Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

UNTRR a sesizat Presedintele Romaniei, Guvernul Romaniei, MFP, ASF, Consiliul Concurentei si a informat Ministerul Transporturilor cu privire la colapsul iminent al pietei asigurarilor RCA si solicita instituirea controlului preturilor

Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) a sesizat Presedintele Romaniei, Guvernul Romaniei, Ministerul Finantelor Publice, Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF), Consiliul Concurentei si a informat Ministerul Transporturilor cu privire la evolutiile recente ale costurilor la asigurarile RCA care afecteaza grav mediul concurential din Romania si solicita limitarea valorilor asigurarilor RCA/carte verde, in baza Legii nr. 21/1996, republicata.
 

In ultimul an, primele RCA au crescut cu peste 300% in industria transporturilor rutiere. Aceasta crestere si perspectiva de continuare a cresterii in acelasi ritm nu este justificata de nivelul de daunalitate RCA de 27% peste primele incasate
Daca in anul 2012, costul mediu cu o asigurare RCA era pentru un autovehicul de transport marfuri pe 12 luni, care efectua transporturi rutiere internationale, de 1.200 lei, in 2014 a ajuns la 4.000 de lei, in 2015 la 15.000 de lei, anul viitor ne asteptam sa atinga nivelul minim de 60.000 de lei, iar in maximum 5 ani sa depaseasca valoarea celor mai scumpe autovehicule noi – peste 96.000 euro!!!
Potrivit Legii Concurentei nr. 21/1996, republicata, preturile produselor si tarifele serviciilor si lucrarilor se determina in mod liber prin concurenta, pe baza cererii si ofertei. Totodata, sunt interzise orice intelegeri exprese sau tacite intre agentii economici ori asociatiile de agenti economici care au ca obiect sau au ca efect restrangerea, impiedicarea ori denaturarea concurentei pe piata romaneasca sau pe o parte a acesteia.
Asigurarea RCA-carte verde este o asigurare obligatorie pentru toate autovehiculele care circula pe drumurile publice, din Romania sau din orice alta tara semnatara a Sistemului Carte verde. O asigurare obligatorie prin lege nu trebuie sa te oblige la faliment sau la imposibilitatea de a plati valori RCA egale cu valoarea autovehiculului asigurat.
In industria transporturilor rutiere din Romania sunt implicate peste 33.000 firme de transport marfuri si persoane, care opereaza aproape 200.000 de autovehicule licentiate de transport marfa de peste 3,5t si de transport persoane de peste 1+8 locuri, angajand peste 400.000 de oameni!
UNTRR considera sectorul RCA din Romania unul in care concurenta este substantial restransa prin faptul ca doar 9 companii de asigurari sunt autorizate de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) sa activeze pe piata RCA, iar acestea au marit preturile cu 300% anual, desi daunalitatea anuala este de 27%.
”Consideram ca aceste evolutii recente ale costurilor la asigurarile RCA afecteaza grav mediul concurential din Romania si ne exprimam ingrijorarea privind directia catre care se indreapta costurile asigurarilor RCA. Avand in vedere ca piata libera RCA este in pragul colapsului in Romania, solicitam ca potrivit art. 4, pct. 2 din Legea nr. 21/1996, republicata, Guvernul cu avizul Consiliului Concurentei si prin ASF sa instituie controlul preturilor, intrucat preturile nu se mai stabilesc in mod liber, pe baza cererii si ofertei”, a declarat Radu Dinescu, Secretar General UNTRR.
La 1 ianuarie 2016 aplicarea directivei Solvency II si situatia din piata romaneasca RCA dupa falimentul ASTRA, crestere de la 1% la 5% a contributiei catre Fondul de Garantare, vor conduce la o noua majorare a preturilor RCA, care nu mai poate fi acceptata!
Guvernul nu trebuie sa astepte producerea unei catastrofe, ci trebuie sa intervina pentru limitarea valorilor asigurarilor RCA/carte verde la maximum 5.000 de lei pe 12 luni pentru autovehiculele comerciale de marfuri si persoane care fac transporturi rutiere internationale, la maximum 2.000 lei pe 12 luni pentru autovehiculele de transport public local si la maximum 300 lei pe 12 luni pentru autoturisme. Consiliul Concurentei nu poate avea opinii decat legate de o piata libera, ar fi bine sa se preocupe sa fie si functionala. Cand piata libera nu mai functioneaza, solicitam masuri proactive si nu reactive! Solicitam corectii inainte sa fie prea tarziu!

Articole similare

Ad