Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Interes tot mai mare pentru transport intern și pentru grupaje

După separarea DSV în trei companii cu obiecte de activitate distincte, una dintre entitățile juridice rezultate, în toamna lui 2022, a fost DSV Road, care își propune să dezvolte accelerat transportul intern și internațional de la noi și să-și crească cifra de afaceri generată de aceste două servicii, până la circa 100 de milioane de euro, în special datorită grupajelor și transportului intermodal, într-un context economic plin de provocări și incertitudini, dar și de oportunități. În paralel cu organizarea rețelei astfel încât să fie flexibilă, eficientă și cu timp fix de livrare, compania se preocupă și de sustenabilitate și digitalizare, dar și de strângerea relațiilor cu partenerii săi, clienți și subcontractori.

Așa cum știți deja, ca urmare a rezultatelor financiare foarte bune înregistrate de cele trei divizii ale DSV din România, dar și pentru a spori flexibilitatea fiecăreia dintre ele, s-a luat decizia separării acestora, iar în prezent există trei entități juridice: DSV Air&Sea, DSV Solutions și DSV Road.

Clientul vizat de DSV Road, Divizia de Transport Intern, este cel a cărui marfă se poate transfera din/către platforma de cross dock de la km 23 al autostrăzii București-Pitești, dar și clientul care are nevoie de transport de marfă din/către orice localitate din România, fără sa treacă prin cross-dock.

Divizia de Transport Intern a dezvoltat o rețea națională de grupaje, având conexiuni zilnice, timpi de tranzit bine stabiliți și livrare door to door sau terminal to door și door to terminal. Dezvoltarea rețelei naționale continuă prin adăugarea unor spații în Timișoara sau Arad și apoi în Bacău sau în alt oraș din Moldova.

Principalul obiectiv pentru 2023 este atingerea unei cifre de afaceri de 100 de milioane de euro, generate de transportul rutier intern și internațional. Unul din pilonii principali ai dezvoltării este rețeaua de grupaj (care permite preluarea oricărei partide de marfă între 10 și 3.000 kg), segment care în 2022 a reprezentat circa 50% din veniturile companiei, și pentru care cererea a crescut – cu aproximativ 40% față de 2021 – și va continua să crească, deoarece clienții renunță să mai aibă stocuri foarte mari.

Soluția de transport în regim de grupaj a DSV Road oferă accesul la o rețea extinsă paneuropeană și la o echipă de experți cu ani de experiență și combină o gamă de operațiuni flexibile pentru a contribui la creșterea afacerilor clienților. În Europa DSV operează prin mai mult de 200 de terminale/hub-uri și 300 de birouri.

Indiferent de volumele și nevoile clienților, aceștia beneficiază de un serviciu rapid, eficient și fiabil și au acces ușor la o rețea de transport alimentată digital, deoarece soluțiile DSV digitale oferă urmărire și acces instantaneu la statutul încărcăturii, permițându-le îmbunătățirea și optimizarea operațiunilor.

Subcontractorii sunt greu de fidelizat, mai ales pe timpul verii

DSV Road are circa 50 de semiremorci proprii și în rest lucrează cu tracționiști sau cu subcontractori care au întregul ansamblu. Parcul propriu de suprastructuri este flexibil, în sensul că pot fi returnate vehicule către grupul mamă dacă nu se găsesc suficienți tracționiști. Și în ultimul timp chiar nu se găsesc suficienți, deoarece preferă să lucreze în UE, astfel că firma nu se gândește deocamdată să crească flota proprie.

Cătălin Papuc, director Domestic Road Transport în cadrul DSV Road, crede că transportul este una dintre cele mai stabile ramuri economice din România și că va continua să crească inclusiv acum, în perioadă de criză – deși poate nu la fel de mult ca în 2022 – pentru că aceste perioade aduc și oportunități și pentru că „România este un punct cheie pe harta transportului internațional și devine tot mai importantă”.

Printre provocările cu care se confruntă firmele din domeniu, directorul DSV Road, Divizia de Transport Intern, menționează scăderea consumului populației, inflația mare și mai ales lipsa de șoferi de camion. „Aici trebuie să lucrăm cel mai mult, deși nu știu ce am putea să facem în plus. Lipsa de șoferi va fi o provocare și în 2023, mai ales la vară, când conducătorii auto vor vrea concedii, firmele nu vor avea rezerve, și astfel capacitatea de transport va scădea, ca în fiecare an, deci tarifele vor crește.”

DSV are peste 2.000 de parteneri – subcontractori – în portofoliu, deși nu lucrează cu toți în aceeași măsură, și caută să-i sprijine și să-i fidelizeze tocmai în perspectiva unor momente când capacitatea scade. „Dar e provocator. Unii transportatori mici riscă să dispară de pe piață. Pentru a preveni astfel de situații, le oferim carduri de motorină și mai ales căutăm să le asigurăm volume constante de-a lungul întregului an. Reușim în general să facem asta pentru subcontractorii fidelizați, deoarece avem clienți din diverse domenii, care au perioade de vârf diferite. În schimb, există și subcontractori care ne promit camioane, dar vara, când volumele cresc – și vor crește și anul acesta, deși nu în aceeași măsură ca în 2022 – pierdem o parte dintre ei, deoarece aleg piața spot pentru tarife mai mari. Cum noi avem contracte cu prețuri deja stabilite, nu putem crește tarifele pentru a-i ține și pe aceștia lângă noi pe timpul verii. În 2022 am încercat să agreăm cu clienții două grile diferite, una pentru vară și una pentru restul anului, dar nu toți acceptă asta.”

În portofoliul DSV Road sunt clienți cu capacitate bună de plată, ține să sublinieze Cătălin Papuc.

În ceea ce privește termenul de plată a serviciilor de transport, se încearcă să fie cât mai scurt, tocmai în ideea de a sprijini firmele cu situație financiară mai puțin solidă, dar în același timp se ține cont și de indicatorii economici (să existe o coordonare între timpul de încasare de la clienți și intervalul de plată către subcontractori).

Noul hub din Senec a contribuit mult la creșterea volumelor de grupaj

Decizia grupului DSV de a dezvolta rețeaua de grupaj a dus la deschiderea unui hub important în Senec (Slovacia), unde s-a mutat o parte din traficul companiei spre Europa Centrală și de Est, astfel încât acesta să fie optimizat. DSV Road a înregistrat o creștere importantă a volumelor, datorită flexibilității rețelei de grupaj paneuropene, permițând preluarea partidelor de marfă de până la patru europaleți/client, dar mai ales datorită timpului de tranzit optimizat, un indicator extrem de important în domeniu. „Și asta ne va ajuta să câștigăm tot mai mulți clienți noi.”

De la Senec se aduc, în medie, spre centrul de cross dock din București, mai mult de 70 de camioane pe zi cu marfă pentru România și Bulgaria, atât complete, cât și cu grupaje.

DSV Road, de câțiva ani, reușește să facă și distribuția în Bulgaria pentru o parte din clienții săi cu termene de livrare de 24 de ore, „fiind una dintre puținele firme care oferă un astfel de serviciu”, așa cum subliniază Cătălin Papuc.

Balanța export-import a României se reflectă și în transportul internațional, patru din 10 camioane fiind încărcate înapoi din România către UE.

În concluzie, DSV Road își propune să crească volumele de grupaje, și importurile, și exporturile, și transportul național, și să ofere un timp de tranzit fix, un serviciu flexibil de calitate, în paralel cu reducerea amprentei de carbon și cu realizarea de grupaje digitale, cu ajutorul unui sistem existent deja în care clientul care are marfă poate să lanseze comanda direct și apoi să vadă timpul estimat de livrare, pentru orice destinație din Europa. „Oferim o gamă completă de servicii, astfel încât să atragem cât mai multă marfă de grupaj în rețeaua DSV.”

Sustenabilitate prin vehicule electrice, reducerea kilometrilor pe gol și intermodal

Compania mamă, DSV A/S, a inițiat un program prin care alocă filialelor sale din Europa un miliard de coroane daneze (o coroană daneză este echivalentul a aproximativ 0,66 de lei) dacă vin cu proiecte verzi, de sustenabilitate, bine făcute. „La un astfel de proiect lucrăm și noi acum și sunt optimist că vom obține fonduri nerambursabile pentru a reduce amprenta de carbon prin sprijinirea câtorva subcontractori să cumpere camioane electrice sau, pe viitor, camioane pe hidrogen – cele pe gaz nu ne interesează. Este o inițiativă foarte bună și sigur în următorii cinci ani vor apărea multe inovații.”

Proiectul nu vizează doar achiziția camionului electric potrivit pentru necesitățile de transport, ci și dezvoltarea infrastructurii de încărcare, configurarea traseelor ș.a. Mai concret, ar fi vorba de curse în jurul Bucureștiului, pe distanțe care pentru început să fie de până la 300 km, pentru ca proiectul să fie pragmatic și realizabil, și de instalarea unor stații de încărcare speciale pentru camioane atât la depozitul DVS Road, cât și la subcontractori și la clienți.

În acest mod, compania ar putea factura separat kilometrii verzi și i-ar putea promova, pentru a atrage clienți interesați de reducerea amprentei de carbon și de prețul oferit.

Tot pentru a scădea emisiile, caută să scadă pe cât posibil numărul de kilometri fără încărcătură, „ca să nu poluăm în timp ce transportăm aer”. În cazul grupajelor acesta este un obiectiv foarte ambițios, dar un grad de încărcare de aproape 100% este realizabil prin optimizare, chiar și în contextul actual, în care volumele transportate de clienți scad.

„Noi nu ne-am confruntat cu un grad mai mic de încărcare a camioanelor în ultimul timp, dar este adevărat că în unele perioade am simțit o ușoară scădere sau o reașezare a volumelor în sensul că înainte cele mai mari se acumulau la final de lună, iar acum vin constant pe parcursul întregii luni. Și nici timpul necesar pentru ocuparea întregii semiremorci nu este mai mare, am reușit să atragem în rețea partide de marfa de 1-4 europaleți. Volumele suplimentare ne-au ajutat să completăm rutele noastre obișnuite.”

Tot pentru reducerea amprentei de carbon se va folosi într-o măsură tot mai mare transportul intermodal, aflat pe locul al doilea în topul celor mai solicitate servicii din rețeaua DSV Road, care se estimează că va înregistra în 2023 o creștere de peste 20%. Firma folosește trenuri spre Germania și Italia, dar nu exclude deschiderea unor noi rute.

Digitalizarea, la fel de importantă ca sustenabilitatea

Subcontractorii au în general vehicule cu sisteme GPS, iar cei care transportă mărfuri de valoare mare dispun de echipări complexe și pot apela la centrul de monitorizare din Budapesta, disponibil 24/7, și la nevoie și la escortă. DSV Road pune un accent foarte mare pe digitalizare și își dorește integrare tot mai bună cu clienții și renunțarea la documentele tipărite – de aceea le oferă bonusuri transportatorilor care trimit factura în format digital.

Compania folosește un soft care atribuie fiecare cursă către transportatorii ale căror autocamioane se află în locul potrivit de preluare, dar, dată fiind complexitatea criteriilor de care se ține cont, decizia finală îi aparține echipei de control al traficului.

Ușoară creștere a volumelor și exporturi mai mari în 2023

2023 a început cu o ușoară creștere a volumelor comparativ cu perioada similară a lui 2022, deși DSV Road se aștepta la o scădere, având în vedere zvonurile legate de criza economică și de faptul că oamenii sunt, în general, mai rezervați în a face cumpărături.

Una dintre industriile unde se observă o scădere a volumelor este cea a electrocasnicelor, în timp ce industria auto, care deține o pondere importantă din cifra de afaceri a DSV Road, a crescut în comparație cu anii precedenți. Totul depinde însă nu doar de domeniul de activitate, ci și de măsurile pe care le ia fiecare client pentru a face față situației economice actuale și a-și optimiza costurile. „Piața este foarte dinamică și ei caută să aplice diverse măsuri, cum ar fi reducerea stocurilor, și astfel vedem că în Româna, unde erau obișnuiți să facă stocuri mari, acum nu mai fac.”

O tendință importantă apărută în martie 2023 este aceea de creștere ușoară a exporturilor României în comparație cu primele luni ale anului pentru o parte din categoriile de produse pe care țara noastră le vinde în mod tradițional în UE.

În ceea ce privește tarifele de transport de la început de an, scăderea prețului combustibilului a dus la o scădere automată a tarifelor, deoarece contractele companiei includ clauză diesel, iar unii clienți au insistat chiar pentru o scădere mai mare.

Există oportunități din faptul că au luat amploare proiectele de infrastructură, autostrăzi și căi ferate, cu fonduri europene, „ceea ce va sprijini dezvoltarea mediului de afaceri din România”.

Sintetizând provocările și oportunitățile, echipa DSV Road este optimistă în legătură cu evoluția din 2023. „Acum așa vedem lucrurile, ne-am propus să obținem o cifră de afaceri de 100 de milioane de euro. Și în 2022 ne-am atins obiectivele stabilite la început de an, în ciuda situației geo-politice din zonă, deoarece fiecare eveniment mai puțin plăcut vine și cu oportunități. Cu siguranță am reușit să fructificăm cea mai mare parte a oportunităților, reușind să ne atingem ținta pe care ne-am propus-o pentru 2022.”

Articole similare