Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

RO eTransport se aplică de la 1 ianuarie 2023, dar cu multe lacune

Sistemul de monitorizare a bunurilor cu risc fiscal ridicat a intrat în vigoare la 1 iulie 2022 și are ca scop reducerea evaziunii fiscale, creșterea colectării de taxe și impozite la bugetul de stat și combaterea comerțului ilicit de bunuri. Promovat ca ordonanță de urgență, actul normativ este foarte sumar și are numeroase lacune ce țin de practica de zi cu zi a companiilor de transport și logistică, care, deși nu sunt proprietare ale bunurilor respective, au obligația de a prezenta codul UIT – care confirmă declararea în RO eTransport – la controlul în trafic. Subiectul este controversat din cauza amenzilor, care pot ajunge până la 100.000 de lei pentru persoanele juridice, inclusiv cu confiscarea valorii bunurilor. Minusurile au fost recunoscute inclusiv de către autorități și, tocmai din acest motiv, aplicarea sancțiunilor a fost amânată deja în două rânduri, ultima dată pentru 1 ianuarie a.c.

Despre obligativitatea declarării bunurilor cu risc fiscal ridicat și despre problemele cu care se confruntă agenții economici am discutat în cadrul Galei Tranzit Logistica cu Ludmila Petrescu, Senior Manager PwC, și Daniel Radu, Director Distribuție Națională KLG Europe.

Până acum au avut loc controale în trafic care s-au soldat doar cu avertismente, mesajul fiind mai mult de informare asupra acestei obligații, anunțându-se că vor fi date și amenzi ulterior.

Autoritățile care pot controla în trafic sunt ANAF (Direcția Antifraudă), Autoritatea Vamală și – urmare a modificărilor aduse actului normativ în toamna anului trecut – Poliția Română.

De reținut faptul că organizatorul transportului trebuie să se preocupe de două aspecte principale: ca vehiculul cu care se transportă bunurile să fie cel desemnat în codul UIT și ca acest cod să nu expire. Nerespectarea oricăreia dintre cele două obligații poate atrage amenzi de la 20.000 la 100.000 de lei. Atenție! Codul UIT poate fi actualizat ori de câte ori este nevoie cu informații despre vehiculul cu care se transportă marfa.

Separat, transportatorul are doar sarcina de a înmâna documentele la control, în caz contrar amenda fiind de până la 5.000 de lei. Operatorii de transport prezenți la Gala Tranzit Logistica s-au arătat revoltați de faptul că pot fi amendați din cauza unor erori ale beneficiarului sau proprietarului mărfii, iar recuperarea sumei – care nu este deloc de neglijat – este foarte dificilă. În practică, pot apărea tot felul de schimbări de ultim moment care sunt greu de modificat, iar dacă se întârzie prea mult se riscă pierderea transportului. Situația retururilor este, de exemplu, foarte complexă și des întâlnită, iar legea prevede în acest caz doar că trebuie generat un nou cod UIT, fără a se ține cont de situații particulare, cum ar fi refuzul la descărcare și redirecționarea mărfii la ora 18.

Nici problema vânzărilor către clienți finali persoane fizice nu este clară. Acestea din urmă pot refuza să dea numărul de înmatriculare al vehiculului cu care vor transporta marfa sau să dea un număr greșit. Vorbim de date cu caracter personal, pentru care trebuie semnat și un acord de protecție a datelor. Problema apare acolo unde persoanele fizice nu au acces la SPV și solicită livrarea bunurilor cu risc fiscal ridicat magazinului de retail.

Nu în ultimul rând, în cazul întârzierilor la livrare, dacă codul UIT expiră, atunci automat trebuie generat altul, fără a exista posibilitatea de prelungire. Astfel de situații pot apărea des, în condițiile în care codul este valabil 5 zile calendaristice și poate include și weekend-uri. Se recomandă, așadar, urmărirea transportului până la destinație, pentru a verifica dacă descărcarea s-a făcut în timp util.

Articole similare

Ad