Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Odată cu tarifele pentru taxa de trecere pentru camioane introduse la 1 octombrie 2021 și valabile până la 31 decembrie 2022, proporția din tariful de taxare pentru costurile de infrastructură s-a redus, cu efect retroactiv din 28 octombrie 2020. Pe de altă parte, proporția pentru costurile legate de poluarea aerului a crescut. În total, tarifele de taxare pe kilometru au scăzut ușor în funcție de clasa de emisii.

Astfel, pentru cursele efectuate în perioada 28 octombrie 2020-30 septembrie 2021, procentul plătit în plus ca taxă de drum poate fi rambursat pentru firmele de transport care depun o cerere în acest sens. Valoarea rambursării taxei de trecere parțiale pentru costurile de infrastructură depinde de clasa de greutate. Cererile de rambursare pot fi depuse la Oficiul Federal pentru Transportul de Mărfuri (BAG) prin intermediul unei platforme online de pe site-ul acestuia. Cererile pot fi depuse până la sfârșitul anului 2023.

Așa cum am mai scris deja, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a decis pe 28 octombrie 2020 că taxa de autostradă din Germania a fost incorect calculată, neluând în calcul doar costurile cu infrastructura, ci și unele cheltuieli ale Poliției Rutiere germane. Pentru a lua în considerare principiile stabilite de CJUE pentru perioada actuală, Toll Collect a făcut o recalculare și o actualizare a cheltuielilor cu infrastructura de la data acestei decizii, de la care vor fi restituite plătitorilor diferența plătită în plus între 28 septembrie 2020 și 30 septembrie 2021. Cererea de rambursare poate fi solicitată de la Oficiul Federal pentru Transportul Mărfurilor (BAG) începând cu 3 noiembrie 2021, printr-o nouă platformă online de pe site. 

Pentru a dovedi câți kilometri au parcurs pe drumuri cu taxă din Germania, firmele de transport trebuie să dețină facturile primite lunar de la Toll Collect GmbH sau EEMD, alături de înregistrări ale rutelor din 28 octombrie 2020 încoace și ultima factură pentru perioada de până la 30 septembrie 2021. De aceea se recomandă să se depună cererea de rambursare numai când au toate declarațiile și facturile pentru această perioadă, astfel încât să se ia în calcul toate cursele.

Suma de rambursat depinde de masa totală a vehiculului, conform următoarei scheme: de la 7,5 la 11,99 tone – 1,5 cenți/km; de la 12 la 18 tone – 0,3 cenți/km; peste 18 tone până la 3 axe – 0,5 cenți/km; peste 18 tone, cu 4 sau mai multe osii – 0,5 cenți/km. Potrivit Toll Collect, cererea poate fi făcută până la sfârșitul anului 2023. Metodele pentru a face acest lucru apar pe site-ul web al Oficiului Federal pentru Transportul de Marfă (BAG).

Publicația germană Verkehrs Rundschau a avertizat în legătură cu controalele care se fac în această țară pentru a se depista dacă se folosesc emulatoare pentru manipularea electronicii motorului, în vederea reducerii costurilor cu AdBlue, dar și pentru a le permite camioanelor să meargă chiar și atunci când acest aditiv se găsește greu.

Aceste cutii negre costă între 20 și 100 de euro pe internet și permit economii de până la 2.000 de euro pe an (costul mediu pentru achiziția de AdBlue), dar camioanele care circulă astfel poluează cu mult peste limitele admise. Autoritățile germane sunt conștiente de problemă, dar există dispute în legătură cu gravitatea ei și cu ce s-ar putea face pentru a o rezolva.

Din 7.070 de camioane controlate anul trecut de BAG Köln, 4,1% (292) au fost depistate cu emulatoare, dar asociațiile de mediu și companiile ce dezvoltă sisteme de măsurare a poluării aerului cred că aceste cifre sunt nerealist de mici. Ele sunt de părere că BAG face controale prea puține și le face greșit, din moment ce măsurătorile efectuate de diverse instituții au arătat că cel puțin unul din cinci camioane este manipulat sau defect și că are emisii poluante mult prea mari. Iar măsurătorile Institutului German pentru Mediu (DUH) arată chiar că numai 46% dintre vehiculele Euro 6 respectă valorile limită ale emisiilor poluante, drept pentru care organizația solicită controale mai corecte.

Mașini de control echipate cu sonde de măsurare ar putea detecta poluatorii în timpul mersului (fie că manipulează cu intenție sistemul de purificare a gazelor de evacuare, fie că este vorba de o defecțiune) și le-ar scoate din circulație. Până acum BAG nu a dorit să comenteze criticile experților și ecologiștilor, dar a arătat că mai ales camioanele din străinătate au emulatoare, câtă vreme din cele 292 depistate doar 19 erau înmatriculate în Germania.

Organizațiile de mediu nu sunt deranjate numai de eficiența controalelor, ci și de valoarea mică a amenzilor, care sunt uneori de 100-120 de euro, deci, cred ele, firmele consideră că merită riscul pentru a economisi 2.000 de euro. Pe când în Danemarca un transportator depistat cu un camion cu emulator este amendat cu 2.000 de euro, iar șoferul cu 1.000 de euro – și poate fi și urmărit penal. BAG arată însă că nu este mai permisiv, câtă vreme un camion depistat în Germania cu emulator nu mai poate continua cursa și îi este ridicată licența.

Poliția germană nu poate depista poluatorii din cauză cu are echipamente adecvate, ci numai BAG poate veni cu cifre reale despre emulatoarele AdBlue instalate în camioane.