La 15 ani de la inceputul parteneriatului, Scania și constructorul chinez de autobuze și autocare Higer fac un nou pas împreună – noua gamă de autobuze Scania Fencer își face premiera mondială în Marea Britanie.
Succesul global al companiei Scania în domeniul autobuzelor și autocarelor se bazează pe parteneriatele puternice construite cu mai mulți constructori de caroserii din întreaga lume. Aceste colaborări fac parte integrantă din strategia Scania pentru autobuze și autocare.
„Aceste parteneriate au fost dezvoltate și rafinate de-a lungul anilor. Acestea sunt ancorate de interesul reciproc de a servi cerințele clienților noștri cu privire la produse și servicii și sunt conduse de cooperarea zilnică în echipele noastre ”, spune Alexander Vlaskamp, șef de vânzări și marketing la Scania.
Scania Fencer este o gamă complet nouă de autobuze urbane care, în viitor, va acoperi toate versiunile: podea joasă, intrare joasă, cu 2 axe, cu 3 axe, autobuze articulate și etajate. Este dezvoltat, proiectat și construit de Scania din fabrica Suzhou. Primul Scania Fencer lansat este un autobuz urban și, odată cu această lansare, Scania câștigă o nouă platformă pentru afacerea sa cu autobuze în Insulele Britanice.
„Lucrul cu oamenii din Higer a fost o plăcere absolută și suntem foarte încântați să aducem acest autobuz pe piață cu ei. „Pentru dezvoltarea Fencer, am lucrat direct cu echipa Higer. Suntem impresionați de pasiunea lor pentru produs, atenția la detalii și, de asemenea, capacitatea lor de a produce specificații pentru operatorii britanici”, spune Martin West, director de vânzări, autobuze și autocare Scania în Marea Britanie.
În fabrica Suzhou, autocarele și autobuzele sunt construite pe linii dedicate Scania. Forța de muncă de 250 de persoane funcționează în conformitate cu aceleași procese de producție slabă ca și celelalte instalații de producție de camioane și autobuze Scania din întreaga lume.
Colaborarea dintre Scania și Higer se bazează pe faptul că Higer contribuie cu cunoștințe și expertiză în ceea ce privește caroseria, în timp ce Scania contribuie cu șasiul și experiența cerințelor clienților internaționali.
„Parteneriatul dintre Scania și Higer s-a dezvoltat de-a lungul anilor, iar acum este timpul să facem următorul pas împreună”, spune Anna Carmo E Silva, Head of Buses & Coaches la Scania. „Noua gamă de autobuze Scania Fencer este primul rezultat al acestei colaborări rafinate.”
Achizitia de autobuze urbane nepoluante si eficiente din punct de vedere economic este de acum incurajata de stat prin OUG 40/2011. Astfel, unitatile administrativ-teritoriale care cumpara autovehicule hibride sau electrice beneficiaza de o reducere de 10 si respectiv 20% din pretul de comercializare, banii fiind alocati de la Fondul de Mediu. Exista insa si un plafon, destul de mic: 1.800 de euro pentru un hibrid si 3.700 de euro pentru un vehicul electric, potrivit unei informari primite din partea Ministerului Mediului si Padurilor. In acelasi timp, daca se dau din masinile vechi spre casare in schimbul celor noi, se primesc doua tichete valorice prin programul „rabla“ in cazul achizitionarii unui vehicul hibrid, respectiv patru tichete, pentru unul electric.
Pe fondul adoptarii OUG 40/2011, cele mai multe dintre autoritatile care aveau licitatii in plan pentru acest an sau amanate din anii anteriori asteapta sa vada cum isi pot adapta caietul de sarcini noilor prevederi. Vorbim de Craiova, Iasi, Ploiesti, Cluj (care a primit si fonduri europene pentru dezvoltarea orasului).
Exista si doi „temerari“, care ofera o gura de oxigen furnizorilor de autobuze de pe piata. Este vorba de Brasov, care a programat licitatia pe 17 iunie, pentru achizitia a 15 autobuze de 12 m lungime, si de Baia Mare, care doreste sa ia 20 de autobuze, tot de 12 m lungime, pe 5 iulie.
In cazul achizitiei de la Brasov, autobuzele trebuie sa fie dotate cu sistem de aer conditionat, supraveghere video la intrari si afisare interioara cu LED, iar in ceea ce priveste motorizarea se doreste atingerea unui procent de 20% biodiesel din combustibil (chiar daca legea in vigoare impune doar 10%). Din punct de vedere al serviciilor post-vanzare, ca si la alte companii de transport public din tara, s-a solicitat service in regie proprie, iar principalul criteriu de achizitie este pretul. (Nu se ia in calcul cea mai buna oferta economica, ci cel mai mic pret.) Procedura de achizitie va fi electronica si va avea o componenta de negociere noua: ofertele depuse fizic se incarca pe SEAP (site-ul oficial de licitatii publice, facut de ANRMAP), dupa care se deschid, iar in termen de 24 de ore fiecare participant poate reveni cu o alta oferta financiara.
O alta licitatie, organizata la Baia Mare, este anuntata pentru 5 iulie, pentru 20 de unitati. Spre deosebire de achizitia de la Brasov, aici se doreste plata in euro, motiv pentru care nu mai intervin masurile de siguranta suplimentare pe care orice firma de finantare si le ia cand vine vorba de acoperirea fluctuatiei cursului de schimb leu-euro pe o perioada de cinci ani (fara patru luni pentru livrare). De altfel, va fi interesant cum se vor incadra la Brasov ofertantii in bugetul de 250.000 de euro/autobuz (cu leasing, fara TVA).
La Baia Mare contractul va fi tot pe cinci ani, cu un buget de 255.000 de euro (cu leasing, fara TVA) per autobuz. Ca echipari au fost solicitate LCD in salon, camere de supraveghere video, anunt digital etc. In plus, la Baia Mare se doreste si se puncteaza separat garantia extinsa pe cinci ani. Aici se merge pe cea mai buna oferta economica, unde pretul are o pondere de 70%, iar 30% este ocupat de celelalte criterii plus timpul de livrare (maximum patru luni, la fel ca la Brasov, numai ca aici se si puncteaza).
In ceea ce priveste service-ul, la Baia Mare se ofera doua posibilitati, in regie proprie sau la un service agreat de furnizor, prima varianta fiind si cea care primeste puncte. Iar in cazul ambelor licitatii se mai doreste ca mentenanta sa fie prinsa in oferta.
Spre deosebire de alte proceduri anterioare, caietele de sarcini sunt foarte clare, motiv pentru care nu ar avea de ce sa apara prea multe piedici si contestatii. Ar fi si pacat, pentru ca asa s-au pierdut multi bani si amanat multe licitatii.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit