Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Flota nu e la fel de importanta pentru toate firmele, dar managementul ei trebuie sa fie

In cadrul seminarului pe care Pythia Logistics l-a organizat la Bucuresti, Paul Lauria, presedintele companiei de consultanta Mercury Associates, a vorbit in detaliu despre domeniile specifice managementului flotei: managementul performantei flotei (cu accent pe dezvoltarea si utilizarea datelor cantitative, pentru a intelege performanta si costurilor flotei, dar si modul cum pot fi ele imbunatatite), managementul operatiunilor (externalizare si managementul furnizorilor – unele firme externalizeaza multe activitati de gestionare a flotei, dar altele le internalizeaza, dar este important sa vedem care e cea mai buna solutie in fiecare caz si cum se poate ajunge la aceasta) si managementul achizitionarii si alocarii vehiculelor (cum decidem cate vehicule sa avem in flota, cum stim daca avem numarul potrivit pentru fiecare tip de client, cum se gestioneaza utilizarea flotei si inlocuirea ei, cum se face planul de modernizare a acesteia).
 

Paul Lauria a atras atentia asupra faptului ca nu toate obiectivele managementului flotei sunt la fel de importante pentru toate companiile, ci asta depinde si de domeniul lor de activitate si de multi alti factori. De exemplu, pentru o firma de logistica este foarte important sa aiba vehicule fiabile, deci se va pune accent pe intretinere preventiva si pe conducere preventiva, dar alte firme se pot concentra mai mult asupra sigurantei in exploatare, asupra reducerii amprentei de carbon sau asupra sustenabilitatii. In plus, deoarece logistica este un domeniu in care concurenta este foarte puternica, iar marjele de profit sunt foarte mici, operatorii care exploateaza un parc de camioane acorda o mare atentie costurilor cu flota. Insa companiile care furnizeaza apa, energie si alte utilitati, si care sunt monopoluri, sunt inevitabil ineficiente, au tendinta de a cheltui mult pentru parcul auto, deoarece nu sunt interesate de costurile aferente. Indiferent insa de importanta mai mare sau mai mica pe care parcul auto o are in activitatea unei firme, modul cum este gestionat acesta trebuie sa fie la fel de solid. Dar directorul general al unei firme de productie, de exemplu, poate intelege mai greu necesitatea de a adopta bunele practici in managementul flotei – pentru ca nu este principalul sau domeniu de activitate si flota nu este un centru de profit, ci de sustinere a altor activitati. La fel de dificil este sa-i atragi atentia asupra necesitatii de a optimiza costurile cu flota directorului unei companii pentru care sumele alocate vehiculelor reprezinta un procent foarte mic din totalul cheltuielilor.
Asadar, desi managementul flotei nu reprezinta o preocupare pentru toate firmele care exploateaza vehicule – cu toata ca ar trebui – aceasta este o activitate complexa, atrage atentia Paul Lauria, deoarece presupune doua aspecte distincte, dar interdependente: de gestionare a activelor (alocarea si dispecerizarea vehiculelor, rutarea, programarea si achizitia lor, managementul cardurilor de carburant, al daunelor si reparatiilor si accidentelor, planificarea inlocuirii masinilor, trainingul operatorilor si soferilor, intretinerea/reparatiile vehiculelor, achizitiile piese, managementul soferilor, supravegherea mecanicilor, managementul inlocuirii autovehiculelor, managementul reparatiilor subinchiriate, managementul carburantului engross, asistenta rutiera, vanzarea vehiculelor uzate) si de management al organizatiei (planificarea afacerii, asigurari, dezvoltare personala, training pentru angajati, structura organizationala, mentenanta administrativa, analize si rapoarte de management, controlul costurilor, contabilitatea si managementul financiar, sistemul de costuri si plati, clasificarea si compensarea angajatilor, aprovizionarea si achizitiile, bugetarea, managementul cladirilor, managementul performantei, managementul furnizorilor, alocari de costuri suplimentare, managementul sistemelor IT, managementul riscului s.a). Iar unele dintre activitatile de management al organizatiei – bugetare, finante si contabilitate, aprovizionarea si managementul furnizorilor, managementul resurselor umane, managementul IT, managementul riscului, managementul administrativ – influenteaza direct practicile de management al flotei.

Articole similare

Ad