Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cu 439 de eurodeputați pentru și 157 împotrivă, 75% din dioxidul de carbon emis de transportul rutier nu va fi supus taxelor până în 2029. Vehiculele private sunt excluse de la taxare. „Suntem șocați de faptul că, în ciuda ofertelor constructive din partea industriei, propunerile nepractice și ostile ale ENVI au obținut sprijin în Parlamentul European, care a votat împotriva transportului rutier”, a declarat Raluca Marian, director pentru relațiile cu UE al IRU.

Aceasta a subliniat că firmele de transport sunt foarte îngrijorate de perspectiva unor creșteri semnificative ale costurilor, în absența oricărei posibilități reale de a atinge un nivel zero de emisii de carbon. Uniunea Internațională a Transportatorilor Rutieri (IRU) solicită introducerea treptată a noilor tehnologii și evitarea dublei impozitări a emisiilor de CO2.

Organizația solicită, de asemenea, ca sumele colectate prin ETS II să fie cheltuite pentru infrastructura rutieră și pentru stațiile de încărcare. Uniunea transportatorilor consideră că sistemul fiscal ar trebui să încurajeze investițiile, nu să penalizeze transportatorii.

Autocamioanele electrice nu sunt încă disponibile pe scară largă. De asemenea, infrastructura de încărcare lipsește. În cazul în care Consiliul Miniștrilor împărtășește punctul de vedere al Parlamentului European, previzionăm o lovitură masivă pentru industrie, în special pentru transportul rutier, și un obstacol serios în calea decarbonizării.

Directorul IRU adaugă că soluția adoptată este dăunătoare. Vor exista dificultăți în a face distincția între mașinile private și cele folosite în scop comercial, transportul public va deveni mai scump, ceea ce va duce la o reorientare către mașinile private și la creșterea emisiilor de CO2.

În plus, taxele colectate prin ETS II vor fi insuficiente pentru a îndeplini obiectivele de investiții ale programului RePower și pentru a alimenta Fondul pentru climă (pentru a-i proteja pe cei mai săraci).

O avanpremieră a modului în care va funcționa ETS

Autocamioanele electrice sunt de 3 ori mai scumpe decât cele cu combustie internă. Un încărcător pentru un camion reprezintă o cheltuială de cca 84.000 EUR Chiar dacă prețurile scad odată cu producția de serie, rămâne problema alimentării. Europa a experimentat o avanpremieră a pericolelor pe care le implică introducerea transportului în regimul de taxare în luna august, când vântul nu a bătut, iar proprietarii de parcuri eoliene au fost nevoiți să își pornească centralele pe gaz. Ca urmare, UE a rămas fără gaze în toamnă, iar prețurile la gaze au crescut vertiginos.

Majorarea prețurilor a afectat proprietarii a câteva mii de camioane cu LNG, în condițiile în care prețurile la diesel au crescut mai puțin și s-au mai oferit și subvenții pentru compensarea scumpirii motorinei.

Măsurile Parlamentului European pun în pericol întregul sector al transportului rutier, care realizează mai mult de 3 sferturi din toate volumele de transport din Europa. Creșterile semnificative ale serviciilor de transport vor afecta prețul mărfurilor.

Taxarea transportului rutier a fost solicitată de companiile producătoare de autovehicule. Astfel, aceștia sunt încrezători în cererea de vehicule electrice sau pe bază de hidrogen. Producătorii de camioane vor fi trași la răspundere pentru emisiile de CO2 care vor fi peste limitele stabilite de UE, însă firmele de transport nu se înghesuie să ceară camioane electrice, de aproape 4 ori mai scumpe decât cele diesel.

Cum vor fi sancționați producătorii nu e încă stabilit pe deplin, deoarece nu se știe încă cum vor fi calculate și verificate emisiile de CO2 ale camioanelor. Emisiile sunt numărate doar pe durata transportului, de la rezervor până la roți. Însă deocamdață nu există nicio reglementare cu privire la interzicerea sau taxarea energiei electrice produse consumând alte resurse sau cu emisii de C și gaze cu efect de seră.

În cazul transportului maritim, taxele se vor aplica navelor de peste 400 de tone. Navigând în apele europene, acestea vor plăti pentru jumătate din emisiile de dioxid de carbon, metan și oxizi de azot până în 2027. După această dată, taxa se va aplica tuturor emisiilor.

Forma legislației va fi determinată în cadrul unui trilog în care pozițiile PE, CE și cea a Consiliului sunt în curs de elaborare.

În urma votului dramatic de săptămâna trecută din plenul Parlamentului European, care a adoptat o versiune a ETS II despre care IRU a spus că nu este adecvată scopului, miniștrii mediului din UE s-au răzgândit: au votat în favoarea unui sistem de comercializare a certificatelor de emisii pentru clădiri și drumuri (ETS II) care abordează recomandările critice ale industriei de transport rutier.

Spre deosebire de Parlamentul European, Consiliul susține un sistem ETS global, care nu face distincție între utilizatorii privați și cei comerciali.

După cum a afirmat în repetate rânduri IRU, aceasta este singura abordare acceptabilă pentru ETS II. Un ETS II care să includă doar vehiculele comerciale ar trimite un semnal puternic contraproductiv cetățenilor și întreprinderilor din UE, punând sub semnul întrebării rolul important al transportului public, al mobilității colective și al transportului eficient de mărfuri în ecologizarea drumurilor noastre.

În plus, distincția între transportul privat și cel comercial la pompă va fi greu de realizat în practică, în special pentru vehiculele ușoare, ceea ce ar face ca întregul sistem să fie practic inaplicabil.

O dată de începere mai realistă

În comparație cu datele de 2025 și 2026 propuse inițial de Comisia Europeană, sau chiar 2024, o dată de început susținută de Parlamentul European, propunerea Consiliului de a introduce ETS II în 2028 este mult mai realistă.

Este posibil ca o dată fixă de începere a activității în 2028 să nu fie ideală. IRU face presiuni pentru o introducere treptată a ETS II, bazată pe dezvoltarea tehnologiei și a infrastructurii de taxare. Acordul statelor membre ale UE privind calendarul pentru ETS II nu este încă în concordanță cu decizia recentă a acestora privind o dezvoltare mai puțin ambițioasă a infrastructurii pentru combustibili alternativi.

Fără impozitare multiplă

IRU salută abordarea Consiliului, care ia în considerare aspectele legate de impozitarea multiplă. Mai precis, versiunea Consiliului privind ETS II permite statelor membre să scutească furnizorii de restituirea cotelor până la sfârșitul anului 2030 dacă aceștia sunt deja supuși unei taxe pe carbon la nivel național.

„Este bine să vedem că statele membre evaluează potențialele efecte negative ale impozitării multiple. În timp ce statele membre se concentrează asupra bugetelor lor, este tipic faptul că Parlamentul European încearcă să evite o astfel de abordare neproductivă, care este atât de dăunătoare pentru industrie. Aceasta este încă o dovadă că Parlamentul European a prezentat un ETS II imprudent și nepotrivit.”

„Ceea ce lipsește în continuare, însă, este alocarea veniturilor din ETS II la nivelul statelor membre pentru a se asigura că veniturile din ETS sunt reinvestite în sectorul transportului rutier”, a concluzionat Raluca Marian, director de advocacy al IRU în UE.

Având în vedere că atât poziția Consiliului, cât și cea a Parlamentului sunt pregătite pentru negocieri, sectorul transportului rutier comercial speră că abordarea mai pragmatică a Consiliului va depăși compromisul slab al Parlamentului.