Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Bruxelles pune presiune pe producători să vândă un procent important de camioane electrice din 2030

Fără a asigura infrastructura de încărcare și nici subvenții clare pentru achiziția de camioane electrice, Comisia Europeană (CE) a înaintat o propunere fermă privind reducerea emisiilor de CO2 generate de vehiculele comerciale grele: neutralitatea emisiilor de carbon pentru autobuzele urbane noi comercializate începând cu 2030 și o reducere cu 90% a emisiilor generate de camioane și autocare până în 2040. Decizia a luat prin surprindere industria de profil, care se aștepta la măsuri mai permisive pentru transportul pe distanțe lungi, din cauza efortului investițional ridicat în tehnologie într-un timp relativ scurt, dar și a lipsei infrastructurii necesare.

Noua propunere a CE se referă la camioane (peste 5 t), autobuze urbane, interurbane și autocare (peste 7,5 t), precum și remorci, extinzând astfel semnificativ domeniului de aplicare al regulamentului. Odată cu noile modificări, emisiile de CO2 ar trebui să se reducă față de nivelurile din 2019 în medie cu 45% după 1 ianuarie 2030, 65% din 2035 și 90% din 2040.

Va fi în sarcina producătorilor să decidă ce tehnologii folosesc pentru a atinge aceste obiective – electrificare, sisteme cu pilă de combustibil pe hidrogen sau motoare cu ardere internă pe hidrogen.

O derogare de la obiectivele de reducere a CO2 se va aplica pentru vehicule grele utilizate în minerit, silvicultură și agricultură, vehicule proiectate și construite pentru a fi utilizate de către forțele armate și vehicule cu șenile, cele utilizate de către protecția civilă, serviciile de pompieri și forțele responsabile cu menținerea ordinii publice sau asistența medicală de urgență, vehicule de uz municipal, precum și pentru producătorii de volume mici.

Argumentul este următorul: standardele actuale privind emisiile de CO2, adoptate în 2019, au acoperit doar camioanele grele, care sunt fabricate de un număr redus de mari producători. Cu toate acestea, piața camioanelor mai mici, autobuzelor urbane, interurbane, autocarelor și remorcilor este destul de diferită. Prin extinderea domeniului de aplicare, vor fi acoperite astfel mult mai multe emisii. Totuși, introducerea de noi tehnologii este mai costisitoare pentru producătorii cu volume mici, deoarece aceștia pot profita mai puțin de economiile de scară determinate de volumele realizate. Prin urmare, scutirea producătorilor care înmatriculează până la 100 de vehicule pe an de la îndeplinirea cerințelor de reglementare îi va ajuta să evite impactul negativ în business, plus că impactul asupra mediului și asupra climei al unei astfel de scutiri va fi foarte limitat, astfel încât obiectivele de bază ale politicii nu sunt afectate.

În ceea ce privește remorcile, îmbunătățirea eficienței energetice provine în special din tehnologii relativ ieftine, cum ar fi optimizarea aerodinamică. Prin urmare, extinderea domeniului de aplicare la remorci va genera reduceri suplimentare ale emisiilor de CO2 și optimizarea costului total de proprietate pentru operatorii de transport. Remorcile mai eficiente vor contribui, de asemenea, la reducerea cererii de combustibili fosili, în principal motorină și alte produse petroliere, cu aproximativ 170 de milioane de barili de petrol în perioada 2031-2050 comparativ cu standardele anterioare, apreciază Comisia. Când este tractată de un vehicul electric cu baterie, o remorcă mai eficientă va permite o autonomie mai mare sau instalarea unei baterii mai mici, reducând astfel costul unui camion electric.

Articole similare

Ad