Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Finanțarea achiziției de camioane electrice încă nu e prioritară în România

Subvenționarea de către stat a achiziției de camioane electrice este încă blocată, în condițiile în care programul Rabla Flote a fost amânat din considerente de buget, în ciuda promisiunilor făcute, și ar putea fi adoptat doar din a doua parte a anului sau chiar din 2024. Autoritatea Fondului pentru Mediu nu a putut oferi un răspuns cert în acest sens, însă este evident pentru toată lumea faptul că întârzierea mărește ecartul față de țările vestice, care s-au pus deja pe treabă și oferă bani frumoși operatorilor de transport pentru a-și electrifica flotele. De altfel, legislația europeană impune companiilor cu peste 250 de angajați să raporteze din 2025 emisiile pe care le produc, astfel că investițiile în această direcție vor fi obligatorii. În lipsa subvențiilor, prețul transportului va crește automat și, pe lângă problemele legate de competitivitate pe piața internațională, acesta va afecta direct costul final al mărfurilor la raft.

Obiectivele de decarbonizare impuse de Uniunea Europeană necesită acțiuni rapide din partea statelor membre, astfel încât industria de transport rutier de marfă să iasă din inerția obișnuită și să ia drumul electrificării. Tehnologia este scumpă, astfel că fără subvenții consistente pentru achiziția de camioane electrice și fără investiții în infrastructura de încărcare planul de reducere a emisiilor poluante va rămâne pe hârtie.

Foarte multe state occidentale au demarat deja proiecte concrete de încurajare a înlocuirii flotelor de vehicule grele. Astfel, Germania subvenționează 80% din diferența de preț de aproximativ 250.000 de euro dintre un camion electric și unul diesel nou. Există, de asemenea, suport în cuantum similar și pentru achiziția de stații de încărcare, plus că se asigură sprijin pentru dezvoltarea infrastructurii adiționale la punctele de alimentare, în vederea garantării puterii necesare instalate (160 kW pentru un singur vehicul și până la 1,5 MW pentru flote). Scheme similare sunt adoptate și în Austria, în timp ce în Italia, Spania, Olanda sau Belgia au fost introduse diferite programe de susținere a achiziției de camioane electrice.

În România se simte o ezitare (dacă nu chiar reticență) din partea autorităților privind finanțarea camioanelor electrice, din cauza sumelor mari implicate, care nu permit înlocuirea unui număr prea mare de unități. Dar, în loc să ne păcălim cu cifre și statistici, poate ar fi mai indicată o abordare practică, vizând strict reducerea cantității de emisii de carbon. Pentru că autoturismele electrice achiziționate pe programe de finanțare de companiile de car-sharing, de exemplu, stau prin parcări, în timp ce camioanele rulează non-stop, din rațiuni economice și de necesitate, și poluează mult mai mult.

Focus pe mașini mici și scheme complicate de ajutor de stat pentru camioane

Programul Rabla 2023 a fost lansat la finalul lui martie, având ca beneficiari persoane fizice, juridice sau autorități publice locale. De precizat că acestea din urmă vor beneficia de condiții mai facile – spre deosebire de anul trecut – pentru că nu pot face așa de ușor rost de rable pentru a le da la schimb, plus că voucherul pentru vehicule electrice a fost majorat la 25.000 de lei, în cazul în care nu se încadrează în plafonul stabilit prin lege, de 35.000 de euro. Altfel, condițiile sunt în linii mari aceleași, cu excepția reducerii perioadei de valabilitate a voucherului, tocmai pentru a se acorda doar celor care au perspective reale de achiziție a unei mașini noi.

Tot la începutul acestui an era prevăzută și lansarea programului Rabla Flote, cu un buget de 250 de milioane de lei, însă a fost amânat pentru jumătatea anului, în speranța că se vor putea aloca banii necesari după rectificarea bugetară din a doua parte a lui 2023. Dacă nu, mai vedem în 2024.

În ceea ce privește achiziția de camioane electrice, aici este liniște deplină: ghidul de aplicare nu a fost elaborat încă, în ciuda promisiunilor făcute, iar reprezentanții producătorilor nu au fost invitați oficial la discuții în acest sens.

Vehiculele comerciale ușoare electrice pot primi finanțare de la stat, doar că în limita a 200.000 de euro per companie/persoană fizică pentru o perioadă de 3 ani. Potrivit vicepreședintelui Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), Andrei Liviu Antipa, prezent la Gala Tranzit Logistica, acest lucru se datorează faptului că achiziția intră sub o schemă de ajutor de stat (ajutor de minimis); partea bună însă este că nu are nevoie de alte aprobări suplimentare.

Pentru programe mai ample de finanțare trebuie aprobate scheme particulare de ajutor de stat, de către Consiliul Concurenței și de către Uniunea Europeană. În cazul neaprobării acestora, există riscul ca, ulterior, Comisia Europeană (CE) să ceară înapoi de la producători banii încasați. „Sunt mai puține programe de finanțare de acest fel adresate persoanelor juridice, tocmai pentru că timpul necesar pregătirii și aprobării este de minimum șase luni, iar CE nu acceptă așa ușor acordarea de finanțări pentru companii. Chiar dacă prin Programul Național de Redresare și Reziliență au fost asumate niște ținte de decarbonizare, legislația europeană privind accesul la finanțări nu poate fi încălcată”, a explicat vicepreședintele AFM.

Claudiu Manu, manager Business Unit Vehicule Comerciale Ușoare Renault Group, a atras atenția asupra faptului că proiectul european prin care se dorește interzicerea comercializării de vehicule noi diesel după 2035 prevedea, de asemenea, ca în perioada 2025-2029 să se ofere un nivel de subvenționare de 25% a achizițiilor de autoturisme electrice și de 17-18% pentru utilitare ușoare.

Nu se pot cumpăra camioane electrice fără subvenții

Totuși, în Europa se acordă bani frumoși pentru vehicule electrice grele, în ciuda valorilor mari de achiziție. Reprezentanții din România ai constructorilor au făcut deja întâmpinări pe lângă autoritățile statului, pentru a anunța că vor avea disponibile camioane electrice, care necesită finanțare, dar, deocamdată, nu s-a „mișcat” nimic.

„Nicio firmă de transport nu își permite să cumpere din fonduri proprii camioane electrice. Și nu vorbim doar de România. Marjele de profit nu permit practic susținerea diferenței uriașe de preț dintre diesel și electric. Tocmai de aceea, statul trebuie să se implice activ dacă dorește decarbonizarea transportului greu. Plus că prin înlocuirea unui singur vehicul, reducerea emisiilor de CO2 într-un an este semnificativă”, a declarat Valeriu Zaharia, CEO Daimler Truck&Bus România.

Desigur, achiziții de camioane electrice se vor face și în România, dar numărul va fi limitat, a confirmat Cătălin Enache, Electromobility Key Account Volvo Trucks Romania. „Foarte important, este nevoie de coerență și predictibilitate pentru a putea vinde cu succes camioane electrice. Potențialul de reducere a poluării este uriaș, pentru că aici avem cel mai mare consum de combustibil, astfel că înlocuirea camioanelor trebuie să fie prioritară.”

Bugetul AFM, care acoperă, desigur, mai multe puncte de interes (nu doar vehicule), a fost în fiecare an consumat. În special în cazul programului Rabla Plus – care se referă la autoturisme electrice și plug-in hibride – pe lângă sumele acordate inițial, au fost obținute suplimentări și toți banii au fost consumați, dovadă interesul mare de înlocuire a mașinilor. „Rabla clasic, care se referă la vehicule cu motoare cu ardere internă, nu a fost cheltuit integral în 2022, astfel că pentru anul acesta a fost prevăzut un buget mai mic, diferența de bani fiind direcționată spre Rabla Plus”, a precizat Andrei Liviu Antipa.

România, prin AFM, oferă cea mai mare subvenție pentru vehicule electrice din Europa, în condițiile în care, cu două rable, se pot primi 11.000 de euro. În ceea ce privește stațiile de încărcare electrică, nu doar Ministerul Mediului poate să acorde finanțare, ci și Ministerul Dezvoltării. AFM are deja 3 proiecte finalizate, la care lucrările vor începe în curând.

În următorii ani este planificată – prin proiecte – construirea a 30.000 de stații, în condițiile în care acum sunt 1.800. Strategia anunțată este încurajatoare, cu condiția să fie însă dusă până la capăt. Pentru că, până în acest moment, experiența ne-a dovedit contrariul. În 2022, nu mai puțin de 90% dintre stațiile de încărcare electrică puse în funcțiune au fost finanțate de privați.

Din perspectiva achiziției de camioane, pragul de minimis de 200.000 de euro este limitativ. Ar fi bine însă să se înceapă măcar de aici, iar în paralel să se lucreze la un program mai amplu, care să permită investiții mai consistente. Din păcate, vicepreședintele AFM nu a putut să ofere un răspuns clar cu privire la Rabla Flote, nici măcar în ceea ce privește tipurile de vehicule care vor putea fi finanțate. Cert este că, pentru a ține aproape de Occident și a păstra competitivitatea cărăușilor români, camioanele ar trebui să fie o prioritate.

Fără taxe de acces în Capitală pentru vehiculele electrice

În afară de banii care se pot aloca efectiv pentru subvenționarea achiziției de vehicule electrice, o altă modalitate de susținere a companiilor care investesc în tehnologie „verde” este scutirea de taxe. În acest sens, Victor Tărtăcuță, șeful Direcției Transport din cadrul Primăriei Municipiului București, a anunțat că sistemul de taxare a accesului în Capitală se va schimba în curând, urmând să se introducă gratuități pentru vehiculele electrice mai grele de 5 t și pentru utilajele electrice.

„Documentația necesară este deja pregătită și urmează să fie adoptată într-un timp relativ scurt (probabil până la 1 mai). Mai trebuie stabilit dacă aceste vehicule care vor beneficia de gratuitate vor avea acces complet liber sau vor trebui să obțină un permis special. Scopul nu este de a crea mai multă birocrație, ci pur și simplu pentru a avea o evidență.”

În prezent, taxele pornesc de la câteva sute de lei lunar pentru vehiculele mici și ajung la 23.000 de lei pe lună pentru cele de peste 40 t. Sumele nu sunt deloc de neglijat, însă prioritară acum rămâne achiziția. Operatorii de transport sunt interesați să investească în vehicule electrice, dovadă primele camioanele cu zero emisii care au ajuns deja în România, iar producătorii sunt pregătiți să livreze. Mingea este în terenul autorităților…

Articole similare