Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

25 de ani de antreprenoriat, investiții în tehnologizare și digitalizare

FAN Courier, liderul pieței locale de curierat și unul dintre cele mai populare branduri românești, aniversează 25 de ani de antreprenoriat. Compania a anunțat că încheie 2022 cu o cifră de afaceri de aproape 225 de milioane de euro, în creștere cu 10% față de 2021, pe fondul unui an plin de provocări și incertitudini. FAN Courier a continuat investițiile masive în tehnologizare, digitalizare și servicii de livrare alternativă, precum și în extinderea și automatizarea hub-urilor, consolidându-și constant poziția de lider al pieței de curierat. De altfel, 2022 este anul cu un nivel record al investițiilor planificate și realizate: 31,5 milioane de euro. Pentru 2023, FAN Courier țintește un avans cu 12% al business-ului, după ce în ultimii trei ani a depășit pragul de un miliard de lei cifră de afaceri.

FAN Courier, liderul pieței locale de curierat și unul dintre cele mai populare branduri românești, fondat în 1998 de Adrian Mihai, Neculai Mihai și Felix Pătrășcanu, a împlinit 25 de ani de activitate. De-a lungul istoriei sale impresionante, FAN Courier a investit pentru dezvoltare aproape un sfert de miliard de euro și a devenit unul dintre cei mai mari angajatori din economie, numărul angajaților și colaboratorilor fiind în prezent de 8.000.

„You are always on time!”, motto-ul FAN Courier de la începuturile activității, a devenit „Oriunde, cu plăcere”, o promisiune și un angajament asumat și respectat constant în relația cu clienții.

De la un client pe săptămână la început, compania deservește astăzi zilnic mai mult de 55.000 de clienți, iar de la o medie de 7-8 expediții pe săptămână, livrează anual în jur de 70 de milioane de expediții, adică o medie de aproape 300.000/zi. Curierii FAN transportă azi în toată țara colete care însumate depășesc 1.000 t. Pentru aceasta, zilnic, cele peste 4.500 de vehicule din flotă parcurg în medie 130.000 km.

De la 5.000 de dolari, capital inițial, FAN Courier a realizat, în cei 25 de ani de activitate, investiții totale de 224,5 milioane de euro. Prima investiție, de 9.000 de euro, a fost realizată în 2001, însă cel mai mare proiect al companiei îl reprezintă construcția hub-ului din Ștefăneștii de Jos, de 100.000 m2, care a costat 25 de milioane de euro și care este prevăzut cu o bandă de sortare având capacitatea de 39.000 de colete/oră.

În ultimii cinci ani, FAN Courier a inclus în strategia sa direcții noi de dezvoltare. Astfel, în 2019, a devenit acționar majoritar la SLS Cargo, o companie fondată de un antreprenor român, care vine în completarea portofoliului de servicii. În 2021 a lansat FAN Delivery, o platformă de personal shopping destinată clienților care au nevoie de livrarea produselor în maximum două ore.

Investiții de 31,5 milioane de euro în 2022

Nivelul investițiilor făcute de FAN Courier în 2022 a depășit 31,5 milioane de euro, cele mai importante proiecte fiind dezvoltarea rețelei de lockere, digitalizarea, extinderea și tehnologizarea mai multor hub-uri din țară și extinderea flotei auto.

„Cea mai importantă investiție (14,5 milioane de euro) a fost făcută la hub-ul de la Cluj, primul din țară dotat cu tehnologie modernă după București, unde funcționează o bandă de sortat de 6.000 de colete pe oră. Pe termen mediu și lung, planurile sunt de transformare a hub-ul din Cluj‑Napoca într-unul internațional. A doua investiție importantă este la Brașov, unde este în curs de implementare un sistem aproape identic cu cel de la Cluj, dar și la Arad, unde se va pune în funcțiune un sistem de sortare performant”, a precizat Adrian Mihai, CEO și cofondator FAN Courier, cu prilejul conferinței de presă în care a făcut bilanțul pentru anul trecut.

La nivel național, a fost implementată plata cu cardul la curier, dar și alte soluții de digitalizare, care oferă clienților alternative simple și rapide de folosire a serviciilor FAN.

O altă investiție foarte importantă a fost făcută în rețeaua de locker-e FANbox. În prezent sunt funcționale 300 de lockere atât în București, cât și în orașele din țară, ceea ce reprezintă aproximativ 30% din rețeaua totală planificată la nivel național, cu o investiție inițială de 10 milioane de euro. Obiectivul pentru 2023 este atingerea numărului de 1.000 locker-e în total. De altfel, în urma unui studiu făcut de FAN Courier a reieșit că 80% dintre oameni își doresc ca livrarea să fie făcută la lockere. Politica firmei de curierat este ca prețul de la lockere să fie mai mic decât livrarea la domiciliu. În prezent media livrărilor pe curier ajunge la 100 de colete pe zi, în timp ce un curier care lucrează la lockere poate ajunge să livreze chiar și până la 400-500 de colete zilnic.

În noiembrie 2022 a fost lansat cu succes noul produs „FAN Priority”, care se adresează retailerilor cu magazine online sau fizice, care doresc să livreze produsele în maximum 1-1,5 ore. Comenzile se înregistrează pe platformă, procesul este foarte simplu, iar feedback-ul primit din partea utilizatorilor este foarte bun, astfel că pe viitor va fi implementat și în alte orașe.

Anul trecut, compania de curierat a continuat dezvoltarea activității sale în Republica Moldova și vizează intrarea și pe alte piețe, începând din 2023. La un an de la intrarea în Republica Moldova și după o investiție inițială de 3 milioane de euro, compania a devenit un jucător important pe piața din țara vecină, în ciuda contextului politic dificil, determinat de războiul din Ucraina. „Republica Moldova, cu 3 milioane de locuitori, este o piață dornică de dezvoltare, unde cetățenii s-au învățat cu livrările și comenzile online. Pentru 2023, ne propunem ca FAN Moldova să-și dubleze numărul de filiale și să devină lider de piață, astfel că vom face investiții importante în flotă și în numărul de angajați. Suntem, totodată, din ce în ce mai interesați și de alte piețe internaționale și vom identifica oportunitățile de extindere, astfel încât să oferim clienților din Europa Centrală și de Vest acces la piața din România și invers”, a precizat Adrian Mihai.

Preocupare și investiții pentru sustenabilitate

Sustenabilitatea este o direcție strategică de dezvoltare pentru companii din tot mai multe sectoare de activitate, astfel că este necesară integrarea ei în business-ul curent. Tocmai de aceea, începând din acest an, FAN Courier a înființat Departamentul Sustenabilitate și Impact, în vederea obținerii unui echilibru între nevoile și interesele tuturor părților implicate – mediu înconjurător, angajați, acționari, furnizori, clienți etc. De altfel, un obiectiv foarte important asumat de FAN Courier este neutralizarea amprentei de carbon până în 2040, fiind prima companie românească semnatară a „The Climate Pledge”.

Conceptul de sustenabilitate se reflectă în responsabilitatea fiecărui angajat, dar și în modalitatea de gestionare a deșeurilor, pentru care compania derulează campanii de conștientizare și educare în rândul angajaților, astfel încât să obțină un procent din ce în ce mai mare de materiale reciclate. „Scopul este cum să dăm generației următoare un mediu, dacă nu mai bun, măcar așa cum l-am găsit noi, ceea ce este foarte important.”

În ceea ce privește ambalajele, FAN Courier caută constant alternative din ce în ce mai sustenabile. A introdus deja în ofertă plicuri din carton reciclat și a testat, totodată, alternative de ambalaje din plastic reciclat. Planul pentru prima jumătate a lui 2023 este introducerea treptată în sistem a cât mai multor plicuri din plastic reciclat, reducând astfel impactul asupra mediului. Compania a făcut teste și pe zona de ambalaje biodegradabile, dar acestea nu s-au dovedit suficient de rezistente pentru livrare, plus că sunt foarte scumpe și, prin urmare, greu de susținut. FAN Courier se angajează în continuare să depună eforturi pentru a identifica și introduce ambalajele cu cel mai mic impact asupra mediului.

În ceea ce privește producția de energie regenerabilă, în perioada 2021-2022, compania a investit 1,8 milioane de euro într-o instalație de panouri fotovoltaice, având o putere de 2,35 MWh, la sediul central din Ștefăneștii de Jos. Conform estimărilor, aceasta va acoperi aproximativ 40% din consumul propriu, iar surplusul de energie va fi distribuit în rețeaua publică. Pentru anii ce urmează FAN Courier are în plan montarea de panouri fotovoltaice și pentru locațiile din Brașov și Cluj, iar pentru o parte din investiție se dorește atragerea de finanțare europeană.

De asemenea, vehiculele electrice din flota FAN Courier vor fi încărcate cu energie verde produsă in-house. În prezent, mobilitatea electrică este reprezentată de un proiect pilot de livrări nepoluante, FAN Courier fiind unul dintre pionierii în curierat care a investit în această zonă.

Black Friday, mai impredictibil ca de obicei

În cadrul campaniei de Black Friday din 2022, cei mai mulți selleri au avut creșteri importante, fapt care s-a reflectat și în activitatea FAN Courier. Particularitatea acestei ediții a fost aceea că s-a înregistrat o scădere a comenzilor de bunuri cu ciclu de viață mai mare (electrocasnice), în favoarea bunurilor de larg consum (ex: haine, cosmetice etc.).

„O provocare a Black Friday – spre deosebire de anii trecuți, în care primeam provizioane mult mai exacte de la parteneri – a fost aceea că nu am mai avut aceste informații de la toți, pentru a ne putea planifica necesarul de curieri și de vehicule. De obicei, cererea este cu 40-50% mai mare față de o zi obișnuită, astfel că numărul de colete livrate crește de la 270.000-300.000 la aproape 400.000. Volumul de muncă este foarte mare, iar ca să facem față cererilor trebuie să externalizăm o parte din livrări”, a explicat CEO FAN Courier.

În 2022, comerțul online a avut o pondere de 60-65% în activitatea companiei, iar estimările rămân în continuare de creștere. De subliniat faptul că volumele pe e-commerce nu se vor majora strict determinate de creșterea consumului la noi, ci pentru că piața online recuperează acum din ecartul față de offline, încercând să se alinieze tendințelor europene (în Polonia, achizițiile online reprezintă aproximativ 25% din piață, în Marea Britanie se apropie de 40%, în timp ce în Europa Occidentală sunt de 20-30%).

Din totalul vânzărilor online, aproximativ 60% sunt cu plata ramburs, iar restul online, cu cardul. Odată cu creștere ponderii plăților electronice vor spori și livrările, timpul alocat per operațiune urmând să se reducă semnificativ.

„2022 a fost un an plin de incertitudini și provocări, venit după alți doi ani dominați de imprevizibilul dat de pandemie. Cea mai mare provocare a fost gestionarea corectă a creșterii prețurilor la combustibil și energie, costuri cu impact semnificativ în activitatea noastră curentă. Din cauza acestor scumpiri, am fost nevoiți să majorăm tarifele cu 6-7% și să introducem indexul de combustibil pentru fiecare expediție. Impactul creșterii costurilor a fost atât de puternic încât ne așteptăm la o scădere semnificativă a profitabilității. Am observat mai ales după izbucnirea războiului în Ucraina, dar și din cauza scumpirilor în lanț la produsele de bază, o stare de așteptare și de chibzuință în rândul consumatorilor, stare generată în mare parte de scăderea puterii de cumpărare.

Investiții în depozitare și flotă în 2023

Pentru 2023, FAN Courier estimează o creștere a pieței de curierat cu 10-15%, după ce în 2022 a atins o valoare de 850 de milioane de euro. În contextul avansului industriei, FAN Courier previzionează pentru anul acesta o creștere de 15% a business-ului propriu.

Liederul în curierat are în plan construirea unui hub nou în zona Ștefăneștii de Jos, care se va întinde pe 45.000 m² și va avea 3 zone distincte: depozit de fullfilment, clădire de birouri și depozit de curierat, dotat cu tehnologii performante de sortare, picking și depozitare paleți. Valoarea totală a proiectului se ridică la 25 de milioane de euro.

Și mașini noi sunt așteptate în perioada martie-aprilie, iar o investiție importantă o reprezintă instruirea personalului. „Cel mai drag curs mie este cel de mentalitate deschisă, pe care l-au urmat deja mai mult de 300 de angajați. Avem și o echipă de 15 persoane, care pot să predea, la rândul lor, cursuri. Pentru 2023 vom aloca 300.000 de euro în această zonă.”

Forța de muncă rămâne însă o mare provocare în continuare, deoarece se găsesc cu greu angajați, iar problema va persista și în anii următori, nu doar în România, ci și în Europa, apreciază Adrian Mihai. În ritm cu dezvoltarea activității, FAN Courier și-a crescut în permanență personalul la nivel național, ajungând, la finele lui 2022, la 7.900 de angajați (+400). Aceeași rată anuală de creștere se intenționează să fie păstrată și în 2023, iar compania nu exclude importul de muncitori asiatici, dacă nu va putea atrage suficientă forță de muncă din țară.

Articole similare

Ad