Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Sustenabilitatea, de la marketing la obligație legală

Chiar dacă sustenabilitatea părea un termen folosit mai mult pentru campanii de marketing, deadline-urile de aplicare a noilor directive europene care vizează măsurile de reducere a emisiilor poluante și de carbon sunt din ce în ce mai strânse. Astfel, companiile trebuie să fie atente la noile condiții legale care implică nu numai noi investiții și cheltuieli ce privesc procedurile de raportare, ci și regândirea întregului sistem de aprovizionare și de distribuție, în cazul producătorilor.

Noua directivă de raportare non-financiară de sustenabilitate (CSRD), aprobată de Parlamentul European în noiembrie 2022, urmează să fie adoptată și de statele membre în acest an. Din 2024 toate companiile mari care au peste 250 de angajați sau care realizează peste 40 de milioane de euro cifră de afaceri (sau au active mai mari de 20 de milioane de euro) vor avea obligația depunerii unei declarații privind impactul operațional asupra mediului (obligația intră în vigoare în 2024, însă în ianuarie 2025 trebuie depus primul raport pentru 2024). Rapoartele vor include și declarații corespunzătoare privind impactul asupra mediului din partea furnizorilor de servicii. Astfel, un producător sau retailer care corespunde condiției de aplicare a CSRD în primul val va obliga furnizorii de logistică sau de transport/distribuție să îi trimită, la rândul lor, un raport privind nivelul emisiilor de carbon produse pentru depozitarea/manipularea, transportul/distribuția produselor sale. Astfel, 2024 devine pragul de la care aproape toate companiile din industria transporturilor și logisticii vor trebui să țină seama de CSRD. Doi ani mai târziu directiva se va aplica și pentru companiile medii, cu 50-249 de angajați și cifră de afaceri de 8 până la 40 de milioane de euro. Iar până la finalul deceniului inclusiv companiile mici cu cel puțin 10 angați și cifră de afaceri de peste 700.000 de euro vor fi nevoite să-și întocmească și să depună declarațiile de sustenabilitate.

Aceste declarații vor trebui auditate, astfel că, pe de-o parte, firmele care se supun noii directive europene vor avea cheltuieli suplimentare, dar, pe de altă parte, apar noi oportunități de business pentru firmele de consultanță fiscală sau contabilitate.

Iar obligațiile legale nu pot fi trecute cu vederea. Statele membre vor aplica sancțiuni pentru agenții economici care nu fac aceste raportări. Nivelul sancțiunilor este stabilit de fiecare stat membru în parte, fiind destul de ridicat în unele țări, ca, de exemplu, Germania, unde companiile sunt amendate cu până la 10 milioane de euro, 5% din cifra de afaceri anuală sau de două ori suma profiturilor obținute (a pierderilor evitate) din cauza nerespectării legislației.

O altă consecință a raportării insuficiente sau a lipsei acesteia este pierderea investițiilor sau a finanțărilor din cauza faptului că legislația care protejează investitorii include și garanții de promovare a sustenabilității. Investitorii sunt obligați legal să facă publice efectele investițiilor asupra oamenilor și mediului. Astfel, în numai doi ani rapoartele de sustenabilitate vor deveni o obișnuință pentru companii, care vor dezvolta noi standarde pentru tot ce înseamnă contract de achiziții de servicii sau produse.

În același timp, Comisia Europeană a anunțat în februarie că producătorii europeni de autocamioane vor trebui să scadă cu 90% nivelul emisiilor produse de vehiculele vândute din 2030, raportat la nivelul emisiilor produselor lor în 2019. Acest lucru pune o presiune foarte mare pe producători să livreze camioane electrice. Însă, la prețuri de trei ori și jumătate mai mari decât ale camioanelor diesel, versiunile electrice nu sunt tocmai în preferințele operatorilor de transport, mai ales că nici infrastructura de încărcare nu e nici pe departe disponibilă, nici măcar în țări care oferă cu jumătate de măsură subvenții pentru achiziția de autovehicule electrice.

Urmează vremuri provocatoare, iar cei care se vor pregăti cât mai bine vor lua partea leului. Tocmai pentru a pregăti trecerea la un nou capitol economic, revista Tranzit organizează pe 23 martie un forum de sustenabilitate care va prezenta soluții, modele de business ale pionierilor în distribuția cu autovehicule electrice și informații despre subvențiile care pot fi accesate chiar din acest an și legislație.

Vă așteptăm pe toți!

Pagina evenimentului: https://galalogistica2023.traficmedia.ro

Articole similare

Ad