat vehicule pentru că au încetat activitatea, alții au leasing operațional și, chiar dacă prelungesc perioada de folosire, nu le pot păstra mai mult de 57 de luni, cât prevede legislația din România, și foarte puține unități provin de pe piața liberă.

În 2023 se așteaptă însă ca, pe fondul stagnării sau chiar scăderii ușoare a pieței, să fie mai multe vehicule rulate disponibile.

Circa 30% din semiremorci sunt finanțate prin Cargobull Finance…

… care colaborează cu bănci sau instituții financiare independente, mai ales Unicredit. Firma pune la dispoziție toate instrumentele financiare pentru achiziții de vehicule.

În ultimul timp unii clienți au început să prefere „Loan” în locul leasingului operațional, poate pentru că vor să păstreze semiremorcile mai mult sau să le revândă singuri.

Românii sunt tot mai interesați de piese de schimb originale

În ceea ce privește piesele de schimb, deși problemele de aprovizionare au fost aceleași ca la semiremorcile noi, vânzările Schmitz au crescut în 2022 ca volume. Roland W. Schacht remarcă faptul că firmele din România sunt tot mai interesate de componentele originale, deoarece le înțeleg tot mai bine avantajele în termeni de calitate a lucrărilor și garanție. „Totuși, asta nu înseamnă că am avut o explozie a vânzărilor, deoarece, dacă le pot înlocui, transportatorii preferă să nu investească în repararea semiremorcilor vechi.”

Schmitz are în România o rețea formată din 25 de parteneri de service, care se remarcă prin disponibilitate 24/24, stoc optim de piese și echipe bine pregătire și organizate.

Vânzările ar urma să scadă în 2023 cu circa 10%

Comenzile primite până acum din România acoperă locurile din producție pentru țara noastră până în mai-iunie, dar dincolo de acestea se observă o stagnare a noilor comenzi, „deci vom vinde cu circa 10% mai puțin decât anul trecut”, estimează Roland W. Schacht, care crede că motivele principale pentru care se va întâmpla asta sunt mediul economic nesigur și războiul din Ucraina. Deja în țările din vestul Europei se așteaptă o stagnare sau chiar o recesiune, inflația continuă să fie mare, consumul scade, deci scade și nevoia de transport.

Mai mult optimism există datorită zonelor din jur, cum ar fi Turcia, care devine un hub de transport tot mai important în estul Europei, și țările foste CSI, „dar întrebarea este pentru cât timp. Sperăm să înceteze războiul cât de curând și să înceapă reconstrucția Ucrainei, dar pare mai degrabă un conflict înghețat.”

Un alt motiv pentru care vor scădea vânzările de semiremorci este acela că producătorii de camioane au deja acoperit întregul an de comenzi, or, transportatorii preferă să ridice în același timp semiremorca și autotractorul – acesta a fost, de altfel, și în 2022, un motiv de perturbare a livrărilor.

Articole similare