Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Tarifele pentru transportul rutier de mărfuri încep să încetinească

În ultimele trei luni ale anului 2022, sectorul european al transportului rutier de mărfuri a început să scaă tarifele, după doi ani de creștere constantă, determinată de consecințele pandemiei. Dar acum încep să predomine cele ale războiului din Ucraina. Acest lucru reiese din raportul trimestrial întocmit de IRU, TransportIntelligence și Upply, potrivit căruia, în al patrulea trimestru al anului, tarifele medii europene la vedere au scăzut în medie cu 2,4% față de trimestrul precedent, în timp ce tarifele contractuale s-au menținut în continuare (+0,4%).

Potrivit analiștilor, scăderea tarifelor spot europene este rezultatul unui vârf scăzut al cererii din cauza inflației, care a dus încrederea consumatorilor la niveluri record. Inflația din zona euro a atins un vârf de 10,6% în octombrie, iar încrederea consumatorilor din zona euro a atins un minim record de 95,1 puncte în septembrie, cu o îmbunătățire neglijabilă până în trimestrul IV 2022. Comportamentul consumatorilor a fost influențat în principal de creșterea prețurilor la energie și alimente, consumul scăzând în perioada Crăciunului. În plus, nivelul producției în Franța și Germania a rămas sub valorile anterioare pandemiei.

În același timp, transportul rutier se află sub presiune nu numai din cauza creșterii costurilor (în primul rând a costurilor cu combustibilul), ci și pentru că trebuie să îndeplinească noi standarde tehnologice, de mediu și de siguranță din partea consumatorilor și a guvernelor. În al patrulea trimestru al anului 2022, prețul mediu al motorinei a crescut cu 21,5% față de ianuarie 2022 și a cântărit serios în costurile transportatorilor, în ciuda măsurilor de sprijin luate de unele guverne europene (care, totuși, se vor încheia în 2023). Pentru 2023, analiștii se așteaptă la o încetinire a cererii de transport rutier de mărfuri, care ar trebui să rămână totuși pozitivă (+1,1%), deși cu o rată mai mică decât cea de 3,4% din 2022. Împotriva perspectivelor de încetinire se opun o inflație în scădere și lipsa unei „crize energetice extreme” până în prezent. Cu toate acestea, se preconizează că costurile vor rămâne ridicate, cel puțin în prima jumătate a anului, deși este dificil de prevăzut cele pentru combustibili. În ansamblu, pare probabilă o tendință de scădere în continuare a tarifelor, mai degrabă decât o creștere.

Articole similare

Ad