Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Întoarcerea camioanelor la fiecare opt săptămâni va agrava problemele actuale de congestie a traficului în rețeaua rutieră a UE. În România, unde și așa avem mari întârzieri de trafic la granițe din cauza faptului că nu suntem în spațiul Schengen, va crește numărul de camioane care vor traversa zilnic frontiera, iar timpii vor urca extrem de mult.

Datele privind timpul de așteptare din programul de monitorizare al Culoarelor Verzi (n.r. – Green Lanes) confirmă faptul că în spațiul Schengen timpii de așteptare sunt sub 15 minute. Cele mai mari probleme, cozi foarte lungi, se găsesc la granițele dintre statele Schengen și non-Schengen, așa cum este România. De altfel, cele mai mari congestii vor fi pe șoselele care leagă state estice de vestul Europei. Analiza efectuată de Ricardo s-a concentrat foarte mult pe România și Bulgaria, din cauza faptul că nu se află în spațiul Schengen. Au fost analizate principalele coridoare TEN-T pentru care sunt deja disponibile date în programul de monitorizare al Culoarelor Verzi.

Cele două studii de caz care implică România sunt punctele de trecere a frontierei din Bulgaria în România pe la Vidin – Calafat și România – Ungaria, prin punctul de trecere Nădlac – Nagylak

Datele privind timpii de așteptare au fost luate din program pentru perioada Iunie-August 2020, cea mai completă perioadă de când programul a fost disponibil. Raportul menționează că este posibil ca respectivii timpi de așteptare să fi fost influențați și de restricțiile privind COVID-19 sau de vacanța de vară, atunci când traficul prin frontiere crește.

După efectuarea tuturor calculelor, timpii de așteptare pot crește semnificativ pentru punctele non-Schengen selectate (adică pe Vidin – Calafat și Nadlac – Nagylak) în scenariul simplu de conformitate, cel care este și cel mai probabil să se întâmple. Celelalte două scenarii analizate implică un impact mult mai mic.

La Nădlac, de exemplu, cu o creștere a traficului de camioane grele de 31,2%, așa cum se prefigurează în scenariul cel mai probabil, timpii de așteptare vor crește de la 55 de minute, în medie, în 2020, la 162 de minute în 2023. Asta înseamnă 2 ore și 42 de minute pentru o singură trecerea frontierei! Iar la Calafat timpii vor fi de 4 ore și 42 de minute, în condițiile în care media de anul trecut a fost de 130 de minute.

Comisia Europeana (CE) a solicitat statelor membre sa asigure circulatia neingradita a bunurilor de orice tip pe teritoriul Uniunii Europene. In acest sens, toate tarile trebuie sa stabileasca punctele importante de trecere a frontierelor proprii si respectiv culoarele de tranzit relevante, de-a lungul coridorului european de transport TEN-T.
Pentru a fluidiza traficul de marfuri, trecerea prin punctele de frontiera, inclusiv cu indeplinirea formalitatilor de verificare a documentelor si controlul medical, nu ar trebui sa dureze mai mult de 15 minute. De asemenea, pentru a se evita blocajele in trafic, controlul medical este recomandat sa se efectueze – in functie de infrastructura disponibila – inainte sau dupa punctul de trecere a frontierei. „Reteaua de transport din UE interconecteaza toate tarile. In aceste momente, este nevoie de o abordare coordonata, pentru a fi siguri ca nu apar blocaje. In plus, culoarele verzi au rolul de a proteja lucratorii din transport, care se afla in prima linie in aceasta situatie de criza. Se vor bucura de mai multa siguranta si predictibilitate in munca lor”, a declarat Adina Valean, comisar de transport.
Procedurile de control pe culoarele verzi ar trebui sa fie simplificate pe cat posibil, astfel incat soferii sa nu fie nevoiti sa se dea jos din cabina. De asemenea, acestia nu ar trebui sa prezinte alte documente decat cele de identificare (buletin/pasaport, permis de conducere, eventual o scrisoare de la angajator). Orice forma de discriminare trebuie strict interzisa, indiferent de tara de origine sau de cea de destinatie, iar soferii trebuie sa poata prezenta documente inclusiv in format electronic. In lumina situatiei actuale, statele membre sunt incurajate sa renunte la restrictii de trafic, cum ar fi cele pe timp de noapte, la sfarsit de saptamana sau pe anumite sectoare de drum. CE solicita stabilirea unor culoare separate de tranzit pentru lucratorii din transport si sanatate, care au nevoie sa circule in zona UE, precum si pentru repatrierea cetatenilor.
Foarte important, carantina sau alte restrictii nu ar trebui sa se aplice soferilor profesionisti. Acestia nu trebuie sa detina asupra lor certificate medicale care sa le ateste starea de sanatate si, in plus, trebuie sa beneficieze de spatii amenajate pentru a-si face igiena personala, foarte importanta in protejarea impotriva oricarui virus.
Marea Britanie va beneficia de statutul de membru UE si se va supune acelorasi reguli pana la depasirea situatiei de criza.

Amintim ca Romania a comunicat deja pe 23 martie a.c. cele 5 culoare de tranzit al teritoriului national. Acestea sunt:
Culoarul 1
Varianta 1: Nadlac (punct trecere frontiera) – Arad – Timisoara – Lugoj
– Ilia – Deva – Simeria – Sebes – Sibiu – Ramnicu Valcea – Pitesti – Bucuresti – Giurgiu (punct trecere frontiera) Varianta 2: Bors (punct trecere frontiera) – Oradea – Cluj Napoca – Alba Iulia – Sebes – Sibiu – Ramnicu Valcea – Pitesti – Bucuresti – Giurgiu (punct trecere frontiera) Culoar suplimentar de la Bucuresti la Constanta A2.
Culoarul 2
Giurgiu (punct trecere frontiera) – Bucuresti – Urziceni – Buzau – Focsani – Bacau – Suceava – Siret (punct trecere frontiera) Culoarul 3 Nadlac (punct trecere frontiera) – Arad – Timisoara – Lugoj – Caransebes
– Orsova – Drobeta Turnu Severin – Simian – Maglavit – Calafat (punct trecere frontiera) Culoarul 4 Moravita (punct trecere frontiera) – Timisoara – Arad – Oradea – Satu Mare – Halmeu (punct trecere frontiera) Culoarul 5 Nadlac (punct trecere frontiera) – Arad – Timisoara – Lugoj – Ilia – Deva – Simeria – Sebes – Sibiu – Brasov – Targu Secuiesc – Lepsa – Focsani – Tesila – Tecuci – Barlad – Husi – Albita (punct trecere frontiera).

CE_Border crossing _practical_guidance_Culoare Verzi.pdf
CE_border crossing 2020-03-23_Instituire culoare Verzi.pdf