Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Focus pe mobilitate electrică și eficiență energetică

Producătorii de autobuze și autocare au prezentat în 2022 inovații în special în domeniul mobilității electrice, extinzându-și gamele destinate transportului urban, dar și interurban, și anunțând, în același timp, implementarea unor tehnologii mai performante, menite să crească autonomia vehiculelor. Nu au lipsit nici noutățile în domeniul autocarelor premium, semn că industria își revine după trei ani dificili și că se impune o reîmprospătare a flotelor turistice.

Licitațiile de autobuze urbane s-au derulat conform planificărilor și în 2022, în ciuda scumpirilor la energie și carburanți, care au afectat întreaga Europă. Focusul rămâne în special pe vehicule ecologice, municipalitățile fiind preocupate de atingerea obiectivelor ambițioase de reducere a poluării în următorii ani. În aceste condiții, producătorii de autobuze au făcut progrese importante din punct de vedere tehnologic, astfel că anul trecut a fost marcat de numeroase noutăți pe segmentul autobuzelor urbane.

Daimler Buses a continuat dezvoltarea în domeniul mobilității electrice cu introducerea bateriilor de înaltă performanță NMC 3 pentru autobuzul urban eCitaro. Acestea au o capacitate mult mai mare de stocare a energiei, de până la 588 kWh la modelul solo și până la 686 kWh la articulat, ceea ce permite creșterea autonomiei fără alte încărcări intermediare (în medie 280 km, sau 220 km pentru Citaro G, iar în condiții ideale, peste 300 km). Primele autobuze eCitaro dotate cu noua generație de baterii urmau să fie livrate înainte de sfârșitul lui 2022.

O altă inovație este autobuzul electric pe baterii cu sistem auxiliar cu pilă de combustie pe hidrogen, care permite dublarea autonomiei. eCitaro Range Extender este așteptat în 2023.

Electromobilitatea începe să își facă loc și pe distanțe mai lungi. Astfel, Daimler Buses face un prim pas în afara orașului cu autobuzul interurban Mercedes-Benz Intouro hibrid, echipat cu un motor electric suplimentar, care acționează ca un alternator în timpul fazelor de frânare și de deplasare liberă a autobuzului, transformând energia de frânare în energie electrică. Acest curent este stocat în supercondensatori („supercaps”) și este pus la dispoziția motorului electric pentru a susține propulsorul cu ardere internă, în special la pornire și accelerare, facilitând scăderea consumului de carburant cu până la 5%.

Daimler Buses facilitează tranziția către electromobilitate cu pachete de servicii personalizate și cursuri de formare oferite prin Omniplus, precum și cu instalarea de sisteme electronice complete: autobuze eCitaro plus infrastructură completă de alimentare, replanificarea și transformarea depoului, dotarea acestuia cu stații de încărcare, protejarea sursei de alimentare și asigurarea managementului încărcării.

Cu prilejul FIAA Madrid, în toamna anului trecut, producătorul german a prezentat și șasiul OC 500 RF (podea ridicată), pentru motoare Euro 6, de 8,8 m lungime, care include o arhitectură electronică nouă, cu focus pe siguranță și funcționalitate, ABA 5 și Sideguard Assist în standard, iar opțional PPC. Șasiul este produs la fabrica Mercedes-Benz din Sámano, Cantabria, și este disponibil în varianta LF, cu podea coborâtă.

Iveco Bus, pionier în soluții de mobilitate durabilă

Iveco Bus, marcă a Grupului Iveco și un jucător important la nivel european în dezvoltarea vehiculelor cu propulsie alternativă, propune autobuzul e-Way complet electric, de 12 m, echipat cu baterii de ultimă generație, având o capacitate maximă de stocare de 462 kWh și sistem de camere video în locul oglinzilor retrovizoare. E-Way are o autonomie de până la 400 km.

În 2022, constructorul italian a lansat noul autobuz Crossway Low Entry Hybrid, disponibil în versiuni cu combustibil regenerabil XTL (X-To-Liquid) și gaz natural, pentru aplicații de clasa I și II. Vehiculul a fost expus în premieră în toamnă, la FIAA Madrid, în configurație de 12 m lungime și o capacitate totală de transport de până la 71 de pasageri, dintre care 43+2 pe scaune. Tehnologia hibridă este dezvoltată împreună cu Voith. Motorul Cursor 9 și cutia de viteze Voith DIWA NXT sunt cuplate cu un motor de recuperare electrică având vârf de putere de 35 kW, care acționează ca demaror și generator pentru a recupera energia cinetică acumulată în fazele de decelerare și frânare, cu o baterie LTO de mare energie (48 V) montată pe acoperiș. Vehiculul dispune de funcție Stop&Start și corespunde standardelor R66.02 privind rezistența la răsturnare și R29.03 privind protecția la coliziune frontală.

Primele livrări ale Crossway LE Hybrid vor fi în 2023.

Modelul Crossway este lider incontestabil al pieței europene pe segmentul său, cu o producție record de aproape 55.000 de unități.

Tehnologia pe H2, mai scumpă, dar foarte eficientă

După lansarea primului autobuz Urbino 12 cu pilă de combustie pe hidrogen, în 2019, la UITP, Solaris Bus & Coach și-a completat în 2022 portofoliul cu modelul articulat, de 18 m lungime.

Urbino 18 Hydrogen este propulsat de motorul electric central, amplasat în spatele articulației, care dezvoltă 240 kW. Energia este produsă la bord, de către sistemul cu pilă de combustie pe H2, iar cele 51,2 kg de H2 comprimat, depozitate în opt rezervoare poziționate pe plafon, conferă o autonomie de 350 km. Noua tehnologie pe H2, care are 100 kW, a fost dezvoltată special pentru acest model, trenul de rulare electric având un design modular, ce permite distribuția optimă a greutății la nivelul șasiului.

Urbino 18 Hydrogen are autonomie suficient de mare pentru operațiunile zilnice, inclusiv pe rute suburbane (în configurație clasa II), astfel că inginerii polonezi au ales să nu instaleze decât două baterii-suport, de 60 kWh, pentru ca autobuzul să aibă o greutate proprie cât mai redusă și, implicit, mai mulți pasageri la bord. Energia eliberată la frânare este stocată în aceste baterii și refolosită ulterior la accelerare. Astfel, la o masă totală maxim autorizată de 29 t, autobuzul are o capacitate de transport de 140 de locuri, dintre care 45 pe scaune.

Pe lângă sistemul de propulsie inovator, autobuzul dispune de cele mai noi tehnologii, inclusiv sistem ADAS de camere video în locul oglinzilor retrovizoare, oferit ca echipare opțională (MirrorEye sau MobileEyeShield+). Alimentarea cu H2 se face în aproximativ 20 de minute, iar autobuzul este prevăzut cu un sistem de comunicare cu stația de încărcare prin infraroșu.

Și Karsan și-a extins gama de produse în 2022 cu autobuzul urban e-ATA cu pilă de combustie pe hidrogen. Vehiculul de 12 m cu podea complet coborâtă este prevăzut cu un rezervor de hidrogen din material compozit ușor, care are o capacitate de 1.560 l. Amplasat pe acoperiș, acesta oferă o autonomie de peste 500 km în condiții reale de condus, dar și o capacitate de transport de peste 95 de pasageri, în funcție de greutatea maximă încărcată permisă și de dotările suplimentare alese – mai mult decât orice autobuz electric similar pe baterii. Rezervoarele sunt rezistente la presiune ridicată, iar supapele de eliberare a gazului și senzorii de înaltă sensibilitate, care închid automat sistemul în caz de urgență, conferă siguranță maximă în timpul operării.

e-ATA Hydrogen folosește sistem electric cu pile de combustie de 70 kW, de ultimă generație. În plus, o baterie LTO de 30 kWh ca sursă de alimentare auxiliară oferă o putere suplimentară motorului electric, la nevoie, dar și o autonomie suplimentară pentru situații de urgență. Motoarele electrice ZF ale e-ATA Hydrogen dezvoltă o putere de 250 kW și au un cuplu motor maxim de 22.000 Nm. Acestea sunt utilizate și pe ultima generație de autobuze electrice Karsan cu baterii e-ATA 10,12 și 18. E-ATA Hydrogen poate fi alimentat cu hidrogen în mai puțin de 7 minute și poate funcționa toată ziua fără a fi nevoie de reumplere.

Sistemul de aer condiționat are 100% zero emisii, cu bioxid de carbon AC ecologic. În plus, sistemele avansate de asistență a șoferului, cum ar fi sistemul de camere video în locul oglinzilor retrovizoare, avertizarea de coliziune frontală, asistența pentru menținerea benzii de circulație, monitorizarea unghiului mort etc. pot fi incluse pe lista de echipări opționale ale e-ATA Hydrogen.

 „Vehiculele cu pile de combustibil pe hidrogen sunt încă o tehnologie foarte nouă în transportul public. În prezent, în Europa, doar 2% din piața autobuzelor urbane a adoptat tehnologia hidrogenului. Dar, la fel ca vehiculele electrice cu baterie pentru un viitor durabil, vehiculele pe hidrogen vor câștiga teren în următorii ani. Estimăm că până în 2030 ele vor deține 15% din piață, iar vânzările vor depăși 2.000 de unități pe an. Cu peste 400 de vehicule electrice, suntem pe drumurile din toată Europa, dar în special în Franța, România, Portugalia și Germania. În viitorul apropiat ne vom crește prezența și mai mult atât pe piețele europene, cât și pe cele din America de Nord”, a declarat Okan Baș, CEO Karsan.

Gama de autobuze electrice Karsan mai include modelele e-Jest, de 6 m lungime, e-Atak, de 8 m, și familia e-ATA, toate pe baterii.

Ebusco lansează autobuzul urban articulat 3.0, foarte ușor

Producătorul olandez Ebusco a lansat modelul urban 3.0, de 18 m lungime, care cântărește doar 14,5 t, grație utilizării unor materiale compozite mai ușoare. În combinație cu pachete de baterii de 350+ sau 500+ kWh, Ebusco 3.0 articulat are o autonomie de până la 700 km cu o singură încărcare și o capacitate maximă de transport de 150 de pasageri.

Datorită bateriilor integrate în podea, autobuzul are un centru de greutate scăzut, ceea ce sporește manevrabilitatea și confortul pasagerilor. Ebusco optează pentru baterii LFP fără cobalt, din motive de siguranță, etică și durabilitate. Datorită structurii ușoare, toate axele pot fi echipate cu o singură anvelopă. Acest lucru face posibilă crearea unui culoar foarte lat din față spre spate, cu o lățime de 90 cm, ceea ce mărește fluxul de pasageri în întregul autobuz și îl face accesibil pentru persoanele cu dizabilități.

Pereții laterali din material compozit sunt injectați cu o spumă ce asigură izolare termică ridicată, care reduce și mai mult consumul de energie, cu efect pozitiv asupra autonomiei autobuzului. În plus, se asigură confort mai mare pentru pasageri și un plus de siguranță, datorită proprietăților de rezistență ale materialului compozit.

Pentru 2023, Ebusco își va extinde în continuare producția cu o linie dedicată de asamblare a autobuzelor articulate, pentru a satisface cererea în creștere pentru aceste modele.

BYD a prezentat în 2022 noua platformă eBus Blade, care încorporează bateria Blade Ultra-sigură și foarte durabilă, care a trecut cele mai riguroase teste de siguranță. Practic, tehnologia distinctivă CTP („cell to pack”) a bateriei Blade îmbunătățește semnificativ rigiditatea în comparație cu acumulatorii tradiționali, oferindu-i o rezistență superioară. Designul Blade, care economisește 50% din spațiul unei baterii obișnuite, permite o capacitate crescută de stocare, pentru o autonomie sporită.

În oferta producătorului chinez pentru piața europeană se numără autobuzul urban electric, de 12 m lungime, dar și două camioane electrice – ETM6, de 7,5 t, pentru distribuție urbană, și ETH8, de 19 t, pentru logistică și colectarea deșeurilor.

Constructorul portughez Caetano propune două autobuze cu zero emisii. Unul este 100% electric cu baterii și este produs împreună cu Unvi. Vehiculul este propulsat de motor electric Siemens, de 180 kW, și are o capacitate de 64 de locuri, iar autonomia promisă este de 310 km. Cel de-al doilea, realizat integral in-house, are același motor electric, însă energia este produsă la bord, grație sistemului cu pilă de combustie pe hidrogen, pentru o autonomie de 450 km.

Și VDL Bus & Coach a lansat o nouă platformă pentru autobuze electrice urbane, cu bateriile amplasate în podea, pentru o distribuție ideală a greutății proprii și un centru de greutate cât mai coborât. Noua generație de VDL Citeas este disponibilă în 4 variante de lungime, între 12 și 18 m, grație construcției modulare. Pentru versiunile cu podea coborâtă propulsia este asigurată de axa electrică ZF AVE, cu două motoare tip AxTrax amplasate deasupra roților, în timp ce modelele LE, cu intrare joasă, beneficiază de motor electric central ZF CeTrax. În funcție de configurație și de autonomia dorită, pachetele de baterii pot avea capacitate de stocare cuprinsă între 490 și 674 kWh.

Noile autobuze Citea au fost deja vândute în Olanda (Eindhoven și Amsterdam), Finlanda (Kotka și Lahti), Belgia (toată Flandra), Germania (Oberhausen și Braunschweig) și Franța (Bordeaux).

VDL a anunțat deschiderea, la începutul acestui an, a unei noi fabrici în Roeselare, Belgia, neutră din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon.

Noutăți în gamele de autocare

Van Hool a anunțat la finele lui 2022 lansarea unei noi game de modele. Seria T, din care au fost prezentate în avanpremieră autocarele T 15 Acron (12,5 m lungime și două axe), T 17 Acron și T 17 Astron (ultimele de 14,2 m și trei axe), a fost dezvoltată cu focus pe aerodinamică, design, confort și siguranță. Noile autocare Van Hool sunt propulsate de motoarele Paccar-DAF MX11 și MX13, care acoperă o plajă de puteri cuprinsă între 367 și 530 CP și vin în tandem cu transmisia automatizată ZF TraXon ori cu versiunile automate ZF EcoLife și Allison.

Siguranța rămâne prioritară, astfel că autocarele seriei T sunt echipate cu sisteme de asistență care detectează prezența pietonilor sau a altor obstacole lângă vehicul și avertizează șoferul dacă intenționează să vireze ori în cazul unei coliziuni iminente. La fel de utilă în trafic urban este și funcția de identificare a semnelor de circulație, care le afișează în bord, inclusiv pe cele legate de restricțiile de viteză. Highway Monitoring Warning avertizează șoferul dacă distanța până la vehiculul din față este prea mică, iar sistemul DDI monitorizează în permanență starea acestuia și îl avertizează prin alarme sonore și vizuale dacă începe să fie somnoros.

Odată cu lansarea Van Hool T a fost introdusă și o nouă generație de scaune, mai ușoare cu 5-6 kg/bucată și la fel de confortabile.

Volvo Buses a lansat o platformă nouă pentru autocare, proiectată din start atât pentru versiunile integrale (gama premium 9900), cât și pentru cele construite pe șasiu (B13R), în configurații cu două sau trei axe. În plus, pentru a completa familia Volvo, este disponibilă și o configurație low-entry, ideală pentru construirea modelelor etajate.

Motorul Volvo Euro 6, de 13 l, care propulsează noile autocare, are puteri nominale ce variază de la 380 la 500 CP și, în tandem cu transmisia robotizată I-Shift, asigură un consum de carburant redus cu până la 9%. Toate variantele de motorizare disponibile sunt certificate pentru combustibil HVO (uleiuri vegetale hidrotratate), iar versiunile cele mai puternice, de 460 și 500 CP, pot rula și pe biodiesel.

Și Scania a finalizat anul trecut înnoirea gamei de produse, special pe segmentul autocarelor fiind disponibilă acum o platformă nouă, atât pentru modele integrale, cât și pentru cele carosate.

Scania Touring este propulsat de motorul de 13 l, compatibil cu motorină, biodiesel sau HVO, ce dezvoltă 450 CP și are un cuplu motor maxim de 2.350 Nm. Vehiculul este oferit cu transmisia Scania Opticruise, cu retarder integrat, și dispune de o paletă largă de sisteme de asistență și siguranță activă, dintre care amintim sistemul de control al tracțiunii, asistența la încălcarea benzilor de circulație sau sistemul avansat de frânare de urgență.

Noua generație de șasiuri acoperă însă toată gama de aplicații: transport urban, interurban și turistic, cu o eficiență crescută a consumului de combustibil. Noua punte oferă mai multe posibilitățile de optimizare a distribuției greutății la bord, dar și din perspectiva fluxului de pasageri pentru autobuzele cu podea joasă sau doar cu intrare joasă.

Constructorul suedez oferă și o gamă diversă de vehicule electrice. Electrificarea portofoliului de produse a început încă din 2017, cu modelele Scania Citywide variante LF și LE și apoi Interlink, destinate transportului urban și suburban. Pentru perioada 2023-2027 este planificată extinderea la gamele de modele suburbane și interurbane, iar după 2028 vor fi disponibile și primele autocare cu zero emisii. Scania deține și propria linie de asamblare de baterii, cu celule furnizate de Northvolt.

Articole similare