Până la transpunerea clară în legislaţiile naţionale ale statelor membre a noilor prevederi cuprinse în Pachetul Mobilitate, interpretarea modului în care acestea trebuie aplicate – rămasă la latitudinea instituţiilor de control – diferă de la o ţară la alta. Din păcate, nici notele informative emise de Comisia Europeană nu lămurit complet problema, astfel că transportatorii se confruntă în timpul controalelor în trafic cu situaţii dintre cele mai bizare.
Controlul întoarcerii camionului la 8 săptămâni, a înscrierii codului de ţară pe tahograf, dar şi controlul timpilor de conducere şi de odihnă ai şoferului, corelat cu întoarcerea acestuia acasă, rămân printre cele mai spinoase probleme, pe care Euro Contrôle Route, sub preşedinţia României, va încerca să le rezolve.
Euro Contrôle Route (ECR) a început recent să colaborare cu Agenţia Europeană de Muncă (ELA), instituţie înfiinţată de UE pentru monitorizarea modului în care sunt detaşaţi şi remuneraţi conducătorii auto. Mai exact, ELA a cerut sprijin în efectuarea controalelor cu echipaje din ţările cu cele mai multe situaţii de detaşare. Deocamdată, aceste controale se pare că au un caracter mai mult informativ, pentru ca şoferii şi firmele de transport să se familiarizeze cu noua legislaţie şi cu responsabilităţile care le revin.
Ultima acţiune a avut loc în Croaţia, în urmă cu o lună, la control participând şi echipaje din România, atât de la ISCTR, cât şi de la Inspecţia Muncii. Cert este că în 2023 controalele pe componenta de mobilitate vor fi mai dese. Fiecare stat membru însă se va organiza, în funcţie de resursele disponibile.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit